يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۱
کد خبر: ۲۱۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۵
به عقيده کارشناسان، آينده‌ي خودروسازي به خودروهاي برقي تعلق خواهد داشت، اگر چه تا توليد انبوه اين نوع از خودروها چند سالي طول خواهد کشيد.
به گزارش «شهر» به نقل از دويچه وله در شصت و سومين دوره از نمايشگاه جهاني خودرو فرانکفورت که از 17 سپتامبر آغاز به كار كرده است، توجه صنعتگران به خودروهاي "سبز" كه نقش مهمي در حفاظت از محيط زيست دارند قابل رويت است. بسياري از شرکت‌هاي خودروسازي بزرگ جهان در نمايشگاه امسال محصولات و طرح‌هاي پيشنهادي خود را به معرض نمايش گذاشته‌اند. در کنار خودروهاي هايبريد(دوگانه سوز) که در کنار موتور احتراقي به يک موتور برقي نيز مجهزند، خودروهاي کاملا برقي نيز حضور پررنگي در اين دوره از نمايشگاه جهاني فرانکفورت دارند. کارشناسان و پژوهشگران در اين نکته توافق نظر دارند که در عرصه خودروسازي، اتومبيل‌هاي برقي در آينده حرف اول را خواهند زد. اين نوع خودروها در مقايسه با خودروهاي معمولي با محيط به مراتب سازگارترند، چرا که گازهايي که باعث آلودگي هوا شود، توليد نمي‌کنند. البته تا توليد انبوه خودروهاي برقي راهي بس طولاني در پيش است و مشکلات گوناگوني بايد برطرف گردد. خودروهاي برقي نه تنها از لحاظ پاکيزگي و حفظ محيط زيست بر خودروهاي معمول مجهز به موتورهاي احتراقي برتري دارند، بلکه سروصداي کمتري نيز توليد مي‌کنند. براي ساکنان کلان‌شهرهايي چون پکن که نه تنها با معضل آلودگي هوا، بلکه با مشکل سر و صدا هم روبرو هستند،بي شك استفاده از اين خودروها خوشايند خواهد بود. شرکت‌هاي خودروسازي تا تحقق كاربردي شدن خودروهاي برقي بايد موانع گوناگوني را از ميان بردارند. دولت آلمان پيش‌بيني مي‌کند که تا سال2020 ميلادي شمار خودروهاي برقي در اين کشور به يک ميليون واحد برسد، اين در حالي است که در حال حاضر شمار خودروهاي معمولي در آلمان 41 ميليون دستگاه و خودروهاي برقي تنها يك هزار دستگاه است. البته همين تعداد يک ميليون واحد نيز که مد نظر دولت آلمان است، تنها از طريق پيشيباني دولت ممکن خواهد. دولت آلمان تا سال 2015 ميلادي مبلغ 700ميليون يورو هزينه مي‌کند تا همکاري‌هاي صنايع، سياست و بخش پژوهش در اين راه بازده لازم را داشته باشد. نوع باتري و مسئله شارژ کردن آن يکي از مهم‌ترين موضوعاتي که ذهن شرکت‌هاي خودروسازي و همچنين مسئولان را به خود مشغول کرده است.براي مثال نمونه کوچکي که شرکت ژاپني ميتسوبيشي براي بازار داخلي توليد کرده، با باتري پر قادر است مسافتي بالغ بر 160 کيلومتر را پشت سر گذارد.اما شارژ اين خودروها از طريق پريزهاي معمولي تا 7 ساعت طول مي‌کشد. کارشناسان پيش‌بيني مي‌کنند که فرايند شارژ کردن باتري خودروهاي برقي در آينده‌اي نه چندان دور تنها 20دقيقه طول خواهد کشيد. البته براي انجام اين کار به برق با شدت جريان بيشتري نسبت به برق خانگي نياز است و اين پرسش مطرح مي‌شود که عمل شارژ کردن خودرو را در کجا مي‌تواند انجام داد. شرکت آلماني مرسدس بنز 100دستگاه خودروي SMART را از ماه دسامبر سال جاري ميلادي در برلين آزمايش خواهد کرد که صددرصد برقي هستند. براي آنکه دارندگان اين خودروها بتوانند اتومبيل خود را به راحتي شارژ کنند،اين شركت 20 پارکينگ در پايتخت آلمان را به دستگاه‌هاي لازم مجهز کرده است. يکي ديگر از نکات مهمي که شرکت‌هاي خودروسازي سعي در حل آن دارند، قيمت نسبتا بالاي خودروهاي برقي در حال حاضر است که سبب مي‌شود مصرف کنندگان همچنان به خودروهاي مجهز به موتورهاي احتراقي وفادار بمانند. براي نمونه قيمت خودروي برقي جديدي که شرکت ژاپني ميتسوبيشي روانه بازار کرده است، بر 34 هزار يورو، يعني دو برابر قيمت خودرويي معمولي با ظرفيتي مشابه بالغ مي‌شود.مسلماً مصرف‌کنندگان تنها به خاطر علاقه به محيط زيست به خودروهاي برقي روي نخواهند آورند و لازم است که دو جنبه‌ي اقتصادي و زيست‌ محيطي با يکديگر هماهنگ شوند و خودروهاي برقي براي خريداران مقرون به صرفه باشند. البته قيمت بالا و استفاده‌ي نه چندان راحت، دو مشکلي است که فناوري‌هاي جديد همواره با آن روبرو بوده‌اند.
نظر شما