دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۳
کد خبر: ۲۱۰۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴
نصراله افجه‌اي نقاش و خوشنويس، از نمايش آثارش در نمايشگاهي در دوحه قطر خبر داد. اين نمايشگاه توسط يكي از گالري‌داران تهران در دوهه برگزار مي‌شود.

اين نقاش در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر گفت: يكي از گالري‌داران فعال تهران قصد دارد اين نمايشگاه را در آبان‌ماه امسال در قطر برگزار كند.

وي توضيح داد: 10 اثر خط-نقاشي از من در اين نمايشگاه به نمايش درمي‌آيند كه ابعاد آن‌ها حداقل 2 در 2 متر است. اين كارها از آثار پركار من هستند و تكميل هركدام به تنهايي زمان زيادي را صرف مي‌كند. اين خوشنويس گفت: كار من اصلا محتواي بيروني ندارد و اگر محتوايي هم داشته باشد براي خود من است تا انگيزه‌اي باشد براي نوشتن. بيشتر توجه من در آثارم به فرم است و كاربرد خط از عناصر اصلي كار من است. اين عناصر اصلي حروف الفبا هستند و اين حروف براي من فرم‌هايي هستند كه با آن‌ها مي‌توانم تركيب‌بندي لازم را به‌دست بياورم.


وي افزود: تفكر خاصي پشت اين كارها نيست، جز نتيجه‌اي كه ايجاد مي‌كند. زيرا حروف الفبا براي من پرسوناژ هستند و ثلث، نسخ، نستعليق يا كوفي بودنش هميشه پشتوانه‌اي براي تركيب‌بندي است.


نصراله افجه‌اي در 1312 در محله قلهك تهران به دنيا آمد. تمايل شديد او به خطاطي و زمان زيادي كه براي اين هنر اصيل ايراني مي‌گذاشت، باعث شد خلاف ميل خانواده، تحصيل را بيش از مقطع ديپلم ادامه ندهد. وي در كنار خطاطي، نقاشي را هم از علي‌اكبر صادقي، دوست دوران كودكي و از نقاشان برجسته معاصر‌ فرا گرفت.


افجه‌اي از محضر استاد كيميا قلم، استاد كاوه و استاد حسين ميرخاني در زمينه خوشنويسي بهره جست و در سال‌هاي 40 تا 50، به نقاشي-خط روي آورد. وي در سال 1351 اولين نمايشگاه رسمي خط-نقاشي خود را در گالري سيحون برپا كرد. افجه‌اي علاوه بر دريافت نشان درجه يك هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در همايش چهره‌هاي ماندگار سال 1387 نيز به عنوان چهره برگزيده خوشنويسي، تجليل شد.

نظر شما