يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۱
کد خبر: ۲۰۷۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
جمال ميرصادقي كتاب «راهنماي رمان‌نويسي» را كه در دست انتشار قرار دارد، راهنمايي واقعي براي نويسندگان معرفي مي‌كند و معتقد است كه كتاب‌هايي از اين دست در زبان فارسي سابقه نداشته است.

اين داستان‌نويس  و مدرس‌داستان‌نويسي در گفت و گو با خبرنگار شهر با بيان اين مطلب گفت: چاپ كتاب «راهنماي رمان‌نويسي»  در ايران بي‌نظير است و تاكنون به طور اختصاصي كسي به آن نپرداخته است. اين كتاب توسط انتشارات سخن در حال حروفچيني است.


وي كه كتاب‌هاي «عناصر داستان» و «واژه‌نامه هنر داستان‌نويسي» را نيز در كارنامه‌اش دارد،  افزود: ما در زمينه رمان بسيار عقب هستيم و اين كتاب با پرداختن به اصول رمان‌نويسي براي اين است كه نويسندگان بتوانند رمان واقعي بنويسند.


وي از به پايان رسيدن كار نگارش و تحقيق كتابي پيرامون زنان داستان‌نويس پس از انقلاب با عنوان «زنان داستان‌نويس نسل سوم» خبر داد و افزود: اين كتاب كه در حجمي بالغ بر 600 صفحه از سوي نشر مرواريد آماده شده است، به بررسي داستان‌هاي 66 نويسنده زن پس از انقلاب مي‌پردازد كه كار انتخاب و شرح و تفسير تمامي اين داستان‌ها بر عهده خود من بوده است.


نويسنده كتاب «عرقريزان روح» و «بادها خبر از تغيير فصل مي‌دهند» ادامه داد: در نسل اول بانوان داستان نويس تنها سيمين دانشور حضور دارد و در نسل دوم با پيوستن چهره‌هايي چون مهشيد اميرشاهي، گلي ترقي، غزاله عليزاده، شهنوش پارسي‌پور و ميهن بهرامي اين تعداد به پنج نفر مي‌رسد اما در نسل سوم كه شروع آن را مي‌توان انقلاب سال 57 در نظر گرفت تعداد زنان داستان‌نويس رشد فزاينده‌اي مي‌يابد به طوريكه بيش از 150 مجموعه داستان منتشر شده است.


ميرصادقي افزود: از بين 90 مجموعه كه به دستم رسيد 66 مجموعه را انتخاب كردم و از هر مجموعه يك داستان را انتخاب و تفسير كرده‌ام. اين كتاب آماده است ولي فعلا به ارشاد ارسال نكرده‌ام.


به گفته ميرصادقي، پيش از اين نسل اول و نسل دوم داستان‌نويسان را با عناوين جهان داستان 1 و 2 نگاشته‌ام. نسل اول از آغاز داستان‌نويسي تا كودتاي سال 1332 ادامه دارد و شامل نويسندگاني مانند جمالزاده، هدايت، چوبك، بزرگ علوي، ابراهيم گلستان و جلال آل احمد مي‌شود. نسل دوم نيز در بين سال‌هاي 1332 تا 1357 است كه براي آثار حدود 31 نويسنده مانند احمد محمود، دولت‌آبادي و گلشيري تفسير نوشته‌ام.


ميرصادقي با گله از وزارت ارشاد براي ندادن مجوز به كتاب‌هاي وي، گفت: مجموعه داستان «سپيده‌دمان» شامل 29 داستان حتي بعد از اصلاحاتي روي 20 داستان هنوز مجوز نشر را نگرفته است. در مورد كتاب  «پيشكسوتان داستان كوتاه جهان» نيز كه مربوط به هفت هشت سال گذشته است ، هنوز براي اصلاحيه  خبري به من نداده‌اند.


به گفته اين نويسنده، رمان «آسمان رنگ رنگ» نيز ماه‌ها است كه در وزارت ارشاد در دست بررسي است.

نظر شما