شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۱۱۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷
در شب تولد حضرت ولي عصر(عج)
سمفوني «ظهور» به رهبري و آهنگسازي مهدي وجداني بعد از تراژدي «رستم و سهراب» كه در جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر اجرا شد، دومين برنامه گروه اركستر «آواي صلح» است كه با همراهي گروه كوبه‌اي «گلك» به سرپرستي احسان تارخ، در چهارم مرداد در تالار وحدت اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، در نشست مطبوعاتي سمفوني ظهور كه صبح روز سه شنبه 29 تيرماه در تالار وحدت برگزار شد، مهدي وجداني با اعلام مطلب بالا گفت: اين سمفوني در شب ميلاد حضرت ولي‌عصر(عج) ساعت 21 برگزار مي‌شود كه در اين ارکستر بزرگ چهل نوازنده سازهاي زهي، بادي چوبي، بادي برنجي، سه‌تار، قانون، پيانو و گروه کوبه‌اي شركت مي‌كنند.

 

سمفوني ظهور دربرگيرنده زندگي حضرت مهدي موعود(عج) پيش از ازدواج نرجس خاتون و امام حسن عسگري(ع) است كه به سه موومان تولد، غيبت و انتظار ايشان تقسيم شده است. هر موومان چند بخش دارد. شروع يا اورتور، روايت، موسيقي پيش‌زمينه، كه در قطعه غيبت دو بخش خواهيم داشت.

 

تمرين‌هاي اركستر از خرداد ماه آغاز شد . پيش از آن به مدت 5/2 ماه داريوش نصيري كار تحقيقات و نگارش سمفوني را بر عهده داشته است. نصيري در اين‌باره گفت: منابع سمفوني ظهور قران كريم، زيارت آل ياسين، زيارت ناحيه مقدسه، بحارالانوار علامه مجلسي جلد سيزدهم، اشعار مولانا، حافظ، سعدي، نظامي، فردوسي و قيصر امين‌پور بوده است.

 

داريوش نصيري به عنوان نگارنده و راوي در اين سمفوني حضور دارد و احسان تارخ نيز تنظيم گروه کوبه‌اي را انجام داده است.

 

مهدي وجداني درباره حمايت از اجراي اين اثر بيان کرد: به جز مسوولان تالار وحدت، برخلاف مکاتبه با ارگان‌هاي متعدد، هيچ حمايتي از اين گروه 50 نفره نشده است. ضمن آنکه اين اثر به سفارش هيچ نهادي نوشته نشده است. در حالي‌كه ما انتظار داريم كه با حمايت از اين گروههاي خودجوش بتواند انگيزه را براي اجراهاي بعدي آنان فراهم كرد.

 

او سمفوني «رسول عشق و اميد» لوريس چكناواريان را با «سمفوني ظهور» كاملا متفاوت دانست . به گفته وي اجراي چكناواريان در قالب سوئيت، كه قالبي با ضرباهنگ تند به شمار مي‌آيد است در حالي‌كه  «سمفوني ظهور»، موسيقي با كلام همراه مي‌شود و هدف ارائه تصوير خواهد بود. در اينجا شيوه روايت در روايت مدنظر است و به همين خاطر داريوش نصيري به عنوان راوي، جزئي از ساختار موسيقي خواهد شد و در كنار رهبر اركستر او را همراهي مي‌كند.

 

وجداني تاكيد كرد كه اين سمفوني براي مخاطب عام در نظر گرفته شده است و به همين خاطر از پيچيدگي‌هاي رايج در سمفوني‌ها پرهيز شده است تا ارتباط با همگان ممكن شود.

 

اين آهنگساز در ادامه نشست از اتابك نادري و عليرضا صلح ميرزايي، از كاركنان تماشاخانه سنگلج براي همراهي در به ثمر رسيدن اين سمفوني تشكر و قدرداني كرد . او همچنين از اصغر اميرنيا، مدير بنياد رودكي و مجيد لطيفي ، مدير هنري اين اجرا، تشكر ويژه كرد.

 

در اين اركستر ساناز ساساني‌نيا(طراح پوستر)، امين سروري(تيزر)، سلامت(مولتي مديا)، جمشيد اكبرزاده(صداگذار)، اله‌وردي ملازاده(طراح نور)، سميه فراهاني(مدير برنامه)، عاطفه جعفري(طراح لباس) همكاري مي‌كنند.

 

"نواي صلح" از سال 1386 تاسيس شده و تاکنون کنسرت‌هايي در خانه هنرمندان، تماشاخانه سنگلج، سالن رودکي و جشنواره‌ بين‌المللي موسيقي فجر برگزار کرده است. مهدي وجداني رهبر اين ارکستر پس از تحصيلات آکادميک موسيقي در تهران، دوره رهبري ارکستر را در اتريش گذرانده است و از سال 1379 ضمن آهنگسازي چند نمايش و فيلم، سه آلبوم بي‌کلام موسيقي نيز منتشر کرده است. آرش نصيري كه فيلمسازي خوانده و سالهاست به عنوان بازيگر و نقال فعاليت مي‌كند.

 

سمفوني 70 دقيقه‌اي "ظهور"، چهارم مرداد ساعت 21 در تالار وحدت اجرا و پيش فروش آن در تالار وحدت در حال حاضر انجام مي‌شود.

نظر شما