يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۶
کد خبر: ۲۱۷۶۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۲
ديروز پس از انتشار خبري با عنوان «مجوزي تحت عنوان «خبرگزاري هنر» صادر نشده است» در خبرگزاري ايرنا و سپس رجانيوز و سايت ها از واکنش روابط عمومي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با خبر شديم.

اين در حالي است که هنوز نامه رسمي از نهاد دولتي درباره غير قانوني بودن فعاليت آژانس خبري تحليلي هنر دريافت نکرده ايم. تذکر نکاتي چند در اين خصوص را جهت تنوير افکار عمومي ضروري مي دانيم.

 

آژانس خبري تحليلي artna.ir با دنيايي از اميد و پخش کلام مقام معظم رهبري درباره وجوه، فعاليت هنري و اطلاع رساني فعاليت خود را آغاز کرد. رسانه هاي منصف چندان که وجدان خبرنگاري ايجاب مي کند، مراسم رونمايي سايت آرت نا را همانگونه که مي بايست باز گفته شود، بازگو کردند و خبر از اتفاقي مبارک و ارجمند در عرصه رسانه هاي کشور دادند. افتخاري بود که آرتنا، اين اولين آژانس خبري هنري تخصصي نه در سطح کشور و منطقه بلکه در گستره جهان، در کشور جمهوري اسلامي ايران بنا نهاده مي شود. هنرمندان، اديبان، سينماگران، اصحاب نمايش و همه فرزانگاني که در محفل رونمايي قدم بر ديدگان ما نهادند، نه تنها ما را دلگرم از حمايت دولتمردان نمودند که گويي پيغام ياري و همکاري را از بناهاي رفيع صاحب منصبان براي ما آورده بودند. تنها رنجش ما اين بود که از بزرگواراني چون آقاي رحيم مشايي و دکتر حسيني وزير محترم ارشاد پاسخ حضور و ايراد سخن را دريافت نکرديم ليکن خوشايند بود که دورادور لطف آنان شامل حال هنرمندان و خادمان رسانه اي آنان خواهد شد.

 

ناگهان بانگي برآمد و جعبه پاندورا گشوده شد، گويي خلاف جهت آبها حرکت کرده ايم. براي خطاي مرتکب نشده مواجه با تکذيب ها و توبيخ ها قرار گرفتيم. اکنون خلاف آمد پندارها و اوهام خوش مان ناگزيريم چند نکته را يادآور شويم:

 

1- آژانس خبري – تحليلي آرت نا طي نامه 70/89 مورخ 11/1/1389 خورشيدي ممضي به امضاي آقاي سيد احسان قاضي زاده هاشمي مدير کل محترم مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ثبت رسيده است. اين در حالي است که قريب به ده ها پايگاه اطلاع رساني ذيل عنوان آژانس خبري تاکنون نه تنها ثبت نشده که حتي مورد شماتت و توبيخ ملفوظ و مکتوب قرار نگرفته است. اين افتخار ماست که براساس قوانين موضوعه کشوري عمل کرده ايم و کرداري شايسته شهروندان مومن به نظام و کشور از خود بروز داده ايم.

 

2- همه پايگاههاي اطلاع رساني اي که وجه مميزه خبري را اساس کار خود کرده اند با عنوان «آژانس» نامبرده شده اند و تنها يک جستجوي اينترنتي موجب گشايش کار مي شود، تا دريابيم که آژانس ها همان «پايگاههاي اطلاع رساني» هستند و از آن بابت که در مراودات بين المللي وضع مشترک معنوي بکارگيري الفاظ مبناي شکل دادن به ارتباطات است، اداره کنندگان پايگاه هاي مذکور ناگزير از بکارگيري اين عنوان گرديده اند. وگرنه خبرگزاري هايي هم هستند که از يک سايت معمول بازده کمتري دارند و توليد و توزيع خبر و آگاهي در آنها در حداقل ترين شکل خود جريان دارد. ما افتخار خود را در عنوان نديده ايم بلکه در حوزه وظايف اطلاع رساني و کاربرد خلاقيت و تخصص نگريسته ايم. اما اگر امري بر «عموم» مستحسن و مقبول باشد بر خصوص هم به طريق اولي و لابد مستحسن خواهد بود. در نظام جمهوري اسلامي ايران اساس بر تبعيت از قانون است و تا قانون در خصوص چيزي سکوت کرده است و ناظران و عاملان آن نيز تاکنون طي قريب به يک دهه بر «وضع لفظي» و «وضع حقوقي» آن سکوت توأم با تاييد را اعمال کرده اند طبق قاعد? اسکات و شواهد موجود (و اظهار شفاهي مسئول محترم سايت ها در جلسه دريافت مجوز ثبت پايگاه در معاونت مطبوعاتي) و قراين مضبوط در رخسار عيان اينترنت، خود را محقّ به استمرار حرکت پسنديد? کنوني مي دانيم.

 

3- خلاف کار بايد به مجازات برسد. گناه از هر کس سر بزند بخشودني نيست. چه شهروند عادي باشد و چه صاحب منصب دولتي. اما ما معيار و مناط سنجش اعمال خود را پس از درگاه ايزد مستعان، در مرتب? بعد قانون هاي مصوب مي دانيم. بند 7 آيين نامه ساماندهي پايگاههاي اينترنتي ايران مصوب 29/5/85 که به استناد جلسات متعدد شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده است در بخش تخلفات تمامي بندهاي تخلف و تخطي از قانون را احصاء کرده است و لازم است بزرگواران يکايک آن بندها را با کردار اداره کنندگان اولين آژانس خبري تحليلي هنر (آرت نا) در جهان (که افتخار حضور آن در کشور جمهوري اسلامي ايران است) انطباق دهند و در صورتي که ذره اي از چهارچوب هاي قانوني (و حتي عرفي) تخلف رخ داده باشد، از اشد مجازات اغماض نورزند.

 

4- آژانس خبري تحليلي هنر، پايگاهي اطلاع رساني است که همانند قريب به بيست و اندي آژانس مجوزدار و غير مجوزدار به وظايف و رسالت هاي تعيين شده در حدود قانون ملتزم است. «هنري» است و بر اين وجه اخير افتخار مي کند و در پرتو چنين باوري پاي خود را از گليم پر مشغله سياست ورزي دور کرده است. به سياست مردان و سياست ورزان نيز توصيه مي کند که اگر يار شاطر نمي شوند به قدر مهر و صفا، بار خاطر نشوند، شايد در دوره اي که به حکم وظيف? معنوي و انساني، هنرمندان و صاحبان عقول و ارباب ادب بيش از هر عصري محتاج همدلي و همگامي براي اعتلاي ميهن اسلامي شان هستند، به اتکاء توانايي هاي خود سيماي فرهنگ و هنر و ادب ايران را به زيبايي و حسن مضاعف تبارز بخشند. ما نيز يک قدم از اين طريق را بر مي داريم، شما گامهاي بلند بعدي باشيد.

 

والسلام علي من اتبع الهدي

 

شوراي سياست گذاري« آرت نا»

نظر شما