يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۷
کد خبر: ۲۲۸۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران خبر داد/
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران «برآستان جانان» را عنوان كلي برنامه‌هاي اين سازمان در ماه مبارك رمضان عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار شهر، امير خوراكيان صبح امروز در نشست خبري در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در حال حاضر كه ازسويي در دهه عدالت و پيشرفت قرار داريم و از طرفي شرايط خطير و حساسي در كشور حكمفرماست، گفت: با توجه به اين دو نكته نقش پايتخت به عنوان مركزيت نظام جمهوري اسلامي در معرفي تمدن اسلامي به جهان و نيز براي عبور از شرايط حساسي كه در آن قرار داريم، بسيار حساس و تعيين كننده است.


وي افزود: اگر چه در تحقق اين رويكرد نظام جمهوري اسلامي و براي عبور از شرايط فعلي عواقب متعددي موثر است بدون ترديد مهم‌ترين عوامل و تاثيرگذاري‌ها در حوزه فرهنگ خواهد بود.


خوراكيان اظهار داشت: در مديريت جديد سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران حركت به سوي آرمان‌شهر اسلامي- ايراني، جهت‌گيري اصلي است كه معتقديم براي حركت به سوي اين آرمان چهار ركن اصلي «رفاه مادي»، «عدالت اجتماعي»، «روحيه آرماني و انقلابي» و «برخورداري از ارزش‌هاي اسلامي و اخلاقي در جامعه» بايد محقق شود. در اين بين قطعا براي تحقق همه اينها نقش فعاليت‌هاي فرهنگي ، تعيين كننده‌ترين مساله به شمار مي‌رود.


وي تصريح كرد: براين اساس و با توجه به اهداف تعيين شده در اساسنامه سازمان فرهنگي هنري كه ميل به سوي حيات طيبه و ارتقاي پايبندي به ارز‌ش‌هاي اسلامي را در بردارد اين اقتدار معنوي ويژگي بسيار مهمي براي عبور از شرايط خطير كشور و تحقق دهه عدالت و پيشرفت براي كل نظام محسوب مي‌شود.


رييس سازمان فرهنگي هنري با بيان اينكه با اين نگاه به هدف و آرمان ارزشمند، برنامه‌هاي ويژه‌اي را در ماه مبارك رمضان تدارك ديده‌ايم، ادامه داد: اين مجموعه برنامه‌ها علاوه بر توسعه و گسترش ارزش‌هاي اخلاقي و ديني باعث تقويت روح وحدت و همگرايي در شهر تهران مي‌شود كه همراه با رعايت حرمت و قداست اين ماه و به ويژه تقويت شور و نشاط معنوي و مبارك بودن ماه رمضان تدارك ديده شده است.


وي با اشاره به اينكه مجموعه برنامه‌ها با عنوان كلي «در آستان جانان» اجرا مي‌شود گفت: «سروش سعادت» عنوان برنامه‌اي است كه طي آن 5 كارنوال بزرگ در 5 مسير اصلي شهر تهران از 3 روز مانده به ماه رمضان تا 2 روز بعد راه‌اندازي مي‌شود.

اين كاروان‌ها مجموعه‌اي از برنامه‌هاي ويژه مانند مولودي‌خواني، شعرخواني، گلاب‌پاشي و تواشيح را به همراه دارد.


خوراكيان تصريح كرد: همچنين در 15 نقطه از شهر تهران (8 مكان قبل از افطار و مابقي بعد از افطار) برنامه‌هاي مفصلي ترتيب داده شده است كه علاوه بر آن مي‌توان به حضور شخصيت‌هاي فرهيخته و نخبه‌هاي محلي، اجراي گروه سرود از طرف حزب‌ا... لبنان و انواع مسابقات و فعاليت‌هاي فرهنگي اشاره كرد ضمن اينكه در كنار هر يك نمايشگاه‌ها و غرفه‌هايي مجموعه خدمات مختلفي را به شهروندان ارايه مي‌كنند.


وي به ويژه‌ برنامه «شب‌هاي شيدايي» در باغ موزه دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: طي اين برنامه همايش بزرگ قرآني برگزار مي‌شود كه علاوه بر تلاوت فاخر قرآن با حضور قراء برجسته ايراني و چند تن از قاريان برجسته مصري ويژه‌ برنامه‌هايي نيز مانند شب‌هاي خاطره و صداهاي ماندگار به اجرا درمي‌آيد.

اين برنامه هر شب ميزان 3 هزار نفر از شهروندان تهراني است كه در كنار فضاي بسيار زيباي باغ موزه از انواع غرفه‌ها و خدمات فرهنگي هنري با محوريت هنرهاي قرآني بهره‌مند مي‌شوند.

خوراكيان گفت: يك محصول مكتوب نيز با شمارگان 500 هزار نسخه با عنوان «فرصت آسماني» چاپ و منتشر مي‌شود كه روزشماري براي ماه رمضان به شمار مي‌رود و شامل انواع مطالب مورد نياز شهروندان براي هر روز ماه مبارك است.


وي برنامه‌ سحرخيزان كوچك ويژه دختراني كه اولين بار روزه مي‌گيرند شامل 22 جشن در 22 منطقه را از برنامه‌هاي ديگر سازمان فرهنگي هنري در ماه رمضان عنوان كرد و گفت: توزيع 16 هزار بسته افطاري ساده در ايستگاه‌هاي مترو و مراكز پر رفت و آمد يكي ديگر از ويژه برنامه‌هاي اين ماه است.


رييس سازمان فرهنگي هنري اكران فيلم‌هاي سينمايي در پرديس‌هاي سينمايي رازي، ملت و تماشا در قالب برنامه «افطار تا سحر» را از ديگر برنامه‌هاي ماه رمضان عنوان كرد و گفت: همچنين براي تبليغات محيطي و فضاي معنوي در شهر پيش‌بيني‌هايي شده است. ضمن اينكه روزانه نشريه‌اي در 8 صفحه براي اطلاع‌رساني دقيق از برنامه‌هاي رمضان در نظر گرفته شده است.


به گفته خوراكيان، توليد نماهنگي از شعر عبدالجبار كاكايي كه توسط مجيد اخشابي اجرا شده است، ادامه جشنواره شميم‌يار كه از ماه شعبان شروع شده، توزيع كتاب اتوبوس با شمارگان 50 هزار نسخه در 2 هزار اتوبوس شهري، اهدا 3 هزار دوره 7 جلدي بهارالنوار به ائمه جماعات تهران، تجليل از پيشكسوتان قرآني در برنامه «عمري با قرآن» در روز 16 ماه رمضان، برگزاري جشنواره بين‌المللي رحمت‌العالمين كه به معرفي آداب و رسوم و برنامه‌هاي ويژه ملل اسلامي در ماه رمضان مي‌پردازد در روزهاي پاياني اين ماه از جمله برنامه‌هاي ديگري است كه در ماه مبارك رمضان اجرا مي‌شود.


وي با بيان اينكه ده‌ها عنوان برنامه متنوع نيز در مناطق و محلات تهران به اجرا درمي‌آيد گفت: محله «آسماني» عنوان اين برنامه‌هاست كه از تنوع و كيفيت بهتري برخوردار است. مسابقه بزرگ «30 جرعه از ماه رمضان» كه هر شب از طريق شبكه 5 پوشش داده مي‌شود نيز با اهداي جوايز ارزشمند در اين ماه برگزار مي‌شود.

خوراكيان تصريح كرد: علاوه بر همه اين مجموعه‌ها ويژه‌ برنامه‌هايي نيز براي روز قدس و روز عيد فطر در نظر گرفته شده كه جزييات آن در روزهاي آينده اعلام مي‌شود.

رييس سازمان فرهنگي هنري با اشاره به برنامه‌هاي تابستاني امسال افزود: هشتمين جشنواره تابستاني با عنوان فصل نشاط و نيايش تابستان امسال با 353 مسابقه ، 490 مراسم و نشست موضوعي ، 136 نمايشگاه، 272 برنامه آموزشي در فرهنگسراها، 190 برنامه هنري و 162 تور گردشگري و نيز برپايي 7 فرهنگسراي تابستاني در حال برگزاري است.

امسال با پيش‌بيني و تجربيات سال گذشته توانستيم برنامه‌هاي متنوع‌تري را در فصل فراغت و با كيفيت بهتر اجرا كنيم كه در اختتاميه اين جشنواره كه در پايان شهريور برگزار مي‌شود گزارش‌هاي دقيق‌تري ارايه خواهد شد.

وي گفت: براي اجراي اين جشنواره بيش از 20 ميليارد ريال از اعتبارات متمركز سازمان و مقداري نيز از اعتبارات جاري فرهنگسراها و مناطق هزينه شده است.


خوراكيان در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به خبرنگاران با بيان اينكه به طور كلي در فعاليت‌هاي جديد سازمان فعاليت‌هاي هنري از اهميت خاصي برخوردار است گفت: در اقدام اوليه مدير جديدي براي موسسه تصوير شهر كه بستر فعاليت در عرصه سينما و فيلم است معرفي شد. همچنين پروژه‌هاي فاخري با توجه به موفقيت فيلم طلا و مس نيز آغاز شده كه اميدواريم برخي از اين محصولات به جشنواره امسال برسد.


به گفته رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، يكي از مشكلاتي كه در برنامه‌هاي اين سازمان از گذشته قابل نقد نيز بوده ، كثرت در پراكندگي برنامه‌ها است. براي پيشگيري از اين مشكل اهداف و رويكردهاي ويژه‌اي در چهار حوزه سبك زندگي، هويت ملي، ديني و انقلابي و مديريت تغييرات فرهنگي تعريف شده و سعي مي‌كنيم برنامه‌هاي اين سازمان هدفمندتر از گذشته برگزار شود.

نظر شما