يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۹
کد خبر: ۲۱۴۴۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۲
نمايشگاه 700عروسك‌ ايراني هم‌زمان با برگزاري سومين روزسيزدهمين جشنواره تئاتر عروسكي با حضور رييس يونيماي جهاني، معاون هنري وزارت فرهنگو ارشاد اسلامي، رييس فرهنگستان هنر، ريس مركزهنرهاي نمايشي، دبير جشنواره سيزدهم و بهروز غريب‌پور و جمعي از علاقه‌مندان در فرهنگستان هنر آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار شهر، در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه كه صبح شنبه دوم مردادماه برگزار شد، حميد شاه‌آبادي، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر ضرورت اجراي عمومي نمايش‌هاي عروسكي اين رويكرد را مانعي از تبديل شدن جشنواره تئاتر عروسكي به يك جشنواره صرف دانست و در ادامه با اشاره به اينكه تئاتر عروسكي فقط براي كودكان نيست، از كودك درون بزرگسال نام برد كه همواره نيازمند نهيب است.

به گفته وي جشنواره تئاتر عروسكي با بسترسازي باعث مي‌شود تا در هياهوي زندگي روزمره، اين كودك درون فرصتي پيدا كند تا حقش را مطالبه كند.

 

معاون امور هنري گفت: مجموعه نمايشگاه عروسك، نمادي جدي براي حفظ هويت ملي ماست، چراكه ما تلاش مي‌كنيم توجه بيشتري به فرهنگ، آيين و سنت كشور بشود. اگر مي‌خواهيم مخاطبان با تئاتر ارتباط بيشتري برقرار كنند، بايد به آيين و سنت ايراني توجه شود.

 

 

او همچنين يادآوري كرد كه تئاتر عروسكي نيازمند پژوهش‌هاي جدي است و نگارش دايره‌المعارف عروسكي را فصل جديدي در پژوهش نمايش عروسكي خواند كه بايد مركز هنرهاي نمايشي از اين امر حمايت كند.

 

 

اردشير صالح‌پور، دبير سيزدهمين جشنواره تئاتر عروسكي اين جشنواره را داراي دو مقدمه دانست كه بار ارزشي‌اش كمتر از رويداد اجرايي‌اش نيست. وي برپايي نمايشگاه عروسك‌هاي ايراني را زمينه‌اي براي تأسيس موزه عروسك‌هاي ايراني دانست.

صالح‌پور همچنين تاكيد كرد كه نماد عروسك ايراني تنها «مبارك» نيست بلكه «مبارك» يكي از عروسك‌هاي ملي ماست كه به همراه عروسكهايي مانند تكم، جي‌جي‌وي‌جي، بازبازك عروسك‌هاي ايراني را در يك مجموعه مي‌سازند.

 

 

صالح‌پور با يادآوري اين نكته كه براي نخستين‌بار ماسك‌هاي تعزيه و شبيه‌خواني را از دوره قاجار و تكيه دولت از تهران و همين‌طور از شيراز گردآوري و به نمايش گذاشته‌اند، گفت: سرديس‌هايي براي واقعه كربلا ساخته شده‌اند كه به نمايش گذاشته شده است. در اين مجموعه يكي از اين سرديس‌ها خميره‌اي است كه از برگ‌هاي قرآن ساخته شده كه با آن سرديس شهدا را ساخته‌اند.

دبير جشنواره سيزدهم با اشاره به برگزاري دوازده جشنواره قبلي گفت: اگر در هر دوره فقط هزار عروسك ساخته شده بود، الان بايد 12 هزار عروسك مي‌داشتيم. عروسك‌هاي ما به دليل نبود مكاني ويژه براي نگهداري مي‌پوسند و از بين مي‌روند.

 

وي با توجه به برگزاري اين نمايشگاه افزود: اگر موزه‌اي براي عروسك‌ها بسازيم، مجموعه‌اي از عروسك‌هاي ايراني گردآوري مي‌شود كه بركات خوبي دارد. عروسك‌ها بخشي از ميراث فرهنگي ما هستند كه مي‌توانند هويت ما را با همان زبان كودكانه بيان كنند.

 

 

علي‌ معلم دامغاني، رييس فرهنگستان هنر در اين مراسم گفت: وقتي از عروسك‌ها سخن مي‌گوييم از مسلمات است كه انسان خالق عروسك‌ها است. عروسك، نسبت به اسطوره‌ها را به نوعي تقدس زدايي مي کند.

 

 

ددي پودامجي، رييس يونيماي جهاني درباره رابطه‌ يونيماي ايران با يونيماي جهاني گفت: اين رابطه به سال‌ها قبل برمي‌گردد. بهروز غريب‌پور، اردشير كشاورزي و ديگران زمينه‌ شروع فعاليت يونيما را در ايران فراهم كردند. يونيماي ايران بيشترين اعضا را دارد.

 

وي با اشاره به اينكه نمايش عروسكي متعلق به همه جهان است، گفت: نمايشگران عروسكي با سفركردن به كشورهاي مختلف ميان غرب و شرق تبادلات بسياري را انجام دادند.

 

رييس يونيماي جهاني با اعتقاد بر اين‌كه عروسك نبايد پشت شيشه قرار بگيرد، بلكه بايد زنده باشد و نمايش بدهد، تأكيد كرد كه 700 عروسك ايراني به جايي دايمي نياز دارند تا از آن‌ها نگه‌داري شود.

 

در اين نمايشگاه مجموعه‌اي از عروسك‌هاي محلي‌، بومي، فانتزي و تخيلي،‌ اپرايي، خيمه‌شب‌بازي‌ دوره قاجار، ماسك‌هاي ايراني و ... قرار گرفته است كه تا 15مرداد ماه از ساعت 10 صبح تا 7 بعدازظهر در معرض ديد عموم خواهد بود.

نظر شما