يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۱
کد خبر: ۲۰۹۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
با وجود تلاش شهردار تهران براي تبديل خيابان وليعصر به سمبلي براي خيابان‌هاي تهران و ايجاد زيباترين خيابان پايتخت به نظر مي‌رسد علي‌رغم شرايط اقليمي فعاليت شركت‌هاي پيمانكار در سنگفرش كردن اين خيابان و نيترات موجود در آب تهران باعث شده تا درختان چنار اين خيابان در معرض تهديد خشكي زودرس قرار گيرند.

به گزارش خبرنگار شهر، خطر خشك شدن درختان چنار خيابان وليعصر همراه با افزايش دما و ورود فاضلاب منازل مسكوني كه حاوي نيترات است در درحالي مطرح مي‌شود كه شهرداري تهران تلاش خود را براي رفع مشكل درختان به كار گرفته است.

 

محمدهادي حيدرزاده رئيس ستاد توسعه پايدار و محيط زيست شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در اين باره گفت: در پي افزايش دما و نياز بيشتر درختان به آبياري طرح كاهش فاصله زماني آبياري فضاي سبز بررسي مي‌شود.

وي با تكذيب ادعاي برخي افراد مبني بر عدم آبياري منظم درختان چنار خيابان وليعصر توسط شهرداري به منظور جلوگيري از فرو نشست زمين در مسير هاي عبور خطوط مترو گفت: يكي از مهمترين اولويت هاي شهرداري تهران حفظ و گسترش فضاي سبز است و به هيچ عنوان چنين ادعاهايي را نمي پذيريم.

مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست و رئيس ستاد توسعه پايدار و محيط زيست شهرداري تهران افزود: امسال به دليل بالا رفتن دماي هواي شهر تهران نياز آبي فضاي سبز افزايش يافته و در جلسه‌هاي كه در سازمان پارك‌ها ي شهرداري تشكيل شد مقرر شد كه توالي آبياري فضاي سبز با فاصله كمتري انجام شود.

به گفته او ورود فاضلاب منازل مسكوني در برخي نقاط خيابان وليعصر به دليل اينكه حاوي مقدار زيادي نيترات است يكي از دلايل خشك شدن و نابودي برخي از چنار هاي اين خيابان است كه تا زماني كه شبكه فاضلاب تهران درست نشود اين مشكل حل نمي شود.

حيدر زاده در پاسخ به اينكه، آمار يك سايت فعال در حوزه محيط زيست عنوان مي‌كند 90 اصله چنار خيابان وليعصر امسال خشك شده است تصريح كرد: اين اعداد را تأييد نمي كنم ولي هر سال به دلايل مختلف اقليمي و انساني تعدادي از درختان چنار خيابان وليعصر خشك مي شوند.

حيدر زاده ادامه داد: ولي در برخي نقاط شهرداري جلوي ورود فاضلاب به داخل نهر هاي وليعصر را گرفته و با تزريق قنوات حاوي آب سالم به درون جوي هاي وليعصر به صورت مقطعي اين مشكل را بر طرف كرده است.

 

او در پاسخ به اينكه درختان چنار هويت خيابان وليعصر هستند و نبايد با گونه هاي توت و اقاقيا جايگزين شوند مي‌گويد: از آنجايي كه درخت توت بومي شهر تهران است و نسبت به اقليم اين شهر مقاوم است در طرح هاي گسترش فضاي سبز در شهر تهران كاشت آن توصيه مي شود ولي در خصوص جايگزيني آن با درختان چنار قطع شده خيابان وليعصر پيگيري مي كنيم كه اين اتفاق نيافتد و اين درختان با خود گونه چنار جايگزين شوند.

 

حيدرزاده در خصوص نوع برخورد با برخي ساكنان منازل مسكوني خيابان وليعصر كه تعمداً براي افزايش نور در منازل خود اقدام به خشكاندن درختان چنار اين خيابان مي كنند خاطر نشان كرد: اين اقدام تخلف قانوني محسوب مي شود در صورت مشاهده جرايم نقدي شامل حال اين افراد مي شود. البته در حال حاضر به دليل اينكه اين جرايم در گذشته و بدون توجه به نرخ تورم محاسبه شده اند مقادير آن زياد نيست و در شوراي عالي استان ها بايستي جرايم به گونه اي تصويب شوند كه بازدارنده باشند.

نخاله و زباله هاي شهري، استفاده از سموم نابودي موش و ايجاد بستر سيماني نفوذ ناپذير درختان چنار 70ساله خيابان وليعصر را در معرض نابودي و خطر خشک شدن زودرس قرار داده است.

دكتر مه لقا ملاح رييس جمعيت زنان مبارزه با آلودگي هي زيست محيطي در گفت وگو با خبرنگار محيط زيست خبرگزاري شهر گفت: خيابان وليعصر و درختان حاشيه آن به بخشي از هويت و سابقه فرهنگي شهر تهران در يک دوره تاريخي و زماني تبديل شده و به عنوان طولاني ترين خيابان خاورميانه مطرح بوده است.

وي با تقدير از فعاليت‌هاي شهرداري تهران در اين زمينه افزود: درتمام كشور هاي دنيا مرسوم است كه در شهرهاي مهم يك خيابان زيبا به عنوان سنبل آن شهر سنگ فرش شده و از عبور و مرور وسايل نقليه در آن جلو گيري شود در تهران خيابان وليعصر كه زيباترين خيابان اين شهر است از سوي شهردار تهران مورد توجه قرار گرفته است و و با توجه به اينكه خيابانها و بزرگراهاي ديگري به موازات آن وجود دارد حداقل در بخش هايي از اين خيابان پتانسيل تبديل اين خبابان به سمبلي براي تهران وجود دارد.

به اعتقاد ملاح اما ورود فاضلاب، نخاله و زباله هاي شهري، استفاده از سموم نابودي موش و همچنين ايجاد بستر سيماني نفوذ ناپذير در مسير جويبار اين محور تاريخي همواره به عنوان مشکلات اساسي زيست محيطي اين خيابان مطرح بوده است.

طبق آخرين سرشماري درختان چنار خيابان ولي عصر در فرودين ماه امسال، هشت هزار 288 اصله درخت در اين خيابان همچنان به زندگي خود ادامه مي دهند.

او افزود: دانستن اين نكته كه درخت چنار به عنوان تنها منبع توليد آب شيرين در كره زمين است اهميت آبياري منظم به اين درخت را بيش‌از پيش مطرح مي‌سازد.

ملاح خاطر نشان كرد: چنار با توجه به رشد سريع ، برگ هاي پهن و سايه گسترده نقش بسيار مهمي در كاهش آلودگي هواي تهران حفظ رطوبت و جلو گيري از افزايش دما در اين شهر دارد و بايستي بيش از پيش مورد توجه مسئولان قرار گيرد.

هومن روانبخش استاد دانشگاه نيز درباره خشک شدن درختان چنار خيابان وليعصر موزاييک کردن جوي ها را ازسوي شركت‌هاي پيمانكار عامل اصلي عنوان كرد و به خبر نگار محيط زيست خبرگزاري «شهر» گفت: موزاييک كردن اطراف درختان چنار و جوي هاي خيابان وليعصر با توجه به اينكه روي يک لايه سيمان قرار مي گيرد باعث آسيب به ريشه درختان مي شود. سيماني يا موزاييک کردن جوي خيابان ها باعث مي شود ريشه هاي درختان نتوانند آب لازم را براي حيات شان به دست آورند.

به گزارش خبرنگار شهر، معمولاً پيمانکارها مسووليت نوسازي پياده روها و جوي ها را برعهده دارند و با توجه به اينكه که اين پيمانکاران بر اساس متراژ موزاييک هزينه کار خود را از شهرداري ها دريافت مي کنند، تا جايي که مي توانند باغچه هاي حاشيه خيابان ها و حريم دور درختان را نيز موزاييک مي کنند. و اين امر حيات درختان چنار اين خيابان كه خود نقش بسزايي در زيبايي شهر تهران را دارند به مخاطره مي اندازد كه بايستي مد نظر مسئولان شهرداري كه هدفشان زيباسازي شهر تهران است قرار گيرد.

 

چنار را بيشتر بشناسيم

درخت چنار از جمله درختان مورد توجه ايرانيان بوده است. چنار، عظيم‌ترين و پر عمرترين درختان ايران است. گسترش شاخه‌هاي چناركهن به هر سو چنان است كه پهنه‌اي بزرگ را زير سايه خود مي‌گيرد و چنان بلند و افراشته است كه از دور دست ديده مي‌شود؛ اما تنها بزرگي، سترگي و پرعمري درخت نيست كه سبب تقدس آن شده است. تازگي و نو به نو شدن هرساله اين كهن درخت افسانه‌اي نيز در ستايش انگيز شدن و جادويي شدن آن بي‌تأثير نيست.

چنار هر ساله پوست مي‌اندازد و شاخه‌هاي تنومند آن به رنگ سبز روشن در مي‌آيد و اين تازه شدن هر ساله آن مانند هميشه سبز بودن درخت سرو، بدان تقدسي خاص مي‌بخشد، زيرا حفظ قدرت جواني يكي از شرايط لازم براي باروري است .

در تاريخ ايران باستان نيز اشاراتي به چنار رفته است كه تقدس آن را بيشتر مي‌كند. در ايران قديم، چنار مظهر غنا و باروري و سرسبزي طبيعت و موجب بركت و نعمت بوده است.

عوام معتقدند درخت چنار مظهر و شاه درختان است و نيز به اعتقاد ايشان، چنارهاي كهن بركت و پرمحصولي را به زمين و خانواده مي‌بخشد و سبب باروري و سلامت زنان مي‌شوند. از اين جهت در برخي مناطق، چنارهاي كهن ، درخت مراد تلقي شده است و برخي نيز معتقدند درخت چنار از شيوع تب و بيماري‌هاي عفوني جلوگيري مي‌كند.

گزارش : بهار سلاحورزي

نظر شما