يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۴
کد خبر: ۲۲۲۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹
پيكر محمد نوري صبح امروز 11 مرداد از مقابل تالار وحدت تشييع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد. داريوش پيرنياكان در مراسم تشييع نوري از جايگاه والاي انساني و هنري وي سخن گفت و او را هنرمندي پيشرو و روشنفكر دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، در ابتداي مراسم تشييع محمد نوري سيد عباس سجادي پيامي را از محمد سرير، مديرعامل خانه موسيقي ايران براي شركت‌كنندگان قرائت كرد.


سرير در اين پيام با اظهار تاسف از درگذشت نوري، اظهار كرده است: اين روزها حسرت از دست‌دادن هنرمندان بر دوشمان مي‌نشيند و ما را داغ‌دار مي‌كند. حال فقدان محمد نوري كه بيش از پنج دهه، طنين صدايش در قلب ما جاي گرفته است؛ اندوهي عميق‌تر و ماندگار‌تر بوده و براي من كه تجربه‌ همكاري با او را داشته‌ام، تحمل اين درد بسيار دشوار است. آواز‌هاي او از عطر و رايحه‌ فرهنگ ديرين مردم برخوردار است و خاطره‌هاي او براي ما جاويدان خواهد ماند.
در ادامه اين مراسم داريوش پيرنياكان، سخنگوي خانه موسيقي به سخنراني پرداخت. وي گفت: محمد نوري نزديك به 6 دهه، از چهره‌هاي برجسته و ماندگار موسيقي ايران بوده است و من اين افتخار اين را داشته‌ام كه سال‌ها در بسياري از شوراهاي موسيقي و جشنواره‌ها به‌عنوان داور در كنار وي باشم.


وي ادامه داد: با وجود اين‌كه از كودكي به صداي او بسيار علاقه داشتم، بودن با او علاقه‌ام را صد‌چندان كرده‌ بود. زندگي و سلوك محمد نوري بسيار برتر از صداي او بود و به معناي واقعي، تقواي هنري داشت. استاد نوري ‌چنان به موسيقي عشق مي‌ورزيد كه هرگز به مسائل مادي و حاشيه‌ي آن نپرداخت. زندگي‌ نوري شاهكار او بود، هيچ‌‌گاه از كسي توقعي نداشت و درباره‌ مسائل مادي حرفي نمي‌زد.



وي افزود: مسائل حاشيه‌اي موسقي در كشور ما زياد است؛ ولي استاد نوري اهل مسائل حاشيه‌اي نبود و تنها براي هنر موسيقي اهميت قائل بود. او عاشقانه آواز مي‌خواند و دقيقا به همين دليل است که امروز شاهد بدرقه با شكوه ايشان به خانه ابدي توسط دوستدارانش هستيم.

پيرنياكان گفت: محمد نوري انساني با اخلاق بود که به شيوه‌ها و پيچ و خم‌هاي آواز خود احاطه کامل داشت. او انساني اديب بود و از فضاهاي فکري زمان خويش فاصله نداشت. او همگام با زمانه خود پيش مي‌رفت و هنرمندي پيشرو و روشنفکر بود.



در ادامه مراسم سيمون آيوازيان، آهنگساز و دوست نزديک استاد نوري نيز اظهار داشت: امروز اين‌جا گرد آمده‌ايم تا با محمد نوري وداع كنيم. او به‌راستي يك دوست بود و صميميتي دلگرم‌كننده داشت. نوري در هنر بسيار متواضع بود و هرگز به‌دنبال پول و مقام نرفت. بدون شك هنر دلنشين او براي هميشه ماندگار خواهد بود.


آيوازيان ادامه داد: افتخار مي‌کنم که در 45 سال رفاقت ديرينه با نوري، بسيار از او آموختم. نوري مردي بزرگ است كه شيره وجودش سرشار از شرافت و عشق به انسان‌ها بود و ذهن و فکر او هميشه براي خدمت به خلق جامعه تکاپو داشت. نام نيك اين خادم حق‌شناس و خيرانديش بود هميشه باقي خواهد ماند.

در ادامه اين مراسم داوود گنجه‌اي قائم مقام خانه موسيقي، از همسر محمد نوري كه با فداكاري در روزهاي بيماري‌اش از او مراقبت كرده است، تشكر كرد. وي گفت : استاد نوري عمري با عزت و روحي بزرگ داشت و بسيار خوشحالم که اين مرد بزرگ با بدرقه دوستدارانش به خانه حقيقي خود مي‌رود. عشق در چشمانش او تا آخرين لحظه‌هاي عمرش موج مي‌زد. او مناعت طبع بسيار داشت و با عزت نفس زندگي کرد. نوري عاشقانه‌هاي بسياري خوانده و با آواز خود براي وطن خود افتخار آفريده است.

در انتهاي مراسم، پس از اشاره گنجه‌اي به افتخارآفريني نوري براي وطن، حاضران در مقابل تالار وحدت، تصنيف «چه خطرها کرده‌ايم» از نوري را با صداي بلند خواندند و پيكر او را براي رهسپاري به قطعه هنرمندان بهشت زهرا مشايعت كردند.


مراسم تشييع پيكر محمد نوري صبح امروز دوشنبه 11 مرداد از مقابل تالار وحدت با حضور شهرام ناظري، علي ترابي، فريدون شهبازيان، مجيد اخشابي، منوچهر آذري، امين‌الله رشيدي، حميد شاه‌آبادي معاون هنري وزارت ارشاد، محمد حسين ايماني‌خوشخو، محمد علي خبري، احمد ابراهيمي، نيما مسيحا، اردشير رستمي، علي‌ مراد‌خاني، ميلاد عمرانلو، پرسنل بيمارستان جم و جمعي از علاقمندان و شاگردان وي برگزار شد.

نظر شما