دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۲۱۴۸۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۵
ماهنامه مديريت ارتباطات نوشت: حاجي كميل، مشاور ارشد و مدير هماهنگي گروه رسانه‌اي موبي، مالک اصلي شبکه «فارسي‌1» از پيشنهاد مديران اين شبکه جنجالي ماهواره براي گفت‌وگو با مديران جمهوري اسلامي ايران خبر داد.

وي در گفت‌وگوي مشروح با ماهنامه مديريت ارتباطات در خصوص بازار هدف اين شبکه ماهواره‌اي گفت: بازار هدف ما به عنوان يك رسانه فارسي‌زبان، سه كشور ايران، افغانستان و تاجيكستان است. شبكه ما در افغانستان شناخته شده است اما تا به حال نتوانسته‌ايم در تاجيكستان بيننده آنچناني جذب كنيم. مجموع بيننده‌هاي ما در افغانستان، تاجيكستان و بخش‌هايي از پاكستان در حدود 9 ميليون نفر است ولي درايران در حدود 30 تا 35 ميليون بيننده در 24 ساعت داريم كه اين يك رقم بالايي است.

 

از رسانه‌هاي ايران شکايت کرديم

وي در خصوص ارتباطات اين شبکه با شبکه‌هاي سرمايه‌گذاري يهودي از جمله «روپرت مورداک» نيز گفت: «گروه رسانه‌اي موبي به عنوان يك مجموعه مسلمان و معتقد به يكسري ارزش‌هاي اسلامي و انساني شديداً ناراحت است و نگراني‌هايي خود را از طريق مصاحبه با شما رسماً اعلام مي‌كنيم. اتهام‌بستن به يك مسلمان و آن هم ارتباط با مجموعه‌اي از يهودي‌ها يك گناه كبيره است.

 

ما مسلمان هستيم و معتقد به ارزش‌هاي اسلامي. آنچه كه ما مسلمانان در ايران و افغانستان و به‌طور كلي در جهان اسلام را به هم متصل مي‌كند، دغدغه‌ها و اهداف مشترك هست و بايد باشد. دغدغه ما به هرحال وجود و حضور صهيونيسم است و ما نگران وضعيت فلسطين هستيم.

 

فلسطين دغدغه مشترك مسلمانان و هدف مقدسي براي ماست. ما اتهام همكاري با يهودي‌ها كه از طريق برخي رسانه‌ها مطرح مي‌شود را هتك حرمت خود مي‌دانيم و اين موضوع را از طريق سفارت ايران در افغانستان پيگيري كرديم و از شبكه‌ها و رسانه‌هايي كه اين اتهام‌ها را به ما بستند، رسماً گله‌مند هستيم و شكايتي را هم به سفارت ايران در كابل تحويل داده‌ايم.

 

ما در ابتداي تأسيس مورد اتهام قرار گرفته‌ايم كه وابسته به جمهوري اسلامي ايران هستيم، سپس مورد اتهام قرار گرفتيم كه وابسته به جنبش سبز هستيم و در اين اواخر هم متهم مي‌شويم كه وابسته به مجموعه‌اي از يهودي‌ها هستيم كه در واقع من همه اينها را شديداً تكذيب مي‌كنم. ما به عنوان يك رسانه مستقل اين را براي خود عار مي‌دانيم كه وابستگي به هر مجموعه‌اي از داخل يا خارج داشته باشيم.

 

رسانه‌ها اگر قرار است كسي را متهم كنند، بايد براساس اسناد و شواهد عمل كنند. هيچ اسنادي مبني بر وابستگي ما به هيچ گروهي وجود ندارد. من فكر مي‌كنم بخش عمده‌اي از نگراني‌ها درباره فارسي‌وان حتي در سطح مخاطبان به همين اتهام‌ها مربوط است.»

 

حاضريم فارسي‌وان رسانه مشترک ايران-افغانستان شود

حاجي کميل با بيان اينکه «ما به هيچ‌وجه قصد هيچ‌گونه تهاجمي را نداريم»، تصريح کرد: «البته نگراني‌هاي بر حق ملت شريف ايران و مسؤولان ايراني را درك كرديم و به آن احترام مي‌گذاريم. اينها براي ما آموزنده است و ما آماده هستيم و اين روحيه انعطاف‌پذيري در بين ما وجود دارد كه اين نگراني‌ها را برطرف كنيم.»

 

وي گفت: «پيشنهاد ما به عنوان يك راه حل اين است كه بياييم فارسي‌وان را به يك رسانه مشترك تبديل كنيم. چرا بياييم همديگر را تخريب كنيم؟ بياييم با يكديگر تفاهم و همكاري كنيم. به اصطلاح رسانه‌هاي ايران، ما منحرف شديم و منحرف‌كننده هستيم. لطفاً صداوسيما، وزارت محترم ارشاد و نهادهاي فرهنگي بيايند ما را هدايت كنند. ما اين آمادگي را داريم كه هر آنچه را كه مايه نگراني است و هر سوژه ما كه ضد ارزشي هست را برداريم، حذف كنيم و برنامه‌هاي مشتركي را جايگزين كنيم. ما اعلام مي‌كنيم اين آمادگي را داريم كه با صداوسيما برنامه‌هاي مشترك توليد كنيم.

 

ما اين آمادگي را داريم كه مثلاً به جاي «ويكتوريا» بيايم سريال مولانا را بسازيم، به جاي سريال «همسايه‌ها» بياييم از زندگي رودكي، سنايي و ساير مشاهير بزرگ ايران مستندسازي و سريال‌سازي كنيم. اگر واقعاً اين نگراني‌ها برحق است كه هست، سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي داخل ايران بيايند با ما همكاري كنند. اين كار دو فايده دارد؛ اول اينكه ما هدايت مي‌شويم و دوم اينكه ما ثابت مي‌كنيم به هيچ گروه و سازمان خارجي وابسته نيستيم و يك مجموعه مستقل هستيم. ما اين توانمندي را درخود داريم كه با صداوسيما يك همكاري مشترك را آغاز كنيم، آنهم بر اساس يك تفاهم‌نامه.»

 

ما به مناسبت‌هاي مذهبي احترام مي‌گذاريم

مدير هماهنگي شرکت رسانه‌اي موبي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو اظهار داشت: «ما حاضريم سريال‌هايي كه باعث نگراني مقامات ايران است را حذف كنيم اما زماني اين كار را مي‌كنيم كه يك تفاهم وتوافقي صورت بگيرد. حداقل بايد جايگزيني براي پخش به جاي اين سريال‌ها انتخاب شود. اگر اين‌طور نشود، ما چيزي براي پخش نداريم. چه چيزي را پخش كنيم؟ ما آمادگي اين را داريم كه از امروز مذاكرات خود را آغاز كنيم. جذابيت‌هاي فرهنگي و توريستي بسياري در ايران وجود دارد، ما مفاخر و مشاهير مشتركي داريم كه مي‌توانند زمينه‌هاي بسيار خوبي براي همكاري مشترك دارند.

 

متأسفانه به فارسي‌وان هميشه با ديد منفي نگاه شده است كه ناشي از همان اطلاعات غلط است. ما تمام مناسبت‌هاي مذهبي را رعايت كرديم، از روزي كه تلويزيون را تأسيس كرديم، احترام به مناسبت‌هاي مذهبي به عنوان يك اصل در كار ما وجود داشته است. چون ما مسلمان هستيم. ما براي اولين بار به عنوان يك شبكه‌اي كه از خارج ايران پخش مي‌شود، در اذان «علياً ولي‌الله» را گذاشتيم؛ آن‌ هم از كجا، از قلب يك كشور عربي كه مجموعه‌اي از وهابيت هم در اين كشورهاي عربي فعال هستند.»

 

تکذيب وابستگي به مرداک

حاجي کميل در خصوص ارتباط اين شبکه ماهواره‌اي با مورداک نيز گفت: «اتفاقاً من مورداك را زماني شناختم كه نامش را از طريق رسانه‌هاي ايران شنيدم. قبل از آن من شناخت خوبي از مورداك نداشتم. بعد يك مقدار تحقيق كردم تا ببينم قضيه چيست و اين مورداك كيست. بعد متوجه شدم كه به عنوان بزرگترين امپراطور رسانه در دنيا مطرح است و متوجه شدم كه اتهام بستن ما به مورداك مثل اين مي‌ماند كه فلان بقالي كوچك سر كوچه مال فلان رئيس‌جمهور است؛ يعني ما در اين حد كوچك هستيم.... ما وابستگي به مورداك را تكذيب مي‌كنيم و هيچ وابستگي به هيچ ارگان يا گروه سياسي هم نداريم... اجازه بدهيد اينجا توضحيات بيشتري هم بدهم.

 

ببينيد 50 درصد سهم شبكه فارسي‌وان متعلق به گروه رسانه‌اي موبي و 50 درصد آن متعلق به شركت استار است. ما با شاخه هند شبكه استار مشاركت داريم. شاخه هند استار با شاخه هنگ‌كنگ مشاركت دارد و در حقيقت يكي از بخش‌هاي شريك شريك شريك ما با فاكس‌نيوز (شبكه تلويزيوني آمريكايي متعلق به مورداك) شراكت دارد كه ربطي به ما ندارد. ما هرگونه رابطه مستقيم و غرض‌آلود را با مجموعه مورد اشاره شما تكذيب مي‌كنيم....»

نظر شما