دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۹
کد خبر: ۲۱۱۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳
نمايش «بيژن و منيژه» به کارگرداني رسول نجفيان از روز هفتم مرداد ماه ساعت 21 به مدت يکماه در سالن اصلي فرهنگسراي نياوران به روي صحنه مي‌رود .

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي نياوران ،اين نمايش به مدت سه شب به عنوان مهمان در سيزدهمين جشنواره بين امللي نمايش عروسکي تهران / مبارک از روز 31 تير تا دوم مرداد ساعت 30/ 18 در همين سالن اجرا مي‌شود.

اين اثر نسخه کامل « بيژن و منيژه » است که نيمي از آن موزيکال و مرشد آن را روايت مي‌کند . بيژن و منيژه روايتگر داستان کيخسرو پادشاه ايران است که بيژن فرزند گيو و نوه رستم را به کشوري در مرز ايران مي‌فرستد و در ادامه داستان بيژن بر اثر فتنه‌هاي منيژه دختر افراسياب در چاهي سهمگين گرفتار مي‌شود و در نهايت منيژه به گرد ايراني دل مي‌بندد و...
رسول نجفيان نويسندگي متن، کارگرداني و طراحي صحنه اين نمايش را به عهده دارد و مريم رحيمي مشاور کارگردان و مدير برنامه ريزي، نسرين شريعتي طراح لباس و نقش و نگاره هاي شمايل ها ، ميلاد نجفيان دستيار کارگردان و مدير تهيه ، الهام سلامت و پريسا برازنده منشي صحنه او را در اجراي اين اثر همراهي مي‌کنند .

بيژن و منيژه نمايشي نيمه موزيکال برگرفته از شاهنامه فردوسي است. در اين نمايش از شمايل گرداني استفاده شده است؛ در واقع شمايل ها، تمام دوران تاريخي ايران را لا به لاي روند قصه به نمايش مي‌گذارند. از جمله دوران حکاکي بر سنگ، نقش و نگاره هاي شاهنامه باسنقري و نقاشان قهوه خانه اي تا امروز . همچنين در اجراي اين نمايش از پرده خواني استفاده شده است و نمايش به نوعي تحت تاثير تعزيه است . اين اثر با سبک جديدي به روي صحنه مي رود شمايل ها پا به پاي بازيگران زندگي مي‌کنند به عنوان مثال سرو‌ها که از شاهنامه گرفته شده‌اند زنده هستند و جان دارند، حرکت مي‌کنند، تعجب مي‌کنند و شاد و غمگين مي‌شوند .

در اين نمايش شهرام نجاتي « کيخسرو»، هادي فرشچي « بيژن» ، کامبيز بنان « گيو» ، محمد گلگوني « گرگين » ، سميرا حسن پور « منيژه »، بهروز عنايتي « افراسياب » ، اصغر شريعتي « گرسيوز» ، پيام امير عبداللهيان « رستم » و 22 شمايل گردان به ايفاي نقش مي‌پردازند .
موسيقي اين اثر بر اساس شاهنامه‌خواني‌ها و موسيقي نواحي توسط رسول نجفيان ساخته وبه صورت زنده توسط رسول نجفيان، حامد هاديان، شهرام نجاتي، هادي فرشچي و مريم پاشايي با سازهاي طبل، ضرب زور‌خانه، ديوان، دمام، دهل، دف، سنج و... نواخته خواهد شد.
اين اثر از جمله نمايش‌هاي مهمان سيزدهمين جشنواره بين المللي نمايش عروسکي تهران / مبارک است . اين جشنواره از تاريخ 31 تير تا پنجم مرداد ماه در 8 سالن تئاتر برگزار مي‌شود و بيژن و منيژه به صورت نمايش مهمان اين جشنواره به مدت سه شب -31 تير تا دوم مرداد- ساعت 30/18 در سالن اصلي فرهنگسراي نياوران اجرا مي ‌شود. در ضمن مراسم اختتاميه اين جشنواره نيز در روز سه شنبه پنجم مرداد ماه ساعت 20 در فرهنگسراي نياوران برگزار مي‌شود .

نظر شما