يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۳
کد خبر: ۲۱۵۶۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۳
محمد هادي ايازي در مراسم رونمايي خبرگزاري هنر- آرت‌نا- افتتاح اين خبرگزاري را اتفاقي نيكو در عرصه فرهنگ و هنر دانست. وي در سخنانش از برنامه‌هاي متنوع معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري براي توسعه هرچه بيشتر فرهنگ و هنر در جامعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، ايازي در اين مراسم كه صبح امروز يكشنبه 3 مرداد در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد، ضمن تبريك به اهالي فرهنگ و هنر و مسئولان اين عرصه براي افتتاح چنين سايتي گفت: افتتاح اين خبرگزاي مي‌تواند نقش اساسي در عرصه هنر ايفا كند و اميدوارم حضور اين خبرگزاري منشا توفيق بيشتر مسئولان و هنرمندان در اين بخش باشد. واقعيتي كه وجود دارد اين است كه هنر در يك جامعه، در هويت‌بخشي به آن جامعه تاثير فوق‌العاده‌اي دارد.


وي ادامه داد: آن‌چه براي ما باقي مي‌ماند هنر است و بسيار مهم است كه بتوانيم موضوعات آن‌را به‌خوبي اطلاع‌رساني كنيم. متاسفانه علي‌رغم پيشينه تاريخي كشور ما، اين نقصان وجود دارد كه بسياري از مردم، از رويدادهاي هنري و وجود برخي از فضاهاي فرهنگي هنري بي‌خبرند و اين خبرگزاري مي‌تواند در اين بخش تاثيرگذار باشد.

معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران تاكيد كرد: بزرگ‌ترين ثروت هنرمند، هنرش است كه از طريق آن مي‌تواند پيامش را به جامعه منتقل كند. مگر ما مي‌توانيم برخي از فرهيختگان جامعه خود جون حافظ، فردوسي، سعدي را فراموش كنيم. مگر پروين اعتصامي و شهريار از ذهن‌ها زدوده مي‌شوند؟ مگر نام علي حاتمي از تاريخ كشور ما پاك مي‌شود؟

وي گفت: هنر چنين جايگاهي دارد و بايد به‌خوبي به آن بپردازيم و آن را به نسل بعد منتقل كنيم. تا امروز در اين بخش خلا اطلاع‌رساني داشته‌ايم و اين فرصتي است كه به هنر بيشتر پرداخته شود. اين يك اتفاق نيكو در عرصه اطلاع‌رساني هنر است كه بايد آن‌را به فال نيك گرفت.

ايازي سپس به افتتاح پرديس‌هاي سينمايي و مراكز فرهنگي اشاره كرد و اظهار داشت: ما به عنوان مديريت شهري در عرصه هنر، كارهايي را شروع كرده‌ايم. پرديس‌هاي سينمايي در سطح شهر تهران بالغ بر 50 درصد ظرفيت سينمايي تهران را به خود اختصاص داده است. وي در ادامه به استقبال شهروندان و اهالي هنر از تماشاخانه ايرانشهر اشاره كرد و گفت: وقتي چنين استقبالي وجود دارد، ما بايد اين فضاها را گسترش دهيم.

ايازي سپس از افتتاح مركز نمايش‌هاي آييني در تهران در روز 12 بهمن خبر داد و گفت: اين بنا، معماري خاصي دارد و همه چيز در اين بنا، در زير زمين گنجانده شده است و سطح آن يك فضاي سبز است. اين مجموعه از پرديس سينمايي ملت نيز زيباتر خواهد بود. مركز تئاترهاي حرفه‌اي در جنوب شرق تهران نيز با هفت سالن و ظرفيتي قريب به 1900 نفر، در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

وي گفت: همان‌طور كه به توسعه سينما توجه كرده‌ايم، به توسعه سالن‌هاي تئاتر نيز توجه كرده‌ايم. ما در عرصه توليد هم بايد فعاليت بيشتري داشته باشيم و به موضوع گسترش مسائل و فعاليت‌هاي فرهنگي هنري بيشتر بپردازيم. قصد داريم در 374 محله تهران، 374 مركز فرهنگي هنري تاسيس كنيم تا در هر محله، يك مركز براي فعاليت‌هاي فرهنگي هنري محله‌اي موجود باشد. از دل همين مراكز است كه جشنواره‌هاي بزرگ شكل مي‌گيرند. معاون شهردار تهران تصريح كرد: ما اهتمام جدي داريم كه فرهنگ و هنر را توسعه دهيم. هم‌اكنون شهرداري اقدام به ساخت فيلم‌هايي از هر يك ار محله‌هاي تهران است. اين فيلم‌ها از طريق رسانه ملي پخش مي‌شوند و سپس در اختيار مركز فرهنگي هر محله قرار مي‌گيرند. اين راش‌ها مي‌توانند به آينده تهران كمك كنند تا درباره هويت تهران، منابعي قابل دسترس تهيه كنيم.

وي افزود: براي هر محله، يك كتاب نيز منتشر خواهيم كرد كه حاوي اطلاعات تاريخي و جغرافيايي آن محله است. اولين سمفوني فيل هارمونيك تهران نيز در اعياد شعبان، اجرا خواهد داشت. اگر نقش مناسبي را در اين عرصه ايفا كنيم، بسياري از بزه‌هاي جامعه كاهش خواهد يافت.

در اين مراسم همچنين مسعود ميري رئيس سياست‌گذاري آرت‌نا، گفت:اميدوارم اين تجمعات تداوم داشته باشد تا شاهد دستاوردهاي مثبتي باشيم. اولين اقدام آژانس خبري تحليلي هنر،آرت‌نا، پرداختن به جمال هنر است. طي اين سال‌ها با شكل‌گيري خبرگزاري‌هاي مختلف شاهد پرداختن به شادي‌ها و غم‌ها بوده‌ايم و اين كار حداقل چيزي را روشن مي‌كرد، آن هم فضاي خبري كه جامعه ايراني نياز دارد و اين حس مشتقانه اطلاع‌رساني به شهروندان ارزش فراواني داشت.

وي ادامه داد: روشن است که هر اتفاق تازه‌اي مي‌تواند دلهره‌ها و دغدغه‌هاي ويژه‌اي را نيز پديد آورد. آرت‌نا، يک اتفاق تازه است؛ از آن‌رو که امکانات ناشناخته‌اي را در دسترس قرار مي‌دهد. به گمان من مفهوم سياست‌گذاري در چنين فضايي، فارغ از خلاقيت معني نمي‌دهد. به بيان ديگر از آن‌جا که تجربه آرت‌نا، کاملا جديد و مستحدثه است، هر اتخاذ تصميمي ناشي از درک موقعيت تازه و آفرينش فرصت نوين است. اگر نتوان چنين اتفاقي را سامان داد و اگر نشود کلمه «آرت‌نا» را عموميت بخشيد، طبعا خبر خوبي به ما نخواهد رسيد.

وي در پايان گفت: آژانس خبري تحليلي هنر، آرت‌نا، به صلح مي‌انديشد و كار خود را نيز با صلح آغاز مي‌كند؛ چرا كه صلح نام خداوند است و از صلح معرفت و هنر بيرون مي‌آيد. از صلح است كه تلخي و ناكامي زندگي از بين مي‌رود. در ادامه مراسم، كليك اوليه سايت خبرگزاري هنر، توسط ايازي، عزت‌الله انتظامي و اعضاي شوراي سياست‌گذاري اين خبرگزاري زده شد و تابلوي فرشي با موضوع صلح كه توسط شهاب محمدي بافته شده بود، تسط اين هيئت، رونمايي شد.

مجري برنامه پس از رونمايي سايت درباره اين خبرگزاري توضيح داد: آرت‌نا، 22 بهمن سال 88 به صورت آزمايشي در بخش هنرهاي تجسمي آغاز به‌كار كرد. اين خبرگزاري، اولين خبرگزاري تخصصي هنر در خاورميانه است و با سه زبان فارسي، انگليسي و فرانسه، اخبار هنر ايران را به جهان منعكس مي‌كند.

در ادامه ريرا عباسي طراح و دبير جشنواره شعر صلح، نويسنده و شاعر و ترانه صادقيان روي سن آمدند تا مجموعه شعر صلح را به بهروز قزلباش، داود ياراحمدي و ديگر اعضاي شوراي سياستگذاري آرتنا، تقديم كنند. عباسي در ارتباط با اين‌که فرهنگ و ادبيات و هنر صلح مي‌تواند از چه خصايص و ويژگي‌هايي برخوردار باشد، گفت: ادبيات وابسته به انسان است و صلح در درون، از نوزاد هنر انسان رشد مي کند، هر چه انسان امروز نياز دارد، از ويژگي‌هاي صلح است و برخورداري از اين ويژگي نيز به جستجو نياز دارد. چيزي که فراموش شده همان ويژگي‌هاي صلح است که بايد براي آن انگيزه‌ها را با روياها در هم آميخت و شروع به حرکت در هر عرصه‌اي کرد.


در پي گله عباسي از انتشار نيافتن كتاب جشنواره بين‌المللي شعر صلح، انتشارات يادآوران كه نماينئده‌اي بين حاضران داشت، انتشار اين كتاب را بر عهده گرفت. ‌

در انتهاي مراسم قزلباش گفت: آرزو مي‌كنيم اين خبرگزاري بتواند صدا، سيما، قلم، انديشه و هنر تمام زيرشاخه‌هاي هنر ايران را آن‌گونه كه شايسته هنرمندان و منزلت و عظمت هنر ايراني است، منتقل كند. چشم ياري به هنرمندان و اعضاي رسانه داريم و اين يك فرصت براي كساني است كه در خدمت اين مجموعه هستند.

مراسم رونمايي خبرگزاري هنر (آرت‌نا) صبح امروز يكشنبه سوم مرداد در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران با حضور عزت‌الله انتظامي، محمدهادي ايازي و جمعي از اهالي فرهنگ، هنر و رسانه برگزار شد.

نظر شما