دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۷
کد خبر: ۲۲۵۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
استاديار دانشکده معماري دانشگاه تهران با انتقاد از چگونگي تخريب بناهاي تاريخي در ايران گفت: متاسفانه تخريب بناها در ايران با ديد زيباشناسي صورت نمي گيرد بلکه تنها وجوه اقتصادي آن لحاظ مي‌شود.
به گزارش خبرنگار«شهر» شب گذشته سيد رضا حسني لاهيجي، مشاورسازمان زيباسازي شهرداري تهران در نشست «مفاهيم و رويكردهاي نوين در زيباسازي شهري» زيبايي‌شناختي را يك دانش دانست و گفت: اين دانش بخشي از فلسفه كلاسيك است.


به گفته وي زيبايي شناختي فرآيندي مستمر و در حال رشد است که با زمان و فرهنگ ظهور پيدا مي‌کند. حسني لاهيجي زيباسازي شهري را شامل به‌سازي، ساماندهي، بازسازي، پاک‌سازي،هويت‌سازي و درنهايت ارتقا و توسعه کيفي فضاي شهري دانست و گفت: جنبش زيبايي‌شناسي شهري رويکرد پيشرفته اي وابزار کنترل اجتماعي است براي رضايت‌بخشي و پاسخگويي به جمعيت شهري‌ست.


به گفته اين كارشناس زيباسازي انسان‌مداري، نگرش کالبدي، دوام و پايداري، خودکفايي و احترام به حريم خصوصي اصول پنج گانه طراحي شهري است.


در ادامه اين نشست محمد مهدي محمودي، استاديار دانشکده معماري دانشگاه تهران درباره چگونگي تخريب بناهاي تاريخي در ايران گفت: متاسفانه تخريب بناها در ايران با ديد زيباشناسي صورت نمي گيرد بلکه تنها وجوه اقتصادي آن لحاظ مي‌شود. محمودي شهر را يك موجود زنده دانست و گفت: ناهنجاري‌هاي شهري ميراث گذشتگان است و ما نبايد آن را براي آيندگان تکرار کنيم.  

وي بناهاي ماندگار را بناهايي دانست كه از علم و تکنولوژي زمانه خود برخوردارهستند و تصريح كرد: بناهاي ماندگار تبديل به نقاط خاطره انگيز شهر شده‌اند که نشانگر هويت، فرهنگ و تاريخ و مذهب يک جامعه است.

وي بزرگ‌ترين چالش دستاوردهاي نوين در عرصه ساختمان را کمرنگ شدن جايگاه خلاقيت و هنر غني معماري ايراني - اسلامي عنوان و خاطرنشان كرد: پاي‌بندي به توسعه پايدار و استفاده از مواد قابل بازگشت به طبيعت، توجه به عناصر منظر طبيعي و پيادار در سير تحول معماري شهري ، استفاده بهينه از انرژي پاک در ساخت و ساز براي حفظ هواي سالم، ارتقا جايگاه و سهم معماري و شهرسازي معاصر ايران در جهان از جمله دستاوردهاي تعامل معماران و شهرسازان است.
نظر شما