دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۷
کد خبر: ۲۱۱۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶
پنچ خبر از چهارمين جشنواره بين المللي فيلم کوتاه رحمت/
رسول صدرعاملي كه اين روزها مهمان تبريزي‌ها و جشنواره فيلم رحمت است، اعتقاد دارد كه براي شكوفايي استعدادهاي سينمايي، بايد زمينه هاي لازم و كافي را فراهم كرد.

به گزارش شهر به نقل ازكميته اطلاع رساني چهارمين جشنواره بين المللي فيلم کوتاه رحمت، رسول صدرعاملي در کارگاه تخصصي نقد و بررسي فيلم "هر شب تنهايي " ، افزود: بدون ترديد در ايران استعدادهاي نو و بسيار خلاقي در عرصه سينما وجود دارد كه اگر زمينه هاي بروز اين استعدادها فراهم نشود، آينده سينماي كشور با چالس مواجه خواهد شد.

وي اضافه كرد: معتقد نيستم كه در ايران بازيگران ضعيف هستند بلكه تصور مي‌كنم بازيگران بسيار توانمند نيز در كشور داريم كه بايد از آنها به بهترين شكل ممكن استفاده كرد و آثار موثر خلق کرد.

صدرعاملي اضافه كرد: سينماي ايران از لحاظ بازيگران حرفه اي ، کمبودي ندارد و تنها دليلي که در رقابت با کشورهاي صاحب نام در عرصه سينما باعث عقب ماندگي ما شده ، عدم برنامه‌ريزي‌هاي مناسب براي زمينه هاي ساخت فيلم است.

وي با اشاره به ساخت فيلم هاي ديني و اجتماعي توسط خودش، اظهارداشت: بحث اعتقادات ديني و در قالب آن زيارت حرم امام رضا (ع) در جهان مطرح بوده و در ساخت فيلم هر شب تنهايي سعي شده تا اين مبحث به نحوي بيان شود.

صدرعاملي ادامه داد: دست اندرکاران ساخت فيلم «هرشب تنهايي» به دنبال نمايش ايمان و اعتقاد نبوده ، بلکه فقط تلاش کرده‌اند ايمان و اعتقاد را در رگ و ريشه فيلم جاري کنند.

اين کارگردان ، سينما را بر دو گونه تجربي و حسي تقسيم كرد و افزود: من در اين فيلم به دنبال اين بودم که با توجه به احساسات خودم ، حس تماشاگر را برانگيزانم.

صدر عاملي با اعلام اينكه فيلم "هر شب تنهايي" بر اساس سفارش ساخته شده است، تصريح كرد: اما بايد توجه داشت اگر فيلم هاي سفارشي با تعامل حامي مالي و کارگردان همراه باشد ، ايرادي ندارد.

وي با بيان اينكه در فيلم هايش سعي مي‌كند انتهاي داستان را قوي‌تر جلوه دهد، اظهارداشت: بدون ترديد انتهاي داستان براي بيننده بسيار مهم و قابل هضم‌تر است ، بنابراين اواخر فيلم بايد به گونه‌اي ساخته شود كه مخاطب از آن تاثيرات لازم را بپذيرد.

صدرعاملي متولد 1333 اصفهان است و فعاليت سينمايي خود را با تهيه كنندگي " خونبارش" آغاز كرد.

" پاييزان "، " گل هاي داودي" ، " رهايي" ، " شب" ، " من ترانه 15 سال دارم" ، " سمفوني تهران" و " زندگي با چشمان بسته" از جمله كارهاي صدرعاملي است.




مهمترين شاخص فيلم كوتاه ايجاز است
كارگردان فيلم مستند "روز بيست و هفتم" ايجاز را مهمترين شاخص فيلم كوتاه در انتقال پيام به مخاطب عنوان كرد.

"عليرضا دهقان" ضمن اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: فيلم كوتاه براساس فكر، ايده و زاويه ديد يك فيلمساز نسبت به مسائل پيرامونش و در جهت بيان يك تجربه نوين شكل مي‌گيرد.

وي گفت: در تهيه و توليد فيلم كوتاه محدوديت زماني وجود دارد و به همين دليل زمان در فيلم‌ كوتاه‌ از اهميتي‌ دو چندان‌ برخوردار مي‌شود تا فيلمساز بتواند مطلب خود را به طور كامل بيان نمايد.

دهقان افزود:‌ فيلم كوتاه زمينه مناسبي را براي انتقال پيام به مخاطب فراهم مي‌كند و هنرمند مي‌تواند سوژه‌هاي نابي را دست‌مايه توليد آثار خود قرار دهد.

وي گفت: دين امري جاري و ساري در زندگي بوده و در سينما نيز آنچه به تصوير كشيده مي شود مبتني بر شيوه هاي زندگي بوده كه شامل معناگرايي نيز مي شود.

وي افزود: در طول سال صدها فيلم كوتاه در موضوعات مختلف در ايران تهيه و كارگرداني مي‌شود اما علي‌رغم پيشرفت سينماي ايران در حوزه مستند و پويانمايي در ساير بخشها به دليل نبود ساماندهي مناسب پيشرفت قابل توجهي صورت نمي‌گيرد.

دهقان با اشاره به اينكه در حال حاضر مشكلي در توليد فيلم كوتاه وجود ندارد گفت: جشنواره‌هاي متعددي در سطح كشور با موضوعات مختلف در حوزه فيلم و سينما برگزار مي‌شود كه بايد با تدابير ويژه مسوولان و دست اندكاران از اين پتانسيل غني در حوزه فيلمسازي بهره برداري مناسبي انجام گيرد.

وي كيفيت آثار پخش شده در طول دو روز از جشنواره و حضور قشر جوان را مطلوب ارزيابي كرد.




جشنواره ها بايد كاربردي باشند
يكي از تدوين‌گران فيلم و سينماي كشور گفت: جشنواره‌هاي مختلف فيلم و سينما بايد كاربردي باشند در غير اين صورت حالت كليشه‌اي داشته تاثيرگذاري مناسبي نخواهند داشت.

"بهرام دهقان" افزود: اگر برگزاري جشنواره‌ها رسمي نبوده و پيش از آغاز هر جشنواره اهداف و برنامه‌ريزي كامل آن مشخص شود مي‌توان از آنها به نحو شايسته‌اي در راستاي توسعه و ترويج سينما بهره جست.

وي اظهارداشت: بدون ترديد جشنواره‌هاي مختلف فيلم مي‌توانند تاثير چشم گير در رونق صنعت سينماي كشور داشته باشند كه در اين ميان دست اندركاران امر بايد تلاش كنند زمينه استفاده از تجربيات افراد مو سپيد را براي نسل جديد و كساني كه در ابتداي كار سينما هستند، فراهم كنند.

دهقان تصريح كرد: به جرات مي‌توان گفت كه برگزاري هر نوع جشنواره حتي در بدترين حالت نيز بسيار خوب و امري مطلوب به شمار مي‌رود چرا كه نشان مي‌دهد سينما هنوز در قيد حيات است.

وي اضافه كرد: جشنواره هاي فيلم همچون رودخانه‌هايي هستند كه مي‌توان از آن استعدادهاي ناب و زلالي را براي سينماي كشور كشف كرد كه در صورت تداوم برگزاري آن ، همچون رودخانه اين استعدادها از آن تراوش خواهد كرد.

مدرس سينما در دانشگاه و متخصص حوزه تدوينگري با تاكيد بر اينكه سينماي كشور نياز به ورود استعدادها و خلاقيتهاي جوان دارد، افزود: شناسايي و بارور كردن اين استعدادها از جمله رسالت هاي جشنواره‌هاي فيلم است.

" بهرام دهقان" متولد سال 1333 در شيراز و دانش آموخته رشته تدوين از دانشگاه كاليفرنياست .

" پرنده كوچك خوشبختي"، " پرسه در مهر " ، " خواب‌هاي دنباله دار" ، " زماني براي دوست داشتن" ، " خط پايان " ، " گمشده" ، " متولد ماه مهر" و " خيلي دور خيلي نزديك " از جمله كارهاي سينمايي دهقان است.



سينما ، بهترين شيوه براي مقابله با شبيخون فرهنگي است
نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي گفت: سينما، بهترين و مناسب ترين شيوه براي مقابله با تهاجم و شبيخون فرهنگي است.

ضياالله اعزازي با بيان اينكه مطالبات فرهنگي مردم با جشنواره‌هاي كيفي ، جذاب و پرمحتوا پاسخ داده مي‌شود، افزود: برگزاري جشنواره فيلم رحمت مي‌تواند در اين زمينه مفيد واقع شود.

وي اضافه كرد: بايد توجه داشت كه با پاسخ مناسب به مطالبات و نيازهاي فرهنگي و هنري مردم در جامعه ، راه نفوذ تهاجم فرهنگي غرب عليه انقلاب و اسلام مسدود مي‌شود.

اعزازي يادآورشد: استكبار جهاني از راه نرم افزاري و فرهنگ در صدد تهاجم به كشورهاي اسلامي است كه در برابر اين هجمه ها، با بيان واقعيتهاي اسلام و دين به وسيله زبان فيلم، بسياري از تحريفها و تخريبهاي دشمنان آشكار شده و ترفند و توطئه‌هاي آنها خنثي خواهد شد.

وي با تاكيد بر حمايت مسئولان از فيلم‌سازان و برگزاري چنين جشنواره‌هايي، گفت: صنعت فيلم‌سازي و سينما بايد با ساخت و توليد فيلم‌هاي جذاب ديني از تاريخ اسلام و ساير اديان الهي و بيان مسايل معنوي ، جوانان كشورهاي مسلمان را به تاريخ و دين خود بيشتر آشنا كرده و آنها را به سلاح علم مجهز سازند.

اعزازي ، اهميت آشنايي نسل جوان با مسايل ديني و معنوي را مورد اشاره قرار داد و افزود: آشنايي جوانان و نسل جديد به مسايل ارزشي به طور قطع جامعه را در برابر ناهنجاريهاي اجتماعي بيمه مي‌كند.

وي ، ماموريت فيلم سازان مسلمان را دفاع از حقانيت و مظلوميت اسلام بيان كرد و اظهارداشت: تكميل كننده تمامي اديان الهي، دين اسلام است و اين وظيفه فعالان عرصه فيلم درحوزه دين را سنگين تر مي‌كند.

نماينده مردم بناب ، خواستار تبليغات وسيع‌تر جشنوارهايي همچون فيلم رحمت براي شركت تمامي اقشار جامعه و همچنين حضور گسترده استانهاي همجوار شد.






جشنواره فيلم رحمت جايگاه رفيعي در برجسته‌سازي موضوعات ديني در سينما دارد
رييس نمايندگي سازمان ملي جوانان در آذربايجان شرقي گفت: جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت جايگاه بسيار رفيعي در برجسته‌سازي موضوعات ديني در عرصه سينمايي دارد.

حجت الاسلام حسن شعباني افزود: برگزاري اين جشنواره در تبريز كه شهري ديني و فرهنگي است بسيار بجا و مفيد بوده و مي‌تواند در سال هاي آينده بسيار پرشكوه تر و مطلوب تر برگزار شود.

وي اضافه كرد: با توجه به هجمه‌هاي سنگين بيگانگان عليه فرهنگ مردم ايران، برگزاري چنين جشنواره‌هايي مي‌تواند در مقابله با اين حملات فرهنگي مفيد و موثر باشد.

شعباني با بيان اينكه در حال حاضر جنگ نرم در تمام عرصه‌ها عليه جوانان ايران اسلامي توسط استكبار جهاني دنبال مي‌شود، اظهارداشت: در اين عرصه فرهنگ كشور براي ايستادن روي پاي خود بايد بتواند از ابزارهاي موجود به بهترين شكل ممكن استفاده كند كه در اين راه حوزه فيلم و سينما يكي از تاثيرگذارين و مهمترين عناصر است.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه كشور ايران داراي فرهنگ غني اسلامي و ملي است و اين فرهنگ داراي اصالت ويژه اي است كه حاصل تلاش و مجاهدت هاي علما و شهدا بوده است، بايد در اين زمان خاص نسبت به تعريف ابزارهاي جديد اقدام شود.

شعباني با اشاره به جامعه جوان ايران و مورد تهديد قرار گرفتن اين گروه سني توسط فرهنگ بيگانگان ، تصريح كرد: بايد در زمينه فرهنگي و به خصوص فيلم و سينما خوراك شايسته‌اي به اين قشر داد و به جرات مي‌توان ادعا كرد كه اگر اين امر صورت بگيرد ، جوانان ما به هيچ عنوان پذيراي فرهنگ بيگانه نخواهند بود.

وي ، نمايش فيلم سينمايي " اخراجيها" را نمونه اي از كارهاي سينمايي ارزنده و قابل قبول دانست كه از سوي قاطبه ملت و به ويژه جوانان مورد استقبال قرار گرفت.

شعباني اضافه كرد: در همين ارتباط ورود آگاهانه و خوب صدا وسيما در ايام تعطيلات تابستاني و نمايش سريالهاي مردم پسند و ديني بسياري از مشكلات فرهنگي كشور را حل كرده و مانع جدي در مقابل ترويج ماهواره ها بوده است.

چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت در چهار بخش مستند،‌ داستاني، نماهنگ و پويانمايي از بيست و هفتم لغايت سي و يكم تيرماه جاري با حضور فيلمسازان داخلي و خارجي در مجتمع فرهنگي سينمايي 22 بهمن تبريز برپاست.

نظر شما