يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۸
کد خبر: ۲۱۶۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
شهرداري اگرچه اقدامات بسيار زيادي براي زيبا كردن، منظر شهري و بيرون آوردن شهر از اين بهم ريختگي انجام داده است،‌اما بايد زيباسازي شهر را در اولويت برنامه‌ها قرار دهد.

علي نوذرپور كارشناس شهري در گفت و گو با خبرنگار «شهر» ضمن بيان اين مطلب گفت: در حوزه منظر شهري بايد گفت كه تهران در ابتداي راه است و اقدامات اعلام شده تنها به مطالعه و بررسي و تدوين قوانيني كه تاكنون اجرايي نشده است، خلاصه مي‌شود.


وي با انتقاد از رعايت نشدن طرح‌هاي جامع و تفضيلي افزود: اميدوارم با تصويب طرح تفضيلي دستورالعمل‌ها شكل اجرايي به خود بگيرند و مهندسين ساخت و ساز قوانين مربوط به منظر شهري را رعايت كنند.


نوذرپور در تعريف منظر شهري توضيح داد كه پرچم، نماد هر كشور و لباس، جلوه‌گاه شخصيت و فرهنگ هر فرد است و از سويي، سيما و منظر شهري، تبلور عينيت يافته زيست و معيشت شهروندان تلقي مي‌شود..منظر شهري را مي‌توان، نمادي از مظاهر فرهنگي و تمدن شهرها و متناسب با آن كشورها و اقوام و ملل مختلف دانست.


به گفته اين كارشناس شهري منظر شهري چشم‌اندازي است كه شهرها به بينندگان القا مي‌كنند و با اين توصيف، منظر تهران آشفته، نازيبا و مبهم است كه عده‌اي آن را زيبا، خوب و برآيند يك انديشه و فرهنگ و تمدن ريشه‌دار مي‌دانند.


وي ادامه داد: واقعيت موضوع اين است كه شهروندان شهر را از طريق كالبد فيزيكي نمايان آن، نماهاي ساختمان‌ها و هماهنگي آنها با يكديگر، راه‌هاي شهري و مسيرهاي عبوري سواره و پياده آن، گره‌هاي شهري همچون ميدان‌ها، فضاهاي عمومي و باز شهري و... مي‌شناسند. اما هم‌اكنون شهروندان تنها در شهري زندگي مي‌كنند كه تنها عده‌اي آن را بر اساس سلايق شخصي خود، بنا كرده‌اند.

نظر شما