سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۰۹۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲
فيلمساز تركيه‌اي و كارگردان فيلم سينمايي " حايات توزو " گفت: من طرفدار سينماي واقعگرا هستم و معتقدم سينما بايد واقعي باشد تا واقعيات زندگي بشر را به او انتقال دهد.

به گزارش شهر به نقل از كميته اطلاع رساني چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت، " مورات دوزگون اوغلو" در جلسه نقد و بررسي فيلم 90 دقيقه اي " حايات توزو " ، اظهارداشت: اين فيلم در صدد است تا زندگي واقعي و سختي هاي گذران زندگي در يكي از شهرهاي محروم تركيه به نام " بدليس" را به تصوير بكشد .

وي اضافه كرد: نام اين فيلم نيز از آن جهت اخذ شده است كه هر يك از شخصيت هاي فيلم در زندگي شخصي و اجتماعي خود به نوعي با شكست غرور مواجهند كه اين غرور به معني نمك زندگي نماد يافته است كه در اين ميان مي توان به بچه دار نشدن يكي از زن هاي فيلم، عقب ماندگي ذهني يكي از فرزندان خانواده و همچنين ناتواني پليس در پيدا كردن گاو فراري از شهر اشاره كرد.

دوزگون اوغلو با تاكيد بر اينكه در اين فيلم تلاش كرده رئاليسم در سينما را نشان دهد، گفت: من اعتقاد دارم فيلمساز نبايد به دنبال مسايل غير واقعي كه براي ذهن تماشاگران سنگين است برود، اما در عين حال قبول دارم كه فيلم من تا حدودي براي تماشاگران ثقيل بوده است.

وي با بيان اينكه در جريان فيلم حكايت هاي زيادي ارايه مي شود، اظهارداشت: فهميدن تمامي آنها قطعا" براي تماشاگر عادي سخت است چون خود فيلم به زبان سختي ساخته شده است.

وي گفت: عده اي از منتقدين سينما در تركيه نيز اعتقاد داشتند كه تا 30 دقيقه نخست فيلم ، مشخص نيست كه آيا هنوز فيلم شروع شده است يا نه ؟ اما چون من به كارم اعتقاد داشتم ، تا حدود زيادي نيز در ساخت و اكران آن موفق عمل كردم.

دوزگون اوغلو با بايان اينكه در ساخت فيلم " حايات توزو" به هيچ عنوان به سبك سريال هاي تلويزيوني كار نكرده است، افزود: سريال هاي قابل پخش از كانال هاي تلويزيوني غالبا" حيات واقعي انسان را نشان نمي دهند.

وي اضافه كرد: پيش بيني من اين بود كه فيلم مزبور را حداكثر 100 هزار نفر تماشا كنند ، اما اين فيلم نه تنها در سينماهاي تركيه اكران عمومي شد و ميليون ها نفر آنرا تماشا كردند بلكه اخيرا" يكي از كانالهاي دولتي تلويزيون تركيه نيز آنرا اكران مي كند.

مورات دوزگون اوغلو از كارگردانان بنام تركيه است كه هم اكنون نيز سريالي تحت عنوان " كاپالي چارشي " ( بازار بسته ) به كارگرداني وي از يكي از كانال هاي اين كشور پخش مي شود



معصومي: فيلمساز مولف، بايد جريان سازي كند
كارگردان با سابقه سينماي ايران گفت: فيلمساز مولف بايد در سطح جامعه جريان سازي كند تا بقيه دنباله روي او باشند.

"خسرو معصومي" در كارگاه تخصصي تحت عنوان " فيلمساز مولف" ، خاطرنشان كرد: اين نوع سينما حاصل تلاش و كارهاي ممتد فيلمساز است كه در طول زمان حاصل شده و تكميل كننده سبك هاي ديگر سينمايي است.

وي ، تفاوت سينماي مولف با سبك هاي ديگر را در نوع بيان آن عنوان كرد و افزود: البته در اين سينما نوع بازي گرفتن از بازيگران نيز بسيار مهم است و در آن فيلمساز يك فرمانده به تمام معني بوده و بقيه افراد دخيل در فيلم فرمانبردار هستند.

معصومي با تاكيد بر اينكه در سينماي مولف فيلمساز تسلط كامل و كافي بر جريان فيلم دارد، اظهارداشت: در كشور ما نيز كيارستمي در اين وادي گام نهاده و جزو فيلمسازان موفق مولف به شمار مي رود كه آثاري ارزشمند از خود به يادگار گذاشته است.

وي اضافه كرد: بر همين اساس است كه آثار كيارستمي خاص بوده و كاملا قابل شناسايي است.

معصومي در ادامه گفت: بايد توجه داشت كه سينماي مولف نوشتني نبوده و بلكه حاصل تجربيات يك كارگردان است. 

اين كارگردان سينماي ايران با اشاره به اهميت فيلم كوتاه در تكوين و رشد فيلمسازان مولف، گفت: سينماگر مولف تمامي سبك هاي سينما را تجربه كرده است كه در اين ميان فيلم كوتاه نيز مي تواند مورد اشاره قرار بگيرد.

معصومي ، سينما را پديده اي تكاملي تعريف كرد كه فيلمسازان جوان بايد هميشه و به طور مداوم به سمت به روز شدن حركت كنند.

وي ، فيلم كوتاه را داراي حلاوتي دانست كه در آن ايده هاي ناب موج مي زند.

معصومي اضافه كرد: جرقه اصلي فيلمساز شدن من به سال 1353 از نمايش فيلمي كوتاه در تبريز آغاز شد كه از آن الهام گرفته و به سمت فيلم و سينما روانه شدم.

وي گفت: فيلم كوتاه پلكاني براي رسيدن فيلمسازان جوان به قله هاي ترقي و پيشرفت است.

خسرو معصومي از جمله كارگردانان و فعالان عرصه سينماي كشور است كه به مدت 10 سال در زمينه فيلم كوتاه كار كرده است.

" رسم عاشق كشي"، "پر يرواز" ، "غبار زمان" و " دوران كودكي" از جمله آثار اين كارگردان و فيلمساز ايراني است .

چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت در چهار بخش مستند،‌ داستاني، نماهنگ و پويانمايي از بيست و هفتم لغايت سي و يكم تيرماه جاري با حضور فيلمسازان داخلي و خارجي در مجتمع فرهنگي سينمايي 22 بهمن تبريز برپاست.

نظر شما