دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۴
کد خبر: ۲۰۹۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
منصور خلج از مديران تئاتر گلايه‌مند است كه چرا پس از گذشت 8 سال از آخرين اجرايش در تئاترشهر، ديگر فرصتي در اختيارش قرار نمي‌دهند تا بار ديگر نمايش دلخواهش را در اين مجموعه به صحنه بياورد و اگر چنين وضعيتي ادامه بيابد احساس مي‌كند كه ديگر جايي براي او نيست.

به گزارش خبرنگار شهر، منصور خلج كه بازنشسته وزارت ارشاد و فرهنگ ارشاد اسلامي است و سال‌ها مدير كتابخانه تئاتر شهر بوده است، در سال 81 نمايش «خشايارشاه» را در تالار شماره 2 تئاترشهر اجرا كرد و البته پس از آن اجراهايي خاص كودكان و نوجوانان را در سالن‌هاي ديگر پشت سر گذاشته است اما همچنان انتظار دارد كه در زمينه تئاتربزرگسال هم فعاليت داشته باشد.

 

اين كارگردان درباره‌ مسايل پيش آمده مي‌گويد: دو نمايشنامه را مدت‌هاست در اختيار مديريت تئاتر شهر قرار داده‌ام. يكي از اين نمايشنامه‌ها «فرودگاه بعدي» نام دارد كه نوشته خودم آن‌را است و دومي نمايشنامه «اوديپ شهريار» سوفكل است. آقاي حيدري كه فعلا از مديريت تئاترشهر استعفا داده‌اند، قول مساعد داده بود كه امسال يك سالن را در اختيارم بگذارند تا يكي از دو متن نام‌برده را اجرا كنم.

 

او مي‌افزايد: متاسفانه هيچكس نيست تا پاسخ روشن و صريحي به من بدهد كه چرا با آدم اين‌گونه رفتار مي‌شود؟! الان همه چيز روي هواست و مي‌گويند كه حسين پارسايي هم بعد از جشنواره تئاتر عروسكي خواهد رفت. من نمي‌دانم با اين بلاتكليفي چه‌كار بايد بكنم؟

 

خلج مي‌گويد: من وقتم پر است و علاوه بر تدريس به نگارش و تحقيق مي‌پردازم و نمي‌توانم به طور پيوسته به دفتر مديران بروم تا برايم موعدي را تعيين كنند. تا الان هم به اندازه كافي مراجعه كرده‌ام واميدوارم كه بالاخره مرا در جريان برنامه اجرايم بگذارند.

 

اين پژوهشگر به خبرنگار شهر با توجه به حضور بي‌رويه و رشد قارچ‌وار آثار نمايشي تحت عنوان پرفورمنس و تجربي از اين وضعيت هم گلايه كرد و گفت: چرا بايد اين همه به آثار فرماليستي اهميت بدهند و از اجراي آثار محتواگرا جلوگيري كنند؟ در صورتي كه تئاتر حقيقي در داشتن محتوا شكل و معنا پيدا مي‌كند.

 

او در ادامه به بلاتكليفي اجراي شازده كوچولو در فرهنگسراي نياوران اشاره كرد كه قرار بود تابستان امسال به شكل رپرتوار به همراه چند نمايش ديگر براي كودكان و نوجوانان اجرا شود. علت اين بلاتكليفي هم تغير مديريت است كه مدير جديد بر خلاف مدير قبلي اعلام كرده كه از عهده هزينه‌ها بر نخواهند آمد.

 

خلج درباره عدم اجراي شازده كوچولو مي‌افزايد: نمي‌دانم چرا رقم دو ميليون تومان كمك هزينه براي اينها زياد تلقي مي‌شود. فرهنگسراي نياوران تقبل كرده بود كه علاوه بر اين رقم، 70 درصد از فروش گيشه را به گروه‌ها اختصاص دهد. متاسفانه اين نوع نگاه اصلا منطقي و درست نيست و بايد براي تئاتر كودك و نوجوان بيش از اينها هزينه شود كه اين تئاتر به لحاظ آموزشي و سرگرم كننده بودنش لازم و ضروري است.

 

اين كارگردان همچنين نمايشنامه كجا كجا پرنده؟ از نوشته‌هاي خود را به كانون پرورش فكري ارائه كرده است تا در صورت توافق آن‌ها نمايش را در سال‌جاري اجرا كند. او در سال 87 موفق به اجراي «شازده كوچولو» در تالار مركز توليد نمايش و نمايش عروسكي كانون پرورشي در پارك لاله شده بود و سال 88 هم اين نمايشنامه را كه برگرفته از رمان اگزوپري است، توسط كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان منتشر كرد.

 

اين نمايشنامه‌نويس اين روزها در حال تنظيم نمايشامه‌اي بر اساس يكي از قصه‌هاي هوشنگ مرادي كرماني است به نام «ني‌لبك» كه اين نويسنده آن را به خلج تقديم كرده است. او همچنين سه نمايشنامه به نام‌هاي «خشايار شاه»، «گفت و گو در تبعيد» و «گنجينه» را در اختيار نشر قلم افراز داده تا در يك مجلد منتشر شود.

 

خلج همچنين خبر از انتشار دوباره كتاب تئاتر و نشانه‌ها توسط سوره مهر مي‌دهد. همچنين سوره مهر درصدد است تا چاپ دوم نمايشنامه‌نويسان جهان را در دو جلد منتشر كند. او كه سال 64 تاريخ تئاتر كرمانشاه را منتشر كرده است، طي هفته گذشته كه براي برگزاري كارگاه آموزشي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كرمانشاه به سر مي‌برد، توافق نشر طاق بستان را جلب كرده تا اين كتاب را براي يكبار ديگر منتشر كند. خلج آن را در مشاركت با نشر نقش نقره براي چاپ اول منتشر كرده بود.

 

از اين نويسنده و پژوهشگر به زودي چاپ دوم نمايشنامه‌نويسان ايران از آخوندزاده تا بيضايي منتشر خواهد شد و او اين روزها در حال نگارش و تحقيق جلد دوم آن است كه به نمايشنامه نويساني مانند نصرت‌الله نويدي ، خسرو حكيم رابط، بهزاد فراهاني تا نمايشنامه نويسان امروز ما مانند عليرضا نادري، حميد امجد، حسين كياني، محمد يعقوبي، محمد رحمانيان، نغمه ثميني، رضا صابري و ديگران اختصاص پيدا مي‌كند.  

نظر شما