دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۲
کد خبر: ۲۱۳۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۲
مراسم يادبود و سومين روز درگذشت رحيم رضازاده ملك، مصحح و پژوهشگر ايراني، عصر روز چهارشنبه 30 تير در كانون توحيد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در ابتداي اين مراسم، توفيق سبحاني از آثار و مقام علمي و والاي دكتر رحيم رضازاده ملك سخن گفت. وي همچنين به نقد تند و تيزي اشاره كرد كه اين پژوهشگر بر تصحيح او از رباعيات خيام نوشته بود.

در ادامه جمشيد كيانفر مدير سابق نشر ميراث مكتوب، از خاطرات خود با ملك و ياري وي در زمان از دست دادن فرزندش، مزدك كيانفر، سخن گفت.

سپس يارتا ياران سخنان خود را با يكي از رباعيات خيام با تصحيح رضازاده ملك آغاز كرد: خيام كه خيمه‌هاي حكمت مي‌دوخت/در بوته غم فتاد و ناگاه بسوخت/مقراض اجل طناب عمرش ببريد/دلال فلك به رايگانش بفروخت.

 

ياران در ادامه به «مصيبت ايراني بودن»، يكي از كتاب‌هاي نانوشته دكتر ملك اشاره كرد. سپس به شرح چون و چراي شفاهي بودن تاريخ و فرهنگ ايران و ايرانيان پرداخت و از اهعميت كار كساني گفت كه اين تاريخ شفاهي را طي قرون متمادي مكتوب كرده‌اند؛ و گفت: براي حقي كه دكتر رحيم رضازاده ملك بر گردن فرهنگ و فرهيختگان ايراني دارد مانندي نمي‌توان يافت.

 

وي سپس به همكاري خود با ملك اشاره كرد و يادآور شد: در شش ماه گذشته تمامي وقت خود را صرف ويراستاري «دانشنامه خيامي» كرده‌ام. اين كتاب قرار است در چهار جلد در هزار صفحه منتشر شود.

 

وي همچنين اظهار داشت: يك ايراني زماني مي‌تواند ادعاي ايراني بودن كند كه گذشته از بسياري متون، چهار كتاب اساسي فرهنگ و تاريخ ايران را به تمامي و درستي خوانده باشد. نخست شاهنامه فردوسي كه آينه تمام‌نماي ايران و ايراني است. دوم مقالات شمس كه بر پيش‌بيني ناپذيربودن اين ملت گواهي مي‌دهد. سوم گلستان سعدي كه خلق و خوي مردم ايران را پيش چشم مي‌گذارد و چهارم، هزار و يك شب كه گواه زندگي خصوصي و اجتماعي مردم اين سرزمين است.

 

وي در پايان شعري از يكي از كتاب‌هاي منتشرنشده خود را كه رضازاده ملك به آن علاقه‌مند بوده است، براي حاضران خواند.

 

در ادامه مراسم حجت الحق حسيني در سخنان خود تاريخچه‌اي از زندگي و آثار رضازاده ملك ارايه داد و به برگزاري تنها بزرگداشت اين پژوهشگر اشاره كرد كه 366 روز، پيش از درگذشت وي، در مركز نجوم و ستاره‌شناسي تهران برگزار شده بود.

نظر شما