يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۹
کد خبر: ۲۲۴۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۳
از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران،
مدير مراكز فرهنگي منطقه 3، از برپايي كمپ تابستاني بانوان با هدف آشنايي بيشتر ايشان با مهارت‌هاي زندگي،‌خبر داد. وي همچنين طي گفتگويي مشروح،‌به شرح برنامه‌هاي اين كمپ تابستاني پرداخت.

«حسن پرويزي» در تشريح برنامه‌هاي كمپ تابستاني بانوان و بيان دلايل اجراي اين طرح براي بانوان گفت: زن نيمي از جامعه و نيمي از مسووليت و حقوق و تكاليف را دارا است، يك زن نقش موثري را در تربيت خانواده برعهده دارد، همچنين در مديريت اقتصادي خانواده نقش موثري را ايفا مي‌كند، چراكه عموم ايرانيان و تهراني‌ها هر اندازه درآمد حاصل مي‌كنند بيشتر هم خرج مي‌كنند و اين چرخه باطل، ناتواني عمده ايراني‌ها است و اين هنر يك زن است كه مي‌تواند با مديريت اقتصادي صحيح در خانواده تا حدي اين مشكل را برطرف كند.


وي افزود: زنان و بانوان از اركان اساسي جوامع بشري‌اند و عالي‌ترين نقش سازنده را با عناوين همسر و مادر دارا هستند و بدين دليل است كه اگر بانوان در جامعه‌اي سالم و با كمال باشند و از انحرافات بنيان برانداز بدور باشند، ‌آن جامعه در كمال سلامت اخلاقي و سعادت انساني خواهد بود، ولي در حال حاضر فضاي عمومي شهر خيلي مناسب زنان نيست در نتيجه جايي لازم بود كه بانوان با خيال راحت يك روز را بدون حضور مردان به تفريح و سرگرمي بپردازند.


مدير مراكز فرهنگي هنري منطقه 3 در ادامه گفت: همچنين در جامعه كنوني ميل افراد به زندگي هسته افزايش يافته، يعني افراد هر روز آرام‌تر و تنهاتر مي‌شوند و تمايل به ارتباط كمتر دارند كه اين نتيجه منفي و تخريب‌كننده‌اي را به دنبال دارد. با هم بودن هم مي‌تواند لذت‌بخش باشد و هم به رشد توانايي‌ها،‌ اعتماد به نفس، ترويج صله رحم و روابط خانوادگي بهبود بخشد.


وي ادامه داد: از سوي ديگر در جامعه امروزي زنان از نارسايي‌هاي فيزيكي، تغذيه نامناسب، فقر آهن و كلسيم و گرفتگي عضلات و مشكلاتي از اين دست دست به گريبان هستند و نياز به فرصت و يا مكاني دارند تا اين كمبودها را تاحدي جبران كنند.


به گفته اين مدير فرهنگي، برپايي كمپ تابستاني بانوان در بهشت مادران يكي از اقدامات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است كه بانوان تهراني مي‌توانند با حضور در اين مكان و برخورداري از جشنواره‌هاي مختلفي مانند جشنواره غذاهاي سنتي و ايراني، برنامه‌ها و مسابقات فرهنگي هنري و ورزشي ساعاتي را بدون دغدغه به آموزش و تفريح سالم بپردازند.


وي افزود: اين كمپ تابستاني كه از 26 تيرماه كار خود را آغاز كرده است برنامه‌هاي روزانه‌اي را در قالب كارگاه‌هاي هنري، ايستگاه‌هاي مذهبي، اجتماعي، هنري، مسابقات كتابخواني و ورزشي، نمايشگاه‌هاي صنايع دستي و جانبي و برنامه‌هاي اجرايي مانند ذكر دعا و مناجات و ويژه‌برنامه‌هايي را با عنوان مسابقه حفظ سوره حجرات، جشنواره غذاهاي سالم، جشن بادبادك‌ها، و مسابقه حجاب اسلامي و طراحي نوين برگزار مي‌كند.


رييس فرهنگسراي ارسباران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به مسابقه حفظ و تفسير سوره حجرات اشاره كرد و گفت: سوره حجرات را به اين دليل انتخاب كرديم چون مفاهيم ايجابي بسيار خوبي در آن گنجانده شده است كه به شدت مورد نياز جامعه امروزي است، آداب زندگي، چگونگي تغيير نگاه در زندگي، گذشت و مدارا و زندگي مطلوب در اين سوره به خوبي به تصوير كشيده شده است.


وي ادامه داد: نمايشگاه صنايع دستي نيز كه ابزار انتقال مفاهيم فرهنگي است با هدف ترويج و تعميق فرهنگ و ارزش‌هاي ايراني اسلامي و حمايت از هنرمندان و هنر ايراني در اين كمپ برپا مي‌شود. صنايع دستي ايران يكي از كهن‌ترين و متنوع‌ترين صنايع در دنيا است ولي به هيچ‌وجه مورد بهره‌برداري اقتصادي و فرهنگي قرار نمي‌گيرد. از سوي ديگر صنايع دستي در طول تاريخ از سوي بانوان و خانم‌هاي خانه‌دار توليد شده است. اين نمايشگاه مي‌تواند به آشنايي به هنر و اقتصاد خانواده كمك شاياني كند.


پرويزي افزود: اين كمپ همچنين برنامه‌هاي جانبي دارد كه مي‌توان به راديو پارك كه در تمامي ايام به صورت دائمي با برنامه‌هاي محور خانواده فعال است و تلويزيون فرهنگسراي تابستاني كه به پخش فيلم‌هاي آموزشي و تبليغاتي مي‌پردازد اشاره كرد.

وي ادامه داد:‌كانون‌هايي نيز از سال گذشته شكل گرفته است كه در حوزه‌هاي مختلف در اين بوستان به فعاليت‌هاي مذهبي، هنري، ورزشي، علمي، اجتماعي و غيره مي‌پردازد. اين كانون‌ها توسط اعضا شكل مي‌گيرد. استخراج، برنامه‌ريزي، اجرا و نظارت هر گونه كاري به عهده كانون‌ها است و ما فقط پشتيباني و فضاسازي مي‌كنيم.


به گفته مدير مراكز فرهنگي هنري منطقه 3،‌ كمپ تابستاني بانوان اگرچه در منطقه 3 قرار دارد ولي رويكرد كاملا شهري دارد، وسيله رفت و آمد از مناطق مختلف براي بانوان علاقه‌مند آماده است. تاكنون بيشترين استقبال از مناطق جنوبي تهران بوده است و روزانه در ايام عادي سه تا چهار هزار نفر و در روزهاي تعطيل بيش از پنج‌هزار نفر از امكانات اين طرح برخوردار مي‌شوند.


وي در پايان با بيان اين كه اجراي اين طرح‌ها فصلي است و امكان دائمي بودن را ندارد، افزود: تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده كه اگر مدت برگزاري بيشتر از يك ماه باشد نتيجه افت مي‌كند. ولي از نظر من اين بوستان بايد كاملا در اختيار كارهاي فرهنگي قرار گيرد و مركزي دائمي براي فعاليت‌هاي فرهنگي هنري بانوان باشد. اين مركز آمادگي دارد در صورت صلاحديد مسوولان اين مكان را به مركزي فعال، جذاب و متناسب با روحيات بانوان و درجهت رفع نيازهاي آنان تبديل شود.

نظر شما