سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۲۶۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶
در آستانه گراميداشت روز خبرنگار، وزير بهداشت با افتتاح رسمي پايگاه اطلاع‌رساني وزارت بهداشت (وبدا) اعلام كرد: مطالعات انجام شده از سوي كميته اخلاق پزشكي يكي از دانشگاه‌ها كه براي ما مرجع محسوب مي‌شود، بيانگر آنست كه مردم حدود 60 درصد اطلاعات حوزه سلامت را از رسانه‌ها دريافت مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر مرضيه وحيددستجردي در نشست صميمانه امروز در جمع خبرنگاران با بيان اين كه «حدود18 درصد اطلاعات مربوط به سلامت كه رسانه‌ها منتشر مي‌كنند، از اساس اشتباه است»، از آغاز پيگيري‌ها براي راه‌اندازي رشته ژورناليسم پزشكي از سوي وزارت بهداشت خبر داد و اظهار كرد: معتقديم حوزه سلامت بدليل اهميت و حساسيتي كه دارد، بايد از خبرنگاران متخصص برخوردار باشد و تا كنون يكي از دانشگاه‌ها اعلام آمادگي كرده و اين درحاليست كه ما برنامه‌هاي وسيعي در اين زمينه داريم.

 

وي، خبرنگاران حال حاضر حوزه سلامت را جزو اولويت‌هاي ورودي به اين رشته دانست و  با درخواست از اصحاب رسانه براي ارايه هرگونه نظر و پيشنهاد سازنده در اين زمينه اذعان كرد: رويه وزارت بهداشت آن است كه اطلاعات به نتيجه رسيده و اثبات شده را در اختيار خبرنگاران قرار دهد.

 

وحيددستجردي گفت: بر اين اساس جاي خالي خبرگزاري سلامت بعنوان يك آموزشي تحصيلي در وزارت بهداشت به شدت احساس مي‌شود و ما درصدديم از اين طريق ارتقاء اطلاع‌رساني در نظام سلامت را در آينده شاهد باشيم.

 

وزير بهداشت با اشاره به اين كه «مطالب مربوط به سلامت از بسياري سايت‌ها گرفته مي‌شود كه نتيجه پژوهش‌هاي مختلف در گوشه‌اي از كشور و يا دنياست و با توجه به اين كه علوم‌تجربي ابطال پذيرند بايد دقت لازم در ارسال اين مطالب صورت گيرد»، تصريح كرد: بر اين اساس مطالب علمي بايد از كانال‌هاي تاييد شده تهيه شوند؛ چرا كه برخي از پژوهش‌هاي دنيا بر مبناي تجاري‌سازي است و پشت پرده بسياري از داروها و مسائل علمي كارترهاي بين‌المللي قرار دارند، بنابراين بايد مراقب بود كه درگير چنين بحث‌هايي نشويم.

 

وي، رسانه‌ها را دانشگاه‌ عمومي دانست كه در شكل‌گيري افكار عمومي نقش ويژه‌ دارند و اظهار كرد: با توجه به گستردگي مسأله سلامت رسانه‌ها به عنوان بازوان وزارت بهداشت در اطلاع‌رساني از اهميت زيادي برخوردارند و بايد موانع اين مسير رفع شود تا حركت به سمت افق‌هاي گسترده‌تر اتفاق افتد.

 

وحيددستجردي همچنين بر اين مهم بار ديگر تأكيد كرد كه تغيير در شيوه زندگي مردم ضروري‌ترين موضوع پيش روست و نقش رسانه‌ها در اين زمينه غيرقابل انكار است.

 

وي افزود: متأسفانه بيماري‌هاي قلبي و عروقي بيشترين ميزان مرگ و مير را در كشور به خود اختصاص داده و بعد از آن، حوادث ترافيكي به عنوان دومين عامل مرگ و مير محسوب مي‌شوند، بطوري كه براي نمونه مصدومان تصادفات حدود 80 درصد تخت‌هاي ICU بيمارستان 7تير را اشغال كرده‌اند و ديگر جايي براي ساير بيماران نيازمند نيست.

 

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: اين درحاليست كه اين مصدومان بعد از ترخيص هم تا آخر عمر بعضا درگير معلوليت‌ ناشي از تصادف خواهند بود و متأسفانه يك زندگي نباتي را تجربه مي‌كنند.

 

به گفته وي، 50 درصد اين سوانح مربوط به موتورسوارها است كه يا منجر به مصدوميت خودشان مي‌شود و يا ديگران.

نظر شما