سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۲
کد خبر: ۲۲۵۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۸
مدير پرديس سينمايي آزادي از اجراي طرح معرفي سينماي سه بعدي در اين مرکز سينمايي طي روزهاي ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش شهر، رضا سعيدي پور مدير سينما آزادي در گفتگو با پايگاه خبري حوزه هنري درباره طرح «اذان تا اذان» که قرار است در ماه مبارک رمضان اجرا شود، گفت: امسال نيز مانند سال گذشته اين طرح در سينما آزادي اجرا خواهد شد و بر اساس آن بليط سينما در ايام ماه مبارک رمضان تا ساعت 12 ظهر طبق قيمت معمول به فروش مي رسد و از 12 ظهر تا اذان صبح نيم بها مي شود.


وي افزود: در اين ايام علاوه بر فيلم هاي روي پرده، تعدادي از آثار از اکران خارج شده مانند «آل»، «تسويه حساب» و چند فيلم ديگر نيز نمايش داده مي شوند.


مدير سينما آزادي درباره چگونگي استقبال مردم از طرح «اذان تا اذان» بيان کرد: سال گذشته استقبال خوبي از اين طرح شد به طوري که بلافاصله بعد از اذان مغرب شاهد حضور گسترده مردم و علاقه مندان به سينماها بوديم و حتي عده اي در سينما افطار مي کردند. از اين رو احتمال مي دهيم امسال نيز با استقبال پرشور مردم روبه رو شويم.


سعيدي‌پور هم چنين از اجراي طرح معرفي سينماي سه بعدي در ايام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: طي اين طرح، بسته‌اي درباره آشنايي علاقه‌مندان با سينماي سه بعدي با مجوز وزارت ارشاد آماده شده است که در روزهاي ماه مبارک رمضان ارائه مي شود.


مدير سينما آزادي در پايان افزود: هنوز درباره قيمت بليط معرفي سينماي سه بعدي تصميمي گرفته نشده است، ممکن است مبلغ آن برابر با قيمت معمول بليط سينما و يا کمي بيشتر باشد.


وي افزود: خوشبختانه هيات انتخاب «رويش» ديد محدودي نسبت به فيلم ها ندارند و آثاري را که غير مستقيم به موضوع دين و مصاديق آن مي پردازند از نظر دور نمي کنند.

اين فيلمساز يکي ديگر از مزيت هاي جشنواره «رويش» را تداوم آن عنوان کرد و گفت: معمولا بسياري از فستيوال هاي موضوعي مانند جشنواره «يادگار» و مستند «کيش» پس از چند دوره برگزاري، ملغي مي شوند اما جاي خرسندي است که «رويش» همچنان تداوم داشته و به کار خود ادامه مي دهد.


وي درباره کيفيت آثار منتخب در دوره پيشين جشنواره «رويش» بيان کرد: سال گذشته تعدادي از فيلم ها خوب و تعدادي نيز معمولي بودند اما گاهي پيش مي آيد که انتخاب ها به سمت فيلم هايي رفته بود که مستقيما با موضوع جشنواره مرتبط بودند. اساسا در هر جشنواره اي به ويژه فستيوال هاي موضوعي آثاري مهم هستند که پيام خود را غير مستقيم به مخاطب القا کنند چون در غير اين صورت گل درشت شده و جنبه شعاري پيدا مي کنند.


عباسپور درباره شکل داوري جشنواره «رويش» نيز تصريح کرد: سال گذشته که به عنوان مدرس يک کارگاه آموزشي فيلم نامه نويسي در جشنواره «رويش» از من دعوت به عمل آمد، شاهد حضور داوران برجسته اي متشکل از فيلمسازان نام آشنا و حرفه اي سينما بودم که اين مساله به تخصصي شدن جشنواره کمک مي کند.


در ابتداي اين نشست رئوف گوهريان با بيان اين که نقد مي تواند اعتبار علمي آثار را بالا ببرد، گفت: تدوين گران کتاب «خاطرات سيد کاظم اکرمي» سعي کرده اند در نگارش کتاب به سبک و زبان راوي وفادار بمانند و از آنجا که تاکيد زيادي بر اين وفاداري داشته اند از مهندسي تاريخي و فصل بندي و طبقه بندي اثر غافل شده اند.


وي افزود: مقدمه کتاب بايد بسيار گوياتر مي بود چرا که مقدمه مبين اهميت اثر است و بايد با قلمي توانمند گوياتر از متن باشد.


سرپرست کتابخانه تخصصي انقلاب اسلامي و تاريخ معاصر ايران در حوزه هنري با اشاره به اشکالات موجود در ارجاعات اين کتاب، ادامه داد: بسياري از ارجاعات و پاورقي ها بدون ذکر منبع و طولاني هستند در صورتي که پاورقي و ارجاع بايد کامل، کوتاه و خلاصه باشند.


در ادامه محمد صادق فيض مسوول آماده سازي کتاب در دفتر ادبيات انقلاب اسلامي گفت: تا کنون 39 مجموعه خاطره در دفتر ادبيات انقلاب اسلامي منتشر شده اند که همگي به جز خاطرات سيد کاظم اکرمي، به صورت فردي تدوين شده اند. از همين رو داشتن دو تدوينگر را براي اين کتاب به فال نيک مي گيرم.

وي افزود: کتاب «خاطرات سيد کاظم اکرمي» سند و مدارک موجود در ديگر آثار از جمله عکس و اسناد و نوشته هاي گذشته را در خود ندارد که اين موضوع را مي توان جزو کمبودهاي اين اثر دانست.


فيض اظهار کرد: راوي به نام برخي افراد بسيار اشاره کرده اما هر چه در کتاب جستجو مي کنيم مي بينيم اطلاعات بيشتري درباره اين افراد وجود ندارد؛ مصاحبه کننده بايد اين موارد را نيز از راوي سوال مي کرده تا تمام اطلاعات لازم به مخاطب داده شود.


طيبه پازوکي مسوول بايگاني واحد تاريخ شفاهي نيز در اين نشست گفت: ادبيات و لحن راوي در اثر حفظ شده اما اين رويکرد سکته هايي را نيز ايجاد کرده که برخي قسمت هاي کتاب گنگ و نامفهوم شده اند. مي توان گفت کتاب بيشتر حالت گزارش-خاطره دارد تا يک مجموعه خاطره.


وي ناقص بودن فهرست اعلام کتاب را نيز جزو ديگر معايب آن دانست و سپس با اشاره حسن بزرگ اين کتاب اظهار کرد: سيد کاظم اکرمي در اين اثر به ما مبارزان زيادي را در خلال گفته هايش معرفي کرده است که مي تواند منبع پژوهشي خوبي باشد.


مرتضي سرهنگي نيز گفت: در اين کتاب زبان به درستي از مبدا به مقصد منتقل نشده و ناقص به دست تدوين گران رسيده و مشکل از مصاحبه بوده است. مصاحبه کننده بايد ابتکار عمل را به دست خود مي گرفت و مسير مصاحبه را کنترل مي کرد تا بتواند از کودکي فرد تا سرانجام کار را تحت کنترل خويش راه ببرد.


وي درباره اين ايراد که کتاب سند مکتوب ندارد، اظهار کرد: برخي افراد منحصر به فرد هستند و آنچه مي گويند در حکم سند است و نيازي به سند کتبي نداريم.



«خاطرات سيد کاظم اکرمي» نقد و بررسي شد
نشست نقد و بررسي کتاب «خاطرات سيد کاظم اکرمي» با حضور هدايت الله بهبودي مدير دفتر ادبيات انقلاب، مرتضي سرهنگي مدير دفتر مطالعات هنر و ادب پايداري، جواد کامور بخشايش يکي از تدوين گران کتاب و جمعي از تاريخ پژوهان در حوزه هنري برگزار شد.

منتقدان اين نشست نيز نويسندگان و تاريخ پژوهان دفتر ادبيات انقلاب اسلامي بودند که پس از مطالعه کتاب در اين جمع حاضر شدند تا هر يک به اختصار ديدگاه خود را درباره کتاب «خاطرات سيد کاظم اکرمي» بيان کنند و با همفکري ضعف هاي آثار منتشر شده از سوي اين دفتر را به حداقل برسانند.



مزيت جشنواره «رويش» تداوم آن است
نيما عباسپور معتقد است اغلب جشنواره هاي موضوعي بعد از چند دوره برگزاري برچيده مي شوند اما يکي از مزيت هاي جشنواره فيلم کوتاه ديني «رويش» تداوم آن است.

نيما عباسپور فيلمساز کوتاه و يکي از اساتيد کارگاه هاي «رويش» در استان ها درباره اين جشنواره گفت: جشنواره «رويش» بر خلاف ديگر فستيوال هاي موضوعي نظير جشنواره «نماز و نياش»، نگاه و ديدي وسيع تر دارد و محدود نيست و فيلمسازان مي توانند آثار متفاوت خود را در آن شرکت دهند.
نظر شما