شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۷
کد خبر: ۲۰۷۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۴
دستورالعمل برگزاري جشنواره "شوق انتظار" براي برگزاري با شکوه مراسم و جشن هاي نيمه شعبان با هدف پاسداشت شعائر و آئين هاي مذهبي و شاداب‌سازي چهره عمومي شهر به دستگاه‌هاي مربوط ابلاغ شد.

به گزارش شهر  به نقل از روابط عمومي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، محمد هادي ايازي با اعلام اين خبر گفت: برگزاري جشن هاي اعياد شعبانيه در شهر شور و نشاطي قابل توجه ايجاد کرده است که ما در نيمه شعبان شاهد اوج اين مراسم خواهيم بود.

 

وي افزود:  دستورالعمل جشنواره شوق انتظار به منظور هماهنگي و هم افزايي مناطق 22 گانه و سازمانها و شرکتهاي تابعه شهرداري تهران در برگزاري با شکوه جشن نيمه شعبان ابلاغ شده است که در آن ضمن تبيين اهداف و برنامه ها بر لزوم استفاده از فناوري هاي جديد جهت اثربخشي و صرفه جويي تاکيد شده است.

 

معاون امور اجتماعي و فرهنگي در خصوص ويژگي هاي اين دستورالعمل گفت: در اين دستورالعمل اساساً بر سنت آذين بندي براي هويت بخشي سيماي بصري شهر تاکيد شده است. سنت آذين بندي و چراغاني و نورپردازي شهر از رسوم قديمي و قابل توجه در برگزاري جشن هاي نيمه شعبان است که در جشنواره شوق انتظار به آن با نگاه جديد و در عين حال با هدف ارائه الگوهاي درست مصرف تاکيد شده است.

 

ايازي افزود: از آنجا که آذين بندي از فرهنگ عمومي مردم و اعتقادات آنها نشأت مي گيرد تاکنون بعضا با کاستي هايي در شکل و محتوا روبرو بوده و شهرداري تهران تصميم دارد با توجه به شاخص هاي اصلي زيبايي بصري، ارائه الگوهاي مصرف درست، ايده هاي هنري و خلاقانه و رعايت حقوق شهروندي نسبت به معرفي برترين سازمان ها و شرکت هاي تابعه با موضوع آذين بندي فضاهاي کالبدي متعلق به شهرداري اقدام نمايد. هيأت داوري منتخب شهرداري تهران اين فعاليت ها را با شاخص هاي مور نظر داوري و برگزيدگان اين جشنواره را اعلام خواهند کرد.

 

معاون امور اجتماعي و فرهنگي در خصوص اين شاخص هاي داوري گفت: شاخص هاي آذين بندي و انتخاب برترين هاي جشنواره شوق انتظار در چند بند از قبيل شاخص هاي فني که شامل مواردي چون رعايت الگوي مصرف، رعايت شاخص هاي زيست محيطي نظير آلودگي هاي مربوط به استفاده از لوازم آذين بندي ناسالم و غير استاندارد مانند خيرگي نور يا مزاحمت هاي بصري، رعايت ايمني و استانداردهاي نصب، عدم بکارگيري کاغذها و پارچه هاي جيوه اي غير استاندارد و ... است.

 

شاخص هاي هنري و محتوايي هم در اين دستورالعمل مورد توجه بوده که مي توان به مواردي چون هماهنگي آذين بندي با معماري و فضاهاي عمومي، نوآوري در بکارگيري تجهيزات نورپردازي و اقلام زيباسازي و فن آوري هاي روز،  بکارگيري جلوه هاي بصري متناسب با ارزشهاي مذهبي و آييني اشاره کرد.

 

و ي گفت: از همه مهمتر شاخص هاي اجتماعي است که اين شاخص هاي اجتماعي نظير رضايت شهروندان، جلب حداکثر مشارکت شهروندان در آذين بندي (مشهود بودن مشارکت) است  که بسيار اهميت دارد.

 

 ايازي در مورد اقلام مورد قبول و قابل استفاده در اين جشنواره گفت: استفاده از نور ليزينک، پرچم پارچه اي و کاغذي، طاق نصرت همراه با آذين مخصوص آن که سابقه و سنت طولاني در فرهنگ و رسوم ما دارد، استفاده از ريسه هاي مرکب از لامپهاي الوان و کم مصرف، بنر، بيلبورد، استند، لوازم نور افشاني، استفاده مناسب از احاديث و روايات در تابلوها و بنرها، پخش سرود، موسيقي و نوارهاي مناسب و مرتبط در اين جشنواره مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري زمان برگزاري جشنواره را از شنبه 26 تير اعلام کرد و افزود: مناطق، سازمانها و شرکتهاي تابعه شهرداري مي بايست از تاريخ شنبه 26 تير (شروع جشنواره) نسبت به آماده سازي فضاي آذين بندي اقدام نموده و تا تاريخ 15 مرداد (25 شعبان)، آذين بندي فضاهاي مذکور ادامه خواهد داشت.

 

 ايازي از ويژگي هاي ديگر اين جشنواره را مستندسازي آن بر شمرد و گفت: ستادي به منظور انعکاس هماهنگ و سريع برنامه هاي جشنواره در کليه مناطق 22 گانه، سازمانها و شرکتهاي تابعه شهرداري تهران ملزم به مستندسازي و ارسال گزارش مکتوب و تصويري حداکثر تا 10 روز پس از پايان جشنواره به ستاد مرکزي مستقر در ساختمان سازمان زيباسازي هستند.

يک تيم عکاسي مرکب از 20 نفر عکاس برتر و حرفه اي، برابر درخواست ستاد مرکزي از هر آذين بندي 5 تا 10 عکس با رعايت فضاي کلي و جزئي حاکم بر اثر تهيه كرده و با ذکر جزئيات اعم از نام سازمان و شرکت نسبت به انعکاس اثر اقدام خواهند کرد. ستاد مرکزي از مجموعه عکس هاي بدست آمده براي برگزاري نمايشگاه عکس «شوق انتظار» بهره برده و از ميان مستندات موجود نسبت به انتخاب برترين ها در سطح شهر تهران اقدام خواهد کرد.

 

نظر شما