دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۰
کد خبر: ۲۳۱۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۷
رييس پليس آگاهي تهران از دستگيرري يكي از مدال آوران ورزهاي رزمي كشور كه در باند زورگيري ديوار چين فعاليت داشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار "شهر " سرهنگ عباسعلي محمديان روز چهارشنبه در نشست خبري با تشريح جزييات شناسايي و دستگيري باند مخوف «ديوار چين»، اظهار كرد: ماموران نيروي انتظامي با كسب چندين گزارش مردمي در خصوص چندين فقره سرقت به روش خفت گيري و زورگيري، رسيدگي به اين پرونده را در دستور كار خود قرار داد.

 

وي درباره چگونگي فعاليت اين باند افزود: يكي از اعضاي اين باند با حضور در محل‌هاي شلوغ و مكان‌هاي مهم از جمله مراكز تجاري و بانك‌ها ابتدا اقدام به زاغ‌زني مي‌كرد، اين فرد زاغ زن محاسن بلند و سفيدي داشت كه به بهانه پرداخت قبوض به بانك‌ها مراجعه كرده و با ايستادن در نوبت‌هاي انتهايي صف‌هاي بانكي اقدام به شناسايي افرادي كه پول‌هاي زيادي به همراه داشتند مي‌كرد.

 

محمديان ادامه داد: فرد زاغ زن پس از شناسايي مالباختگان با تلفن اقدام به اطلاع‌رساني به همدستان خود در بيرون از بانك كرده و حتي به آنان مي‌گفته كه پول چه مقدار و در كدام قسمت از لباس مالباخته است. فرد مالباخته پس از خروج از بانك يا مراكز تجاري توسط «حسين – د» كه سردسته اين باند شش نفره نيز بوده از پشت سر اقدام به فشار دادن گلوي فرد مي‌كرده به طوري كه حالت خفگي به فرد دست مي‌داده و سپس با توجه به اطلاعاتي كه زاغ زن در اختيارش قرار داده بود، اقدام به ربودن سريع وجوه نقد همراه مالباخته مي‌كرد.

 

به گفته سرهنگ محمديان، پنچر كردن لاستيك خودرو، خفت گيري، ايجاد درگيري‌هاي واهي و پرت كردن تخم مرغ از ديگر شيوه‌هاي زورگيري اين باند باقي مانده از ديوار چين است.

 

سرهنگ محمديان با اعلام اعلام اين خبر كه ماموران نيروي انتظامي پس از كسب چندين فقره شكايت مردمي از طريق شناسايي زاغ زن اين باند مخوف توانستند محل اختفاي اعضاي باند را شناسايي كنند گفت: سرانجام ماموران پليس آگاهي در تاريخ 15 تير ماه سال جاري توانستند با استفاده از 10 تيم عملياتي در ساعت 5 صبح به محل‌ سكونت و اختفاي زورگيران وارد شده و اعضاي اين باند را دستگير كنند.

 

رييس پليس آگاهي تهران اسامي پنج تن از دستگيرشدگان باند مخوف زورگيري را جعفر، حسين، اصغر، رضا و محمد بيان كرد و افزود: سه نفر از اين دستگيرشدگان عضو باند مخوف ديوار چين بوده‌اند كه به دليل انجام جرايم خشن و زورگيري به حبس ابد محكوم شده بودند كه در هنگام مرخصي از زندان اقدام به ايجاد باند زورگيري كرده بودند.

 

وي افزود: حسين كه سردسته اين باند مخوف بوده است در هنگام دستگيري سعي كرده با قمه‌اي كه همراه خود داشته به ماموران حمله كند تا از اين طريق متواري شود كه از ناحيه پا مورد هدف گلوله ماموران قرار گرفت.

 

سرهنگ محمديان ادامه داد: يكي از متهمان اين پرونده كه در هنگام دستگيري و عمليات ضربتي ماموران در محل اختفاي خود حضور نداشت، روز بعد در پيچ شميران و هنگامي كه قصد داشت عمل مجرمانه خود را تكرار كند، توسط ماموران پليس شناسايي شد، اما اقدام به فرار كرد كه ماموران نيروي انتظامي براي متوقف كردن وي نيز اقدام به تيراندازي كردند.

 

به گفته سرهنگ محمديان در بازرسي از محل اختفاي متهمان يك عدد جليقه ضدگلوله، مقداري مشروبات الكلي و وجوه سرقت شده كشف و ضبط شد و همچنين تعداد شش دستگاه خودروي مدل بالا از جمله آزارا و سانتافه نيز از متهمان كشف و ضبط شد. متهمان پس از حضور در مقر انتظامي پليس آگاهي و در اعترافات اوليه به 50 فقره زورگيري و سرقت و خفت گيري اعتراف كردند كه تا كنون تنها 84 شاكي اين پرونده به اداره پليس آگاهي مراجعه كرده‌اند.

 

سرهنگ محمديان اضافه كرد: متهمان با استفاده از وجوه سرقتي اقدام به خريد املاك متعددي در سطح كشور كرده بودند كه به طور كامل اين اموال كشف و ضبط شد.

 

به گفته سرهنگ محمديان، شش متهم پرونده ديوار چين به يك ميليارد تومان سرقت اعتراف كرده بودند.

 

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در خصوص همكاري اصناف با ماموران پليس آگاهي، گفت: در هفته آتي پلمپ تعداد زيادي از مكان‌هايي كه با علم و آگاهي اقدام به مالخري كرده‌اند، به دستور مقام قضايي و اماكن پلمپ خواهند شد.

 

رييس پليس آگاهي تهران به مردم توصيه كرد از خريد اموال مشكوك به سرقت خودداري مي‌كنند.

 

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به دستگيري متهمان پرونده سرقت كامپيوترهاي خودروهاي پژو (ECU)، اظهار كرد: ماموران نيروي انتظامي در تاريخ 13 تير ماه سال جاري از طريق تماس يكي از شهروندان با مركز فوريت‌هاي پليسي 110 در جريان يك سرقت قرار گرفتند.

 

وي ادامه داد: ماموران با حضور در صحنه دريافتند كه يك عدد دستگاه ECU كامپيوتر از داخل يك دستگاه پژو سرقت شده است كه مالباخته به همسايه خود مظنون است. با پيگيري‌هاي پليسي و انجام تحقيقات سرانجام ماموران پي بردند كه گمانه زني‌هاي مالباخته درست بوده و دزد همان مرد همسايه بوده است. اين فرد كه «بهروز – ت» 27 ساله است در اعترافات خود به سرقت‌ اعتراف و همدست خود به نام داوود معروف به «داوود زاغي» را نيز معرفي كرده است.

 

رييس پليس آگاهي تهران ادامه داد: ماموران پليس آگاهي با دستگيري بهروز و داوود توانستند مالخر اين پرونده كه «علي» نام داشت را شناسايي و سرانجام در تاريخ سوم مرداد ماه سال جاري فردي كه اقدام به خريد اموال سرقتي (مالخر) مي‌كرد را در چهار راه سرچشمه شناسايي و دستگير كنند.

 

به گفته سرهنگ محمديان، علي در اعترافات خود به خريد 60 دستگاه كامپيوتر از اين افراد (بهروز و داوود) اعتراف كرده است.

 

سرهنگ محمديان با بيان اينكه علي همدست ديگر خود به نام «عبدالرضا» را نيز به ماموران معرفي كرده بود، گفت: مالخرها در اعترافات خود اعلام كردند كه اموال مسروقه را به افراد ديگري در پاساژ خيابان ملت تحويل مي‌دادند كه ماموران با آدرسي كه مالخرها به آنان داده بودند، دريافتند كه اين افراد در مغازه‌هاي خود تعداد زيادي كامپيوتر خودرو ECU و همچنين دستگاه‌هاي بسته بندي دارند.

 

وي ادامه داد: ماموران در بررسي‌ها دريافتند صاحبان اين مغازه با استفاده از سشوارهاي مخصوص برچسب و شناسنامه اوليه كامپيوترهاي مسروقه را مي‌كندند و برچسب‌هاي جعلي را جايگزين آن كرده و با درج آرم يكي از شركت‌هاي معروف خودروسازي، دوباره اموال سرقتي را به چرخه فروش باز مي‌گرداندند.

 

محمديان با بيان اينكه صرفا سرقت ECU درباره خودروهاي توليدي يكي از شركت‌هاي خودروسازي اتفاق مي‌افتد زيرا محل نصب اين دستگاه در دسترس بوده و سارقين مي‌توانند به راحتي اين قطعه را سرقت كنند، گفت: عليرغم تمامي جلسات و مكاتبات صورت گرفته با مسئولين شركت مذكور، هنوز تغييري در اين خصوص صورت نگرفته و اخيرا شاهد هستيم كه وسايلي به عنوان محافظ دستگاه كامپيوتر پژو در بازار ارائه مي‌شود كه اين وسايل از لحاظ ايمني در سطح قابل قبولي نيستند.

 

وي گفت: اين قطعه در نمايندگي‌هاي مجاز اين شركت عرضه نمي شود و اين به چرخه خريد و فروش اموال سرقتي دامن مي‌زند، در حالي كه اين دستگاه به راحتي قابل جابجايي است يا حتي قابل كدگذاري است اما متاسفانه تغييري صورت نگرفته است.

رييس پليس آگاهي تهران در ادامه اين نشست از دستگيري باند سارقان منزل خبر داد و گفت: چندي پيش فردي، ماموران نيروي انتظامي را در جريان يك فقره سرقت قرار داد. ماموران با حضور در صحنه سرقت دريافتند كه يك تخته فرش نفيس چندين ميليوني به سرقت رفته است.

 

سرهنگ محمديان با بيان اينكه با تصاويري كه مالباخته از تصوير فرش در اختيار ماموران نيروي انتظامي قرار داد، امكان شناسايي و پيگيري اين فرش محيا شد، افزود: با اعلام مشخصات فرش مسروقه به كليه فرش فروشان عضو صنف فرش فروشان، توانستيم سارقين را در هنگامي كه سعي داشتند فرش نفيس را به قيمت 10 ميليون تومان به يكي از فرش فروش ها بفروشند دستگير كنيم.

 

به گفته وي، ماموران نيروي انتظامي در بازرسي از محل اختفاي اين سارقان توانستند هشت تخته فرش نفيس، مقداري طلا و جواهر و تعداد زيادي كتاب زركوب كشف و ضبط كنند.

 

سرهنگ محمديان با اشاره به اينكه تا كنون 20 مالباخته شناسايي شده‌اند گفت: دستگير شدگان داراي سابقه كيفري خريد و فروش مواد مخدر و همچنين سرقت از منازل را در پرونده خود دارند.

 

سرهنگ محمديان در خصوص اين پرونده افزود: متهمان در اعترافات خود عنوان كردند كه تنها از واحدهايي سرقت مي‌كردند كه ساختمان اين منازل داراي راهروي اضطراري بوده و از اين طريق با تخريب قفل يا پنجره وارد شده و اقدام به سرقت وسايل قيمتي صاحبخانه مي‌كردند.

 

وي با اشاره به برخي از اخبار مبني بر افزايش زورگيري در تهران كه پيرو درج برخي اخبار در رسانه‌اي خاص ايجاد شده بود، گفت: اين تصاوير براي نشان دادن توانمندي ماموران پليس آگاهي در كنترل جرايم و پيشگيري از بروز آنان منتشر شده بود كه به دليل پرداختن غلط خبر، موجب ايجاد احساس ناامني در جامعه شده بود.

 

محمديان افزود: پليس همچنان در نوع و وقوع جرايم خشن حساس است و مسائل را به صورت جدي پيگيري مي‌كند و اگر مساله‌اي مدتي مسكوت باقي مي‌ماند مردم تصور نكنند، پرونده در بايگاني پليس آگاهي قرار گرفته چرا كه ماموران هميشه در حال پيگيري مسائل هستند و هيچ پرونده‌اي بدون پيگيري مسكوت باقي نمي‌ماند.

 

رييس پليس آگاهي تهران در بخش ديگري از سخنان خود از آماده باش كليه واحدهاي گشتي در ماه مبارك رمضان به ويژه شب‌هاي احياء خبر داد و گفت: تمهيدات ويژه‌اي را براي جلوگيري از سرقت منازل در شب‌هاي ماه مبارك رمضان كه مردم به ديد و بازديد مشغول هستند در نظر گرفته‌ايم.

 

وي با اشاره به تمهيدات پليس براي ماه مبارك رمضان، افزود: ماموران در شب‌هاي احياء و در هنگام مراسم‌هاي مذهبي ويژه ماه رمضان در محل به صورت آماده‌باش هستند و گشت‌هاي ويژه‌اي را براي جلوگيري از سرقت وسايل داخل خودرو و همچنين جيب بري و سرقت خودرو خواهند داشت.

 

وي درخصوص سرقت اخير طلافروشي كه چندي پيش در حوالي محله خزانه رخ داده بود، گفت: دو سارق اين سرقت طلافروشي دستگير شده‌اند و اطلاعات تكميلي متعاقبا و پس از تحقيقات گسترده در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

 

رييس پليس آگاهي تهران درخاتمه هرگونه ارتكاب قتل در حادثه سرقت طلافروشي خزانه را رد كرد و گفت: هيچ قتلي اتفاق نيفتاده است.

نظر شما