سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۳
کد خبر: ۲۱۷۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۹
طي حکمي از سوي مرتضي گودرزي ديباج احمد آقاقليزاده به عنوان دبير پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي منصوب شد.

به گزارش شهر به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، در حکم مرتضي گودرزي ديباج مدير دفتر تجسمي حوزه هنري آمده است: با توجه به سوابق ارزنده و توانايي حضرتعالي، به عنوان دبير پنجمين سوگواره پوسترهاي عاشورايي منصوب مي شويد. اميد است با عنايت سالار شهيدان و زمينه هاي معرفتي و تعلقات خاطر هنرمندان و هم چنين شايستگي جنابعالي، اين همايش هنري پربارتر از گذشته برگزار شود.

چهارمين دوره سوگواره پوسترهاي عاشورايي به دبيري امير عبدالحسيني برگزار شده بود و طي آن از ميان 573 شركت كننده، 18 هنرمند برگزيده شدند. هم چنين احمد آقاقليزاده يكي از بانيان طراحي پوسترهايي با مضمون انقلاب اسلامي در حوزه هنري است و تا کنون در بيش از بيست نمايشگاه جمعي در ايران و خارج از كشور شركت كرده است.

وي جوايز متعددي را از آن خود کرده است كه از مهم‌ترين آن ها مي‌توان به جايزه اول پوستر حقوق بشر و كسب جايزه ويژه از نمايشگاه جهاني «صلح، ضامن ترقي اجتماعي» براي پوستر جنگ سوم (مسكو، 1986) اشاره كرد.



کتاب بايد منشا تحول و رشد افراد يک جامعه باشد
حجت الاسلام و المسلمين دکتر سيد مهدي خاموشي گفت: کتاب بايد بتواند منشا تحول و رشد افراد يک جامعه باشد و چه موضوعي براي رشد انديشه ها بهتر است از توليد فکر و اثر در حيطه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر سيد مهدي خاموشي رييس سازمان تبليغات اسلامي درباره فعاليت انتشارات سوره مهر، گفت: شاخصه هاي يک اثر خوب را جامعه تعيين مي کند و به گمان بنده آمار گسترده مخاطبان انتشارات سوره مهر نشان دهنده موفقيت آن است.

وي افزود: آثار انتشارات سوره مهر مخاطبان زيادي را از اقشار و نسل هاي مختلف اجتماع جلب کرده که نشان دهنده موفقيت اين آثار و جايگاه اجتماعي شان است.

خاموشي ادامه داد: حوزه هنري تا کنون در مسير توليد ادبيات دفاع مقدس بسيار خوب عمل کرده و آثار توليد شده به راحتي ميان مردم نفوذ پيدا کرده اند و اميدوارم در آينده اين آثار با کيفيت بهتري نيز پيش بروند.

رييس سازمان تبليغات اسلامي ادامه داد: در ساير نهادها نيز پيرامون مسائل انقلاب اسلامي و دفاع مقدس فعاليت هاي بسياري مي شود، اميدوارم بتوانيم تمام فعاليت هاي اين حوزه ها را در کشور همسو کنيم تا با استقبال بهتري از جانب اجتماع روبرو شوند چرا که توليد کتاب بدون اينکه حرفي براي گفتن در اجتماع داشته باشد ظلم است.

حجت الاسلام و المسلمين خاموشي با اشاره به نقش گسترده کتاب در اجتماع گفت: کتاب بايد بتواند منشا تحول و رشد افراد يک جامعه باشد و چه موضوعي براي رشد انديشه ها بهتر است از توليد فکر و اثر در حيطه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس.



«مصائب شيرين» عليرضا داودنژاد نقد مي شود
چهارمين جلسه از سري برنامه هاي نقد و بررسي فيلم طنز «نور، صدا، دوربين، خنده» به نمايش و نقد فيلم «مصائب شيرين» ساخته عليرضا داودنژاد اختصاص دارد. 

در چهارمين جلسه از سري برنامه هاي نقد و بررسي فيلم طنز «نور، صدا، دوربين، خنده» فيلم سينمايي «مصائب شيرين» ساخته عليرضا داودنژاد نمايش داده شده و نقد مي شود.

در اين جلسه عليرضا داودنژاد نويسنده، کارگردان و تهيه کننده اين اثر، همراه با رضا داودنژاد بازيگر فيلم و مينا اکبري منتقد سينما حضور خواهند داشت.

«مصائب شيرين» روز دوشنبه 11 مرداد ماه، راس ساعت 17 در تالار سوره حوزه هنري به نمايش در آمده و به دنبال آن مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.

در خلاصه داستان اين فيلم آمده است که رضا پس از فوت مادرش با پدر و مادربزرگ مادري اش زندگي مي کند و در سال هاي نوجواني به دختردايي اش مونا علاقه مند مي شود. رضا و مونا به بهانه درس و مشق و بازديدهاي خانوادگي يکديگر را ملاقات مي کنند. روابط ساده و صميمي آن دو موجب نگراني خانواده مي شود. رضا نيز که از محدوديت هايي که براي او و مونا ايجاد کرده اند دل گير است، هر از گاهي رو به دوربين از مشکلات و علاقه خود صحبت مي کند. يکي از دوستان فاميل همه اعضاي خانواده را به ويلاي خود دعوت مي کند و با دعوت از يک گروه فيلم برداري از اعضاي خانواده داودنژاد مي خواهد که به بيان مسايل و مشکلات خود بپردازند. آن ها در اين جلسه به اين نتيجه مي رسند که بايستي به جوانان خانواده کم تر سخت بگيرند.

«مصائب شيرين» را عليرضا داودنژاد به اتفاق علي واجدسميعي تهيه کرده است و رضا داودنژاد، مونا داودنژاد، احترام السادات حبيبان، محمدرضا داودنژاد، شجاع الدين حبيبيان، حسين ميرآقايي، زهره ميرآقايي، پرويز احمدي و اقدس رضايت از جمله بازيگران آن هستند.

اين فيلم محصول سال 1377 است و در 3 شهريور 1378 اکران شد و تنها در سينماهاي تهران 117 ميليون تومان فروخت.
علاقه مندان مي توانند براي شرکت در اين جلسه به محل حوزه هنري واقع در خيابان حافظ، بين تقاطع هاي سميه و طالقاني، تالار سوره مراجعه کنند.



حوزه هنري فارس با سه انيميشن در جشنواره «رويش»
حوزه هنري فارس با سه انيميشن «نجات يافته»، «فقط يک سوال» و «BOX TALE » در ششمين جشنواره فيلم ديني «رويش» شرکت دارد.

بهروز بصيري فرد مسوول مرکز انيميشن حوزه هنري فارس گفت: امسال سه فيلم انيميشن حوزه هنري استان فارس در ششمين جشنواره فيلم ديني «رويش» شرکت مي کند که دو فيلم آماده و اثر ديگر مراحل پاياني توليد را مي گذراند.

وي افزود: انيميشن «نجات يافته» کاري است از مريم آذريان که موضوع آن درباره تقدير و سرنوشت بشر است. ساخت اين فيلم چندي پيش پايان يافته و آماده نمايش است. فيلم بعدي «فقط يک سوال» نام دارد که سعيد رزمآهنگ ساخت آن را به عهده داشته است.

موضوع اين انيميشن درباره وجدان و سوال و جواب هايي است که انسان در درون، با خودش دارد که اين اثر نيز آماده نمايش است.

بصيري فرد ادامه داد: سومين انيميشن «BOX TALE» به معني حکايت جعبه اي نام دارد و کارگرداني آن را خود به عهده دارم و موضوع آن راجع به رهايي انسان از بند جسم است. اين فيلم مراحل صداگذاري را مي گذراند و تا چند روز ديگر آماده نمايش خواهد بود.

وي درباره علت انتخاب نام غير ايراني براي اثر خود عنوان کرد: از آن جا که موضوع اين انيميشن فرا مرزي و مربوط به همه انسان هاست، تصميم گرفتم عنواني جهان شمول براي آن انتخاب کنم.



پايگاه اينترنتي «تاريخ شفاهي ايران» سه زبانه مي شود
مدير پايگاه اينترنتي تاريخ شفاهي ايران گفت: در حال حاضر حدود 60 مقاله در اين پايگاه به زبان عربي ترجمه شده و به زودي تمام اطلاعات، به سه زبان منتشر خواهند شد.

محسن کاظمي تاريخ پژوه و مدير پايگاه اينترنتي «تاريخ شفاهي ايران» گفت: پايگاه اينترنتي تاريخ شفاهي ايران از سال 85 و در آستانه برگزاري چهارمين همايش تخصصي تاريخ شفاهي که در حوزه هنري برگزار شد، فعاليت خود را آغاز کرد.

وي افزود: اين سايت هم اکنون به دو زبان فارسي و انگليسي کاربران زيادي دارد و تنها سايت تاريخ شفاهي کشور است که بنا به آن چه در مرامنامه و اساسنامه اش آمده تنها به محدوه تاريخ، سفرنامه و يادداشت خاطرات مي پردازد.

مدير پايگاه اينترنتي تاريخ شفاهي ايران ادامه داد: سايت تاريخ شفاهي ايران در هفته سه بار به روز مي شود و علاوه بر مواردي که ذکر شد، اخبار همايش هاي مربوط به تاريخ شفاهي و همچنين مقالات آن ها را نيز منتشر مي کند.

نويسنده کتاب «خاطرات عزت شاهي» اظهار کرد: بستر تاريخ شفاهي در کشور ما نوپاست و هنوز در گام هاي اول به سر مي برد، به همين دليل سعي داريم منابع و متون مورد نياز محققين و علاقه مندان به تاريخ شفاهي را در اين سايت جمع آوري کنيم تا بتواند به مرجعي براي تاريخ شفاهي تبديل شود.


وي افزود: پايگاه اينترنتي تاريخ شفاهي ايران طي سال هاي گذشته مرجع محققين تاريخ بوده و سايت هاي بين المللي تاريخ شفاهي را نيز در فهرست پيوندهاي خود قرار داده است تا محققان از اين نظر نيز تامين شوند و در يافتن اين مراکز، با مشکل مواجه نشوند.

کاظمي در پايان گفت: سال گذشته قرار بود با ترجمه مقالات و مطالب به زبان عربي سايت سه زبانه شود که به علت عدم وجود نيروي انساني ميسر نشد و در حال حاضر حدود 60 مقاله به زبان عربي ترجمه شده و به زودي اين امکان نيز فراهم خواهد شد.

پايگاه اينترنتي «تاريخ شفاهي ايران» به نشاني www.oral-history.ir قابل مشاهده است.

نظر شما