دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۲۵۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹
طلايي در مجمع مشورتي کميسيون‌هاي فرهنگي و اجتماعي مطرح کرد:
رئيس مجمع مشورتي کميسيون‌هاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي کلان شهرها و مراکز استان ها گفت : کارکردها و اقدام هاي فرهنگي مي تواند راه حل موثري براي رفع مشکلات فعلي جامعه باشد.

به گزارش شهر، مرتضي طلايي در هفدهمين اجلاس کميسيون‌هاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي کلان شهرها و مراکز استان ها که روز گذشته به ميزباني قزوين برگزارشد ، با طرح اين پرسش که در مقابل سوالات، ابهامات و پرسش هاي نسل جوان در برابر برخي عملکردها چه کسي پاسخگوست ، افزود : بايد در کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي کلان شهرها و مراکز استان به اين سوال جواب اساسي داد.


وي هويت بخشي ، حفظ هويت ملي ، ديني ، اخلاقي و اجتماعي جامعه را يکي از کارکردهاي فرهنگ دانست و اضافه کرد : ناسازگاري فعلي در نسل جديد و قديم ، ناشي از غفلت مسوولان از حوزه فرهنگ و عدم انتقال ارزش هاي انقلاب و دفاع مقدس به نسل جديد است .


اين مقام مسئول انسجام بخشي در حوزه فرهنگ و استفاده از ظرفيت هاي فرهنگي را براي تکامل بخشي اجتماعي از ديگر کارکردهاي مقوله فرهنگ اعلام کرد و افزود: با فرهنگ مي توان انرژي ها را به سرمايه اجتماعي و خلاقيت تبديل کرد.


رئيس مجمع مشورتي کميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي کلان شهرها و مراکز استانها، نقطه اصلاح و بهبود وضعيت زيست شهري را توجه به مقولات فرهنگي دانست و گفت: اگر اقدامات عمراني ، توسعه شهري و برنامه ريزي داراي پيوست مطالعات فرهنگي باشد ، مشکلات فرهنگي شهرها کاهش قابل ملاحظه اي مي يابد.


وي با انتقاد از کاهش نقش شهروندان در مقوله هاي فرهنگي افزود : برنامه‌ريزي فرهنگي بايد مبتني بر ارائه راهکار از پايين به بالا و کاهش مداخله دولت باشد و بر اساس مطالعات بايد نقش مردم بيشتر شود .


اين مقام مسئول با اعلام اينکه توسعه فرهنگي بايد براي خود فرهنگ صورت گيرد ، خاطرنشان کرد : فرهنگ اگر بازيچه سياست و گروه هاي سياسي شود ، مصيبت است.


رئيس مجمع مشورتي کميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي کلان شهرها و مراکز استانها سهم بودجه فرهنگي را در مقابل سهم بودجه عمراني و... کشوربسيار ناچيز دانست و افزود: اين مساله امروز خيلي ملموس است و نيازمند بازنگري اساسي است.


طلايي در ادامه تدوين قانون يکپارچه اي در حوزه فرهنگ با توجه به گستردگي نهاد ها در اين حوزه را خواستار شد .


وي کمبود توليدات محصولات فرهنگي در کشور و ورود محصولات فرهنگي کشورهاي ديگر را از ديگر مشکلات حوزه فرهنگ اعلام کرد و افزود : آموزش هاي فرهنگي هزينه بر است ولي در بلند مدت توليد سرمايه اساسي مي کند.


عضو شوراي اسلامي شهر تهران، بومي سازي طرح هاي فرهنگي در شهرهاي کشور را خواستار شد و افزود: بايد در برنامه ريزي هاي فرهنگي نقش شهروندان در مديريت شهري و حوزه هاي فرهنگي پررنگ شود .


طلايي با اعلام اينکه بسياري از مسائل فرهنگي قابل اندازه گيري است ، گفت : مي توان با کار کارشناسي شاخص هاي نظارت و ارزيابي را براي تقويت امور فرهنگي تدوين کرد.


رئيس مجمع مشورتي کميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي کلان شهرها و مراکز استانها با بيان اينکه بايد روي ارزشها و باورهاي ديني و اجتماعي مردم سرمايه گذاري کرد افزود: مسجد بايد کانون توليدات و توسعه فرهنگي باشد ، مرکز ثقل بلديه طيبه مسجد است.


وي برنامه ريزي براي تقويت و تحکيم نهاد خانواده را از ظرفيت هاي فرهنگي کشور دانست و گفت: در صورت همفکري و همگامي مي توان جهت تحقق اين امر موج ملي ايجاد کرد.


طلايي توجه به بهداشت اجتماعي، سلامت اخلاقي ، حفظ محيط زيست و گردشگري را با هدف هويت بخشي به جامعه خواستار شد و افزود : حل مشکلات شهري با تقويت مديريت يکپارچه شهري، تقويت شوراهاي اسلامي شهر و تحقق مديريت محلات ممکن است.


عضو شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به منويات مقام معظم رهبري در خصوص اصلاح الگوي مصرف و سال همت مضاعف و کار مضاعف گفت : به فرمايشات رهبري در حوزه فرهنگي نبايد مقطعي و فصلي نگاه کرد .


طلايي با اعتراض به برخي مفاد لايحه برنامه 5 ساله جديد که نقش شوراها را در مديريت شهرها کمتر کرده است افزود: با توجه به فرمان امام خميني (ره) به عنوان بنيانگذار انقلاب بر تاکيدات مصرح قانون اساسي مبني بر نقش مردم و شوراها، متاسفانه به اين امر توجه نمي شود.


وي اتصال مردم با حاکميت، دولت و حکومت را از طريق شوراها ممکن دانست و افزود: از مجلس مي خواهيم به تقويت نقش شوراها در لايحه برنامه 5 ساله توجه بيشتري کند.


نظر شما