يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۰
کد خبر: ۲۱۸۷۲
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
در صورت انسجام 10 درصدي سفرهاي درون شهري با دوچرخه؛
آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد كه از سال 2000 ميلادي ميزان توليد دوچرخه به حدود 2 برابر ميزان توليد خودرو در جهان رسيد به طوري كه هم‌اكنون در جهان 850 ميليون دوچرخه در مقابل 500 ميليون خودروي توليد شده وجود دارد.

به گزارش شهر، اين افزايش آمار در توليد دوچرخه گوياي تمايل كشورها به بهره‌گيري از حمل و نقل سبز و در راس آن بهره‌گيري از دوچرخه است.

اين روزها دوچرخه‌سواري به عنوان يكي از شبكه‌هاي حمل و نقل پاك در اغلب كشورهاي پيشرفته دنيا شناخته مي‌شود و دولتها سعي مي‌كنند براي كاهش هزينه‌هايي از جمله سوخت، تاسيس زير ساخت‌هاي بزرگراهي، كاهش هزينه‌هاي تصادفات، آلودگي‌هاي زيست محيطي، و ... از اين سيستم پاك كه فوايد بي‌شماري دارد بهره‌ بگيرند.

 

چيني‌ها صدرنشين ركاب‌زني

 

به گزارش شهر، 70 درصد سفرهاي درون شهري در كشور چين با دوچرخه انجام مي‌شود و متوسط طول سفر با دوچرخه در اين كشور به 4 ميليون كيلومتر در روز مي‌رسد.

شهروندان كپنهاگ دانمارك نيز روزانه در حدود يك ميليون و يكصد هزار كيلومتر ركاب مي‌زنند و 36 درصد سفرهاي درون شهري‌شان را با دوچرخه انجام مي‌دهند.

طرح استفاده از دوچرخه در ساير شهرهاي بزرگ و مدرن جهان نيز از جمله استكهلم، فرانكفورت، مسكو، توكيو، اسلو و ... اجرايي شده و نتايج مثبتي هم به دنبال داشته است.

 

دوچرخه‌ها وارد تهران شدند

 

شهرداري تهران در تير ماه سال گذشته به صورت آزمايشي در منطقه 8 طرح استفاده از دوچرخه را آغاز كرد كه براساس آن بيش از 60 كيلومتر مسير ويژه دوچرخه ايجاد شد و يكهزار و 500 دوچرخه به طور رايگان در اختيار شهروندان قرار گرفت.

محمدمهدي شادالويي شهردار منطقه 8 در اين باره مي‌گويد: در حال حاضر بيش از 90 درصد شهروندان منطقه از دوچرخه استفاده مي‌كنند.

وي با اشاره به فعاليت 34 ايستگاه دوچرخه در منطقه 8 مي‌افزايد: در صورت فراهم بودن شرايط و امكانات مي‌توان از اين وسيله پاك بيش از پيش در سفرهاي روزانه درون شهري استفاده كرد.

 

تكميل شبكه همگاني دوچرخه سواري در 3 منطقه ديگر تهران؛ به زودي

 

كمتر از 2 سال از اجراي طرح دوچرخه سواري در تهران مي‌گذرد و اين در حالي است كه شهروندان به خوبي از اين طرح استقبال كرده‌اند.

هم‌اكنون 10 منطقه داراي مسيرهاي دوچرخه سواري هستند و براساس مصوبه شوراي شهر هم تمام مناطق بايد به سيستم دوچرخه همگاني مجهز شوند.

منوچهر دانشمند، مدير پروژه دوچرخه سواري شهرداري تهران در اين باره به خبرنگار شهر مي‌گويد: ظرف يكي 2 ماه آينده شبكه همگاني دوچرخه سواري در مناطق 12،15 و 22 تكميل مي‌شود.

وي با بيان اينكه شهردار تهران تاكيد ويژه‌اي بر گسترش هر چه سريع‌تر مسيرهاي دوچرخه سواري در تهران دارد مي‌افزايد: گسترش خطوط دوچرخه سواري منوط به همكاري همه دستگاه‌ها از جمله نيروي انتظامي، راهنمايي و رانندگي و ... است.

 

كارت هوشمند بدهيد، دوچرخه بگيريد

 

دانشمند در خصوص نحوه استفاده از دوچرخه‌هاي موجود در ايستگاه‌ها مي‌گويد: شهروندان مي‌توانند با مراجعه به ايستگاه‌هاي دوچرخه و ارايه كپي شناسنامه، كارت ملي و يك قطعه عكس و تكميل فرم‌هاي مربوطه، 72 ساعت بعد كارت هوشمند خود را دريافت و از خدمات دوچرخه سواري استفاده كنند.

وي با بيان اينكه تمام خدمات ارايه شده رايگان است مي‌افزايد: شهروندان براي گرفتن دوچرخه، كارت عضويت خود را به مسوول ايستگاه ارايه مي‌دهند تا اطلاعات آنها براي تحويل دوچرخه ثبت شود و زماني كه دوچرخه را به ايستگاه بعدي تحويل دهند نام آنها از روي آن دوچرخه حذف مي‌شود.

 

صرفه‌جويي 4 هزار ميليارد توماني به ازاي ورود 18 درصدي دوچرخه

 

اگر تنها 10 درصد سفرهاي درون شهري در 3 ساعت پيك ترافيك توسط دوچرخه‌ها انجام شود ساليانه 4 هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي مي‌شود.

اين مطلب را دانشمند مي‌گويد و مي‌افزايد: هزينه‌هاي مصرف سوخت، احداث پاركينگ، زير ساخت‌ها، هزينه‌هاي پاركبان، آلودگي‌هاي زيست محيطي و ... از جمله هزينه‌هايي است كه به شهر تحميل مي‌شوند كه با گسترش دوچرخه سواري تا حدود زيادي كاهش پيدا كنند.

وي اضافه مي‌كند: علاوه بر كاهش اين هزينه‌ها، استفاده از دوچرخه موجب ايجاد تحرك و نشاط و در نتيجه سلامت براي شهروندان مي‌شود.

به گفته دانشمند دوچرخه سواري در تهران بهترين راه زنده كردن زمان‌هاي مرده است.

مدير پروژه دوچرخه سواري شهرداري تهران با بيان اينكه هم‌اكنون بيشتر شهرهاي مدرن دنيا از سيستم دوچرخه استفاده مي‌كنند مي‌گويد: 25 درصد حمل و نقل در مسكو و 24 درصد در توكيو توسط دوچرخه انجام مي‌شود.

 

ضرورت ايجاد 1100 ايستگاه دوچرخه در فاز اول

 

به گفته مدير پروژه دوچرخه سواري تهران، در فاز اول اجراي طرح دوچرخه سواري با يك هزار و صد ايستگاه راه‌اندازي و بالغ بر 50 هزار دوچرخه وارد تهران شود.

دانشمند مي‌گويد: ساخت دوچرخه، تكنولوژي پيچيده‌اي ندارد و كارخانه‌هاي داخلي توان توليد آن را دارند.

وي با اشاره به تاسيس ايستگاه‌هاي دوچرخه در مقابل ايستگاه‌هاي متروي مي‌افزايد: در كنار تمام ايستگاه‌هاي BRT نيز طرح ايستگاه‌هاي دوچرخه اجرايي مي‌شود.

 

فعلا خانم‌ها صبر كنند

 

هم‌اكنون طرح استفاده از دوچرخه مختص آقايان است و خانم‌ها بايد صبر كنند.

مدير پروژه دوچرخه سواري شهرداري تهران مي‌گويد: بايد فرهنگ استفاده از دوچرخه در مسيرهاي دوچرخه سواري به طور كامل نهادينه شود آن وقت بانوان هم از دوچرخه‌ها استفاده كنند.

وي با بيان اينكه هنوز سيستم دوچرخه سواري آمادگي پذيرش بانوان را ندارد مي‌افزايد: با وضعيت كنوني ورود بانوان مشكلاتي از لحاظ ايمني ايجاد مي‌كند.

دانشمند مي‌گويد: گسترش فرهنگ دوچرخه سواري راه را براي استفاده بانوان از دوچرخه هموار مي‌كند.

 

چشم‌انداز آينده

 

طرحي كه به طور پايلوت در منطقه 8 به اجرا درآمد بسيار مورد استقبال قرار گرفت به طوري كه هم‌اكنون شهروندان علاوه بر استفاده از دوچرخه‌هاي شهرداري، دوچرخه‌هاي شخصي خود را نيز به شهر آورده و در مسيرهاي ويژه مورد استفاده قرار مي‌دهند.

اين را دانشمند مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: تصميم ما بر اين است كه طرح استفاده از دوچرخه را در سراسر كشور گسترش دهيم.

به هر حال به نظر مي‌رسد كه 150 كيلومتر مسير دوچرخه‌اي كه در تهران احداث شده آنقدر بازخورد مثبت داشته است كه مسوولان سعي در گسترش آن نه تنها در تهران بلكه در سراسر كشور دارند.

اين روزها كه سياهي و دود تنفس‌ها را به شماره انداخته است استفاده از اين وسيله پاك مي‌تواند روزنه‌اي براي فرار از وضع موجود باشد.

گزارش: مريم سمائي

نظر شما