يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۱۷۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶
با پايان برگزاري سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسکي، اجراهاي تئاتر در تالارهاي تهران دوباره از سر گرفته خواهد شد و با پايان يافتن اجراي نبرد و مده‌آ از دكتر قطب‌الدين صادقي نمايش «دلم مي‌خواد محکم بزنم تو گوش اتللو» به کارگرداني مسعود موسوي از سه‌شنبه پنجم مردادماه در سالن سمندريان تماشاخانه ايرانشهر جايگزين شده است. اين در حالي است كه به زودي تالار مولوي نيز با توجه به توافقات صورت گرفته بين مركز هنرهاي نمايشي و دانشگاه تهران فعاليت خود را آغاز مي‌كند.

به گزارش خبرنگار شهر، نمايش «دلم مي‌خواد محكم بزنم تو گوش اتللو» نوشته نورالدين آزاد است. در آن روايت سه هنرمند تئاتر ديده مي‌شود که 15 قتل انجام داده‌اند و در بازجويي‌هاي خود مرتب اصرار دارند که اين جرم را مرتکب شده‌اند و مايلند زودتر اعدامشان کنند. آنان تصميم مي‌گيرند نمايش "اتللو" را تمرين کنند تا گره معما بازشود.

در «دلم مي‌خواد محكم بزنم تو گوش اتللو»، سام کبودوند، پرستو کرمي، روح الله کماني، حسام منظور و رسول نقوي كه ساعت 20 به صحنه مي‌رود، بازي مي‌كند.

فرشاد منظوفي‌نيا(طراح صحنه و نور)، دادبه حقيقي(طراحي لباس)، و ثمين تحويل داري و يوسف حاجي لويي(طراح گريم) در نمايش همكاري مي‌كنند.

گروه اجرايي نمايش "دلم مي‌خواد محکم بزنم تو گوش اتللو" مي‌خواهد هر اجراي خود را به يک هنرمند تئاتر تقديم كند.

 

قزقون به سر

همچنين اجراي نمايش‌هاي تالار هنر از سه‌شنبه پنج مرداد با دو اجرايي شدن نمايش «قزقون به سر» کار مجيد اميري از سر گرفته شده است.

به دليل استقبال تماشاگران، نمايش «قزقون به سر» در هفته پاياني اجرا در دو نوبت 18 و 19:30 روي صحنه مي‌رود. از يک‌شنبه 10 مرداد نيز اجراي نمايش "قصه سيبي که پرواز کرد" به کارگرداني "مجتبي مهدي" به مدت دو هفته و در ساعت 19:30 ادامه خواهد يافت.

نمايش «قزقون به سر» نوشته حسن وارسته است و ايده آن نيز براساس نمايشنامه «اژدها و فلفل دانا» به نويسندگي سيدحسين فدايي حسين با اعمال تغييراتي شکل گرفته است.

«قزفون به سر» اسم يک ديو است و داستان اين نمايش نيز درباره دختر ترسوي به نام "عسل" است که بدليل دير رسيدن به مکتب خانه تنبيه مي شود و تنبيه او رفتن به زير زمين مکتب خانه است اما در آنجا با "قزقون به سر" مواجه مي شود که در نهايت با همراهي معلم و همکلاسي هاي خود بر ترسش فائق مي آيد. پيام اصلي اين نمايش آن است که بايد پس از باور مشکلات کودکان به همراهي کودکان و کمک يکديکر آنها را برطرف سازيم.

 

قصه سيبي كه پرواز كرد

نمايش «قصه سيبي كه پرواز كرد» به نويسندگي و كارگرداني مجتبي مهدي از سه شنبه 8 تيرماه در تالار هنر روي صحنه رفته و از 10 مرداد اجراي مجددش در اين تالار پي‌گرفته خواهد شد.

اين نمايش با نگاهي جديد به نمايش «قصه سيبي كه نصف نشد» نمايشي از همين نويسنده و كارگردان است كه در سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان جوايز نويسندگي، كارگرداني، طراحي صحنه، آهنگسازي و بازيگري زن را از آن خود كرد، به درون‌مايه صلح و دوستي نظر دارد و اين بار با تلفيقي از قصه‌هاي معروف ايران و جهان كه سيب عنصر اصلي آن است، به تعميق و نهادينه كردن مفاهيم مي‌پردازد.

بازيگران اين نمايش به ترتيب ورود به صحنه عبارتند از: هوتن شكيبا، پيمان قاسم‌زاده، بيتا خارستاني، لعيا گرامي، سارا حسني، روشنك كريمي، احسان مهدي، محمود صامت، عبدالرضا متقيان‌نژاد، مينووش رحيميان.

روايت اين نمايش با صداي كودك هنرمند پارميس عزيزي نژاد اجرا مي‌شود و آهنگساز اين نمايش ونداد مساح‌زاده است. موسيقي نمايش «قصه سيبي كه پرواز كرد» به شيوه تلفيق پلي‌بك و اجراي زنده با همراهي سه نوازنده (تار، تمبك و آكاردئون) اجرا مي‌شود.

از ديگر عوامل «قصه سيبي كه پرواز كرد» مي‌توان به نوازندگان: هرش نقشبندي، ويد جابري و محمدرضا قاضي‌پور، طراحي حركات: سعيد داخ، دستياران كارگردان روشنك كريمي، بيتا خارستاني و سارا حسني، طراحي صحنه: مجتبي مهدي و ولي ا...شاكر، طراحي لباس: روشنك كريمي، دوخت لباس: مهري حيدري، طراح پوستر و بروشور: ولي‌الله شاكر، مديران صحنه: پيمان اسدپور و فرهاد تلالو، منشي صحنه: زهرالولوئي اشاره كرد.

 

تالار مولوي

مديريت جديد تالار مولوي در راستاي ايجاد تفاهم و استمرار فعاليت‌ نمايشي با رويکرد و اولويت آثار دانشگاهي، فعاليت‌هاي خود را از سر مي‌گيرد.

حسين پارسايي مدير کل هنرهاي نمايشي و مطهرنژاد مدير کل فرهنگي و اجتماعي دانشگاه تهران در جلسه مشترک روز يکشنبه سوم مرداد با هدف بهره‌برداري مناسب از تالار مولوي در دور جديد به گفت‌وگو پرداختند. در اين نشست مشترک مقرر شد شورايي تخصصي متشکل از اساتيد دانشگاهي و نهادهاي مرتبط، در ساختار و محتواي اين تفاهم جديد مشارکت داشته باشند.

در اين نشست موضوع تفاهم‌نامه اداره کل هنرهاي نمايشي با خانه‌ تئاتر دانشگاهي با هدف حمايت از برنامه‌ها وفعاليت‌هاي دانشجويي و دانشگاهي جهت اجرا در تالار مولوي مورد تأکيد قرارگرفت که جزييات اين تفاهم‌ متعاقباً ‌اعلام خواهد شد.

 

نمايش‌هاي ديگر

در ادامه برنامه هفته‌هاي قبل، نمايش هاي «منهاي دو» نوشته بنس تريت و كار داود رشيدي در تالار اصلي تئاتر شهر ساعت 20 ، «کيارش» نوشته هادي حوري و كار تينو صالحي در سنگلج ساعت 18:30، «نورا» اقتباس از خانه عروسک ايبسن و كار عليرضا کوشک جلالي در قشقايي ساعت 19:30، «گل» نوشته و كار ياسر خاسب در کارگاه نمايش ساعت 19 اجرا مي‌شوند.

 

نظر شما