شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۲۸۸۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۳
از سوي مديركل محيط زيست كردستان
در حاليكه رييس منابع طبيعي شهرستان سقز به برخي رسانه ها گفته است آتش دو هزار هکتار از مراتع سقز را سوزاند مديركل محيط زيست كردستان آتش سوزي اين وسعت را در مراتع شهرستان سقز تكذيب كرد و وسعت آن را 120 هكتار عنوان مي كند.

 

خيرالله مرادي مديركل محيط زيست كردستان در گفتگو با خبرنگار محيط زيست خبرگزاري شهر با بيان اينكه روز گذشته در 2 هكتار از مراتع شهرستان بانه آتش سوزي رخ داد گفت: اين آتش سوزي هم با كمك نيرو هاي منابع طبيعي و محيط زيست مهار شد.

 

او افزود: در سال جاري در مراتع شهرستان هاي مختلف استان كردستان آتش سوزي به دليل گرما و بي احتياطي گردشگران به تعداد زيادي اتفاق افتاده ولي هيچ يك از آنها در اين وسعت نبوده است.

 

او با اشاره به اينكه وسعت آتش سوزي مذكور 120 هكتار بوده تصريح كرد:با پيگيري كه از مسئولان منابع طبيعي و محيط زيست استان و شهرستان سقز انجام شد اين آتش سوزي به دليل اينكه كشاورزان باقيمانده محصولات خود را آتش مي زنند به مراتع سرايت كرده و در حال حاضر مهار شده است.

 

مرادي يادآور شد: در رابطه با اينگونه آتش سوزيها مسئولان منابع طبيعي بايستي پاسخگو باشند مگر آتش سوزي در حوزه مناطق تحت پوشش محيط زيست باشد.

 

 اين در حالي است كه كريم شريفي رييس اداره منابع طبيعي شهرستان سقز به برخي رسانه ها گفته است: به دنبال تماس تلفني يكي از شهروندان سقز با اداره منابع طبيعي،‌ نيروهاي اين اداره به محل اعزام شده و سعي كردند آتش را مهار كنند اما متأسفانه به دليل وزش باد و خشك بودن منطقه هر لحظه آتش زبانه مي‌كشيد و دامنه آتش‌سوزي بيشتر مي‌شد.

 

او با بيان اينكه كنترل آتش از دست نيروهاي منابع طبيعي خارج شده بود، گفت: به منظور مهار آتش با هماهنگي اداره ‌كل منابع طبيعي استان يك بالگرد به محل آتش‌سوزي در اطراف كوه‌هاي قله‌ جاقل اعزام شد اما به دليل دور بودن منابع آبي و اتمام سوخت بالگرد آتش مهار نشد.

 

شريفي خاطرنشان كرد: سرانجام پس از نزديك به شش ساعت اين آتش‌سوزي با همكاري فرمانداري و نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شهرستان سقز و پرسنل منابع طبيعي مهار شد و از سرايت آن به منطقه پايين دست كه روستاي صالح‌آباد و باغات مردم در آن قرار داشت، جلوگيري شد.

 

رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان سقز تصريح كرد: از ابتداي امسال تاكنون 20 آتش‌سوزي بزرگ در شهرستان سقز روي داده است.

نظر شما