سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۴
کد خبر: ۲۲۳۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
مديرکل دفتر سلامت رواني و اعتياد وزارت بهداشت با رد ادعاهاي مطروحه:
مديرکل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت گفت: برخلاف ادعاي مطرح شده از سوي انجمن شفاي وسواس هيچ بيمار وسواسي به حال خود رها نشده و اين انجمن صرفا با تبليغ روش‌هاي غيرعلمي موجب گمراهي مردم از مسير صحيح درمان شده است.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دکتر محمدباقر صابري‌زفرقندي با رد ادعاي انجمن وسواس مبني بر اين که وزارت بهداشت بيماران وسواسي را به حال خود واگذاشته است، گفت: برخلاف ادعاي مطرح شده از سوي رئيس منسوب به انجمن موصوف به «شفاي وسواس» هيچ بيمار وسواسي به حال خود رها نشده است و هرکس مي‌تواند به نزديکترين مرکز درماني براي گرفتن خدمات مراجعه كند، اما هيچ سازماني نمي‌تواند فردي را مجبور به درمان کند.

 

وي افزود: البته تبليغ روش‌هاي غيرعلمي به روش انجمن مذکور موجب گمراهي مردم در انتخاب مسير صحيح درمان مي‌شود.

 

صابري‌زفرقندي با اشاره به اين که در ادعاهاي مطرح شده از سوي اين انجمن، وزارت بهداشت در 31 سال گذشته فاقد برنامه براي درمان وسواس معرفي شده است، اظهار كرد: اگر حتي اين ادعا پذيرفتني باشد که نيست، ورود افراد فاقد صلاحيت‌هاي علمي لازم به روند درمان مردم به خصوص اختلالات رواني آثار و عواقب وخيمي بدنبال دارد.

 

وي با اعلام اين که اقدامات و اظهارنظرهاي فاقد کارشناسي و غيرمعتبر انجمن موسوم به انجمن شفاي وسواس در سطح وسيع موجب تشويش اذهان عمومي در بيماران نسبت به وزارت بهداشت شده است، بيان كرد: ادعاي مداخله نكردن در امور درمان که به تازگي در مصاحبه رئيس اين انجمن با يک خبرگزاري مطرح شده بود، براساس گواهي مراجعان بسيار و برنامه‌هايي که رسماً از سوي اين انجمن منتشر شده خلاف واقع است.

 

مديرکل دفتر سلامت رواني و اعتياد وزارت بهداشت با اشاره به اين نکته که ظاهراً اين انجمن درمان را فقط شامل تجويز دارو و يا شوک مي‌داند، تصريح کرد: درمورد اهداف اين انجمن نيز بايد گفت ظاهراً رئيس اين انجمن تفاوت بين اختلال وسواس و شخصيت وسواس را نمي‌داند، زيرا اين هر دو بيماري هستند و در حال حاضر توسط متخصصان امر و براساس متدهاي علمي درمان مي‌شوند.

 

وي اضافه کرد: ادعاي شناسايي افراد مبتلا به اختلال شخصيت وسواس توسط اين انجمن نيز مشخص نيست چه مشکلي را حل خواهد کرد.

 

صابري‌زفرقندي با اشاره به ادعاي ديگر مطرح شده از سوي انجمن شفاي وسواس گفت: در اين ادعا بر شکست خوردن روانشناسي تاکيد شده که بايد گفت اين ادعا به همان ميزان مضحک و فاقد مبناي منطقي است که ادعاي عدم درمان اين معلوليت با دارو و شوک.

 

وي تصريح کرد: «وسواس» به عنوان يک بيماري با درمان‌هاي دارويي و غيردارويي از سوي کارشناسان امر و داراي صلاحيت مثل همه جاي دنيا در ايران نيز درمان مي‌شود و بيماران مبتلا مي‌توانند به مراکز داراي مجوز فعاليت و متخصص مراجعه کنند.

نظر شما