يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۶
کد خبر: ۲۱۰۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۹
نوبت سوم واكسيناسيون سراسري هپاتيت B‌ براي متولدان سال 1371 از روز شنبه 2 مرداد در سراسر كشور آغاز مي‌شود.

 به گزارش شهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، محسن زهرايي، رئيس اداره بيماريهاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت گفت: تمام متولدين سال 1371 كه نوبت اول و دوم واكسن هپاتيت B‌ را در دي و بهمن سال گذشته دريافت كرده‌اند از روز شنبه 2 مرداد با مراجعه به مراكزي كه قبلاً واكسن دريافت كرده‌اند، مي‌توانند نسبت به دريافت نوبت سوم واكسن اقدام كنند.

زهرايي با تأكيد بر اينكه به منظور حصول ايمني كامل در برابر بيماري هپاتيت B، دريافت هر سه نوبت واكسن ضروري است، گفت: در صورتي كه واجدان دريافت واكسن در سفر هستند، مي‌توانند با دردست داشتن كارت شناسايي معتبر نسبت به دريافت واكسن در هر يك از مراكز بهداشتي درماني كشور اقدام كنند.

وي با يادآوري اينكه واكسيناسيون سراسري هپاتيت B رايگان است، گفت: اين واكسيناسيون در تمام مراكز بهداشتي درماني سراسر كشور و خانه‌هاي بهداشتي شهري و روستايي انجام مي‌شود.

رئيس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن با اشاره به در پيش بودن ماه مبارك رمضان به كليه هموطنان واجد شرايط دريافت واكسن توصيه كرد كه ترجيحاً در ده روز اول آغاز واكسيناسيون يعني 2 تا 12 مرداد نسبت به دريافت واكسن اقدام كنند.

به گفته زهرايي پيش‌بيني مي‌شود در نوبت سوم واكسيناسيون هپاتيت B جمعيتي حدود 800 هزار نفر تحت پوشش واكسيناسيون قرار گيرند.

زهرايي خاطرنشان كرد: مركز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت به منظور تكميل برنامه ايمن‌سازي در كودكان و گروه‌هاي پرخطر تدابيري انديشيده است كه طي آن تمام متولدان سال‌هاي 68، 69و 70 كه تاكنون موفق به دريافت واكسن هپاتيت B نشده‌اند، در برنامه ايمن‌سازي گنجانده شوند بنابراين اين گروه‌هاي سني نيز مي‌توانند با در دست داشتن كارت معتبر با مراجعه به مراكز بهداشتي درماني نسبت به واكسيناسيون رايگان هپاتيت B‌ اقدام كنند.

بيماري هپاتيت B يك بيماري ويروسي است كه در صورت ابتلاي فرد به اين بيماري، عوارضي مانند ضعف، خستگي، بي‌اشتهايي، و زرد شدن مخاطها و سطح پوست را به همراه دارد.

احتمال باقيماندن ويروس و مزمن شدن بيماري در افراد بزرگسال در 5 تا 10 درصد مواقع وجود دارد و در برخي از اين افراد پس از گذشت 15 تا 20 سال از بيماري، زمينه‌هاي نارسايي كبد و گاهي اوقات ابتلا به سرطان ظاهر مي‌شود. در افرادي كه بيماري در آنها مزمن مي‌شود، به طور معمول هيچ علائمي از بيماري ديده نمي‌شود. احتمال انتقال اين بيماري از طريق تزريق، تماس جنسي، فرآورده‌هاي خوني و انتقال از مادر به جنين وجود دارد.

زهرايي يادآور شد با پيشگيري ساده از طريق واكسن به راحتي مي‌توان از ابتلا به اين گونه بيماري‌ها پيشگيري كرد 

نظر شما