دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۶
کد خبر: ۲۱۲۹۱
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷
چند خبر از چهارمين جشنواره بين المللي فيلم کوتاه رحمت/
حميدرضا صدر منتقد سنما كه اين روزها در جشنواره فيلم رحما به سر مي‌برد، صنعت سينما و رونق اقتصادي آن را بدون حضور خانواده ها بي معني دانست.

به گزارش شهر از تبريز ،به نقل ازخبرنگار كميته اطلاع رساني چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت، اين منتقد مطرح سينما ضمن بيان فوق گفت: امروز يكي از چالش هاي اصلي و مهم سينماي كشور، عدم استقبال خانواده ها از يلم هاي در معرض نمايش است كه اگر اين مشكل مرتفع شود، قطعا" رونق اقتصادي سينما را شاهد خواهيم بود.

وي با تاكيد بر اينكه هدف اصلي و غايي سينماگران بايد جلب مخاطب و خانواده ها به سالن ها باشد، اظهارداشت: متاسفانه دذر سال هاي اخير جايگاه آنها در سالن‌هاي سينما خالي بوده‌است و از آنجائيكه فرهنگ مردم ايران خاص است بايد براي كشاندن آنها به سينما مراكزي ايجاد شود كه اين قابليت را داشته باشند.

صدر ، ايجاد زير ساخت هاي لازم و كافي براي سينماي كشور را بسيار مهم خواند و افزود: بايد نسبت به ساخت و تجهيز مجتمع هاي سينمايي و فرهنگي همچون مجتمع 22 بهمن تبريز در ساير شهرهاي كشور نيز اقدام شود چرا كه اينگونه مجتمع ها مي توانند محل تجمع خانوادگي افراد باشد.

وي ادامه داد: جاي تاسف است كه در پايتخت كشور امروز هيچ سينما و مجتمع فرهنگي و سينمايي در بخش هايي از آن از جمله جنوب و شرق تهران چنين امكاناتي وجود ندارد.

صدر خاطرنشان ساخت: بدون ترديد وجود چنين مراكزي علاوه بر تهييج خانواده ها براي رفتن به سينما، باعث فروش بالا و رونق اقتصادي صنعت سينماي كشور نيز مي شود.

وي ، آسيب شناسي سينماي ايران بدون آسيب شناسي اجتماعي كشور را امري نادرست و غيرممكن دانست و گفت: امروز با توجه به تنوع امكانات و رشد سريع ارتباطات نوع ديد و نگرش مردم و به خصوص جوانان تغييرات عمده اي با زمان هاي گذشته كرده است.

حميدرضا صدر متولد شهر مشهد بوده و  مدرك دكترا در رشته شهرسازي از دانشگاه ليدز انگليس را داراست. وي هم اكنون نيز در رشته سينما در دانشگاه تهران تدريس مي‌كند.

داور جشنواره فيلم رحمت: پژوهش در آثار ارسالي كمرنگ است
يكي از داوران چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت گفت: عنصر پژوهش در آثار ارسالي به اين جشنواره كمرنگ است.

پوران درخشنده افزود: بايد توجه داشت كه اگر خواهان تاثيرگذاري اين جشنواره در سطح بين المللي و داخلي هستيم بايد به سمت آثار پژوهشي برويم.

وي اضافه كرد: با توجه به نام و عنوان اين جشنواره كه از رحمت و مغفرت الهي گرفته شده است، بايد سيره پيامبر اكرم (ص) و همچنين آموزه هاي اسلامي در آثار فيلم سازان جوان مورد توجه جدي قرار بگيرد.

درخشنده ، سطحي‌نگري را از آفت‌هاي اصلي هنر هفتم و سينما عنوان كرد و اظهارداشت: اگر فيلمسازان نسبت به تدوين و ساخت آثار پژوهشي و تحقيقاتي اقدام نكنند دچار سطحي نگري شده و آنچنان كه بايد ساخته هاي انها تاثيرگذار نخواهد بود.

وي ، با تاكيد بر ساخت فيلم‌هاي معني‌گرا توسط فعالان اين عرصه، تريح كرد: اين گونه فيلم‌ها هستند كه مي‌توانند رسالت‌هاي انساني و اسلامي سينما را به مردم انتقال دهد.

درخشنده ، با بيان اينكه جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت به دليل هدف گذاري بر اساس معنويت و انسانيت جايگاه خاصي در كشور به دست آورده است، اضافه كرد: بايد اين جشنواره به سمتي حركت كند كه بتواند در كشورهاي همجوار و حوزه قفقاز و آسياي ميانه با مفاهيم محتوايي ديني و ارزش هاي اسلامي تاثيرگذار باشد.

وي، رسيدن به آرامش را نياز اساسي و اصلي انسان ها دانست و گفت: اين نياز از طريق هنر سينما و به وسيله آموزه هاي ديني و اسلامي قابل دست يافتن است.

اين كارگردان با تاكيد بر اينكه موازين فوق از سوي هيات داوران چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه رحمت ، پرداختن به سيره پيامبر اكرم (ص) است ، خاطر نشان كرد: البته در اين راستا فيلم هاي خوبي نيز به دست ما رسيده است كه در دست بررسي است.

درخشنده حمايت از سينماگران و فيلمسازان از سوي مسئولان را مورد تاكيد قرار داد و اظهارداشت: اين حمايت ها سبب مي شود تا سينماي نوين ايران شكل گرفته و استعدادهاي جديد شكوفا شود.

مسئول كميته انتخاب داوري:شاخصه اصلي فيلم كوتاه بيان موجز و هدفمند انديشه هاست
مسئول كميته تبليغات و انتخاب هيات داوري جشنواره فيلم كوتاه رحمت گفت: شاخصه اصلي فيلم كوتاه بيان موجز و هدفمند انديشه هاست.

سيدوحيد فاطمي افزود: در عين حال كه فيلم كوتاه تمريني براي تجسم بصري انديشه است، درروند تكاملي خود مدخلي است براي ورود به عرصه فيلمسازي و اشاعه تفكر در سطح وسيع.

وي با بيان اينكه فيلم كوتاه بذر و نهالي است كه اگر پالوده و حراست كافي شود، به زودي سرآغاز انبوه آثار درخور تعمق و ارزشمند قابل ارايه در سطح جهاني خواهد شد، تصريح كرد: البته اين موضوع قطعا" قابل دسترسي است.

فاطمي اضافه كرد: آثار رسيده به هيات داوري جشنواره چهارم حاكي از رشد و حركت روبه جلو اين دوره نسبت به دوره هاي قبلي است.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي سينماي معني‌گرا، گفت: توسعه صرف سخت افزاري به هيچ عنوان سينماي معني‌گرا را باعث نمي شود و اين تعريف بسيار ساده لوحانه است.

فاطمي اضافه كرد: ابتدا بايد به توسعه تفكر سينمايي و در بطن آن به توسعه تفكر معنايي توجه كنيم كه اين معني بدون فلسفه و انديشه فلسفي بي معني خواهد بود.

وي با بيان اينكه توجه عميق به نيازهاي فطري انسان به خصوص نياز به كمال جويي و حقيقت جويي سرمنشاء سينماي معناگراست، گفت: آموزش و پرورش‌ فلسفي و روان كاوانه و توجه به ادبيات كهن و مدرن مرتبط با حوزه هاي انسان شناسي و خداشناسي راهگشاي اين مهم است.

فاطمي با اشاره به برخي نقاط ضعهف برگزاري اين جشنواره، گفت: وجود برخي ناهماهنگي‌ها و عدم حضور و حمايت جدي مسئولان استاني از جمله گلايه ماست.

وي، اجراي برنامه هاي پربار جنبي، حضور قابل توجه ميهمانان و حضور پررنگ رسانه ها را از جمله نقاط قوت و متمايز اين دوره از جشنواره نسبت به دوره هاي قبلي عنوان كرد.

داور تركيه‌اي جشنواره فيلم رحمت: انتخاب آثار برتر بسيار سخت است
داور تركيه اي چهارمين جشنواره بين المللي فيلم رحمت گفت: انتخاب آثار برتر از ميان آثار ارسالي به جشنواره بسيار سخت است.

متين باليك اوغلو  تصريح كرد: به جرات مي توان گفت كه فيلم هاي بسيار خوب و قابل تاملي را تاكنون ديده ام كه هر يك پيام و رسايي خاص خودش را داشته است.

وي اضافه كرد: بنابراين انتخاب آثار برتر از ميان اينهمه فيلم كوتاه امري سخت و پيچيده است كه هيات داوران تلاش دارد تا به نحو شايسته اي بهترين ها در زمينه بازيگري، تصويربرداري، فيلم نامه نويسي و كارگرداني را انتخاب و معرفي كنند.

باليك اوغلو ، انتقال حس ديني در فيلم هاي جشنواره را از تقاط بارز آثار بازبيني شده عنوان كرد و افزود: با مشاهده اين فيلم ها حتي به اطلاعات ديني خود من نيزافزوده شده است كه اين براي من جاي خوشحالي دارد.

وي با اشاره به برگزاري جشنواره هاي مختلف فيلم كوتاه در تركيه، افزود: اغلب اين جشنواره ها در موضوعات آزاد برگزار مي شود كه بالطبع شركت كنندگان در آن نيز بيشتر است.

اين كارگردان بنام ترك اضافه كرد: اما چون جشنواره فيلم رحمت در عنوان خاص برگزار مي شود طبيعي است كه آثار محدودتري به آن ارسال شود، اما با وجود اين، تعداد آثار در اين جشنواره نيز خوب بوده است.

باليك اوغلو با ابراز خرسندي از حضور خود در تبريز، اظهارداشت: من پيشتر نيز براي فيلمبرداري قسمت هايي از سريال «آيريليق» كه هم اكنون از كانال دولتي تلويزيون تركيه پخش مي شود به تبريز آمده ام كه به دليل ايجاد رفاقت با برخي از فيلم سازان تبريز و بنا به دعوتي كه از من شد، براي داوري به تبريز دوباره آمدم.

وي ، تبريز را شهري بسيار زيبا و دوست داشتني بيان كرد كه مردماني خونگرم و عاطفي دارد.

 متين باليك اوغلو كارگردان 40 ساله سينماي تركيه است كه آثار سريالي برحسته اي همچون « هيجران ياراسي»( درد هجران) ، « گئجه گوندوز» ( شب و روز) ، «فيرتينا» ( طوفان) ، « سينيف» (كلاس) « اولوم چيچك لري» ( غنچه هاي مرگ) درباره جنگ بوسني و هرزگوين و «آشك بير حايال» ( عشق يك خيال) از وي در كانال هاي مختلف تركيه پخش شده و يا در حال پخش است.

استاددانشگاه:تدوين گر خوب ار عنصر زمان به بهترين نحو بهره مي برد
استاد دانشگاه و يکي از تدوين گران فيلم و سينماي کشور گفت: يك تدوينگر خوب بايد از عنصر زمان به بهترين شكل ممكن بهره حسته و استفاده كند.

بهرام دهقان در کارگاه تخصصي تدوين فيلم کوتاه ، خاطرنشان كرد: ويژگي‌هاي تدوين در هر فيلمي با توجه به موضع و زمان آن متفاوت بوده و بستگي به شرايط حاکم بر فضاي فيلم دارد.

وي با بيان اينكه مسووليت و پاسخگويي به مخاطب در قبال ريتم و ضرب آهنگ فيلم در نهايت به عهده تدوين گر است، اظهارداشت: تدوينگران بايد با مقوله درام آشنايي داشته باشند تا بدانند در چه زماني بايد احساسات مخاطبان فيلم را برانگيخت.

دهقاني يادآور شد: هر لحظه اي که از مسير درام فيلم کوتاه منحرف شود ، بايد حذف شود و تدوين گر نبايد از اين موضوع هراسي به خود راه دهد.

وي با تاكيد بر اينكه تدوينگر بايد با مقتضيات زمان آشنا بوده و با محتواي فيلم انس داشته باشند تا با آگاهي از موضوع اثر فيلم را تدوين کنند تاكيد كرد: وظيفه تدوينگر، اشاره ، يادآوري و منتقل کردن اشکالات ريتم فيلم در روند ساخت به کارگردان است.

دهقاني اضافه کرد: هنرمند در هر شرايطي بايد بهترين اثر را ارائه دهد و تدوين‌گر نيز براي نجات فيلم بايد سکانس‌هاي بد و اشكال‌دار بازيگران را حذف کند.

وي تصريح كرد: تدوينگر بايد قدرت سنجش بالايي داشته باشد تا بداند كدام بخش ها از فيلم قابليت حذف شدن دارد.

بهرام دهقان متولد سال 1333 شيراز و دانش آموخته رشته تدوين از دانشگاه کاليفرنياست .

«پرنده کوچک خوشبختي»، «پرسه در مهر » ، «خواب هاي دنباله دار» ، «زماني براي دوست داشتن، «خط پايان» ، « گمشده» ، «متولد ماه مهر» و «خيلي دور خيلي نزديک» از جمله کارهاي سينمايي دهقان هستند.

چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه رحمت در چهار بخش مستند،‌ داستاني، نماهنگ و پويانمايي از 27 لغايت 31 تير ماه جاري با حضور فيلمسازان داخلي و خارجي در مجتمع فرهنگي سينمايي 22 بهمن تبريز در حال برگزاري است.

نظر شما