دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۵
کد خبر: ۲۳۲۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
دکتر قاليبافب در جشنواره ماندگاران اصناف و بازاريان تهران
بزرگان اصناف و بازاريان تهران شب گذشته طي مراسمي ويژه در سالن همايش‌هاي برج ميلاد تنديس و لوح افتخار خود را از دست شهردار تهران گرفته و تجليل شدند.

به گزارش خبرنگار «شهر» ، در اين مراسم 270 نفر از بزرگان اصناف و بازاريان مختلف مورد تقدير محمدباقر قاليباف قرار گرفتند.


دکتر محمد باقرقاليباف در اين مراسم با اشاره به نقش مهم بازاريان در گردش اقتصاد کشور گفت: بازار بزرگ‌ترين و مهم‌ترين سرمايه اجتماعي بوده و همواره مصداق‌هاي روشن تجلي اراده مردم به صورت آزادنه مخصوصا در نظام جمهوري اسلامي ايران است.


وي افزود: امام خميني(ره) همواره به دولت‌مردان و مسوولان توصيه مي‌کردند که کارهايي را که مردم مي‌توانند انجام دهند به مردم واگذار کرد. به همين دليل است که شهرداري تهران نيز به عنوان يک نهاد مردمي اصولاً به سراغ کارهايي مي‌رود که روي زمين افتاده و  مردم شهر از عهده انجام آن بر نمي‌آيند.


قاليباف با بيان اينکه توجه به همين نکته رمز موفقيت است، تصريح کرد: بازار محل تلاقي ايمان و خرد تمدني است که در آن کوهي از تجربه جمع شده است و ما نيازمند اين تجربه ها هستيم.


به گفته شهردار تهران، بازار مهم‌ترين قدرت اجتماعي است و هم خود بازاريان و هم ما که در مسند کارهاي اجرايي کشور قرار داريم بايد قدرشان را بدانيم، چه، درک مناسب مختصات بازار يعني همان درک درست از آموزه هاي ديني و تمدني.


وي با اشاره به آموزه هاي ديني و تمدني در بازار تهران گفت: اين آموزه ها لازمه پيشرفت، توسعه، عدالت، کرامت و مبارزه با دشمنان انقلابي است که مي‌دانند بازار تکيه گاه نظام و مردم ايران است.


قاليباف عنوان کرد که همه افتخار ما اين است که انقلابي هستيم و بايد تلاش کنيم که انقلابي بمانيم و اين مهم را تنها از طريق اثبات آموزه هاي دين در جامعه مي توان انجام داد.


وي ادامه داد: بازار محل تلاقي مسجد، مدرسه و حوزه است و همواره بايد به همه اين موارد در بازار که نقش اقتصادي نيز دارد، توجه شود.


شهردار تهران در پايان به نقش کليدي بازاريان در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در طول هشت سال بازاريان هم با جان و هم با مال خود مجاهدت هاي بسيار ي انجام داند و نبايد اين اقدامات جان نثارانه را فراموش کنيم. در زمان جنگ اين بازاريان بودند که در يک چشم بر هم زدن مشکلات ما را در در جبهه‌ها حل مي‌کردند.


در ادامه مراسم آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني نيز با تقدير از شهرداري تهران براي برگزاري جشنواره ماندگاران اصناف و بازاريان گفت: بازار و بازاريان و اصناف همواره در طول تاريخ قبل و بعد از انقلاب نقش کليدي در پيروزي انقلاب و ثبات آن داشته اند.


وي افزود: تا قبل از پيروزي انقلاب دولت معارض بازار و بازاريان را هم جهت خود نمي ديدند و  بعد از انقلاب نيز اين گروه آنطور که بايد و شايد مورد توجه نبوده اند، اين در حالي است که بازاريان نقش بزرگي در اقتصاد و واردات و صادارت و روند انقلاب اسلامي داشته اند.


به گفته آل اسحاق، نخبگان، سياسيون ومتفکرين از جنگ نرم عليه نظام با خبر بوده و امروز دشمنان انقلاب بيشتر توجهشان به سمت اقتصاد ايران به ويژه بازار تهران است و اينجاست که بايد همه دست در دست يکديگر داده تا بتوان نقشه هاي شوم دشمن را در اين فضاي نامهرباني خنثي کرد.
رئيس اتاق بازرگاني اظهار اميدواري کرد که نمونه اين جشنواره در سال هاي بعد نيز از سوي شهرداري تهران برگزار شود و همواره نقش ماندگار افرادي همچون حاج آقا دولابي ورجبعلي خياط و امثال اين افراد را به عنوان چهره ماندگار به ياد بياوريم و به عنوان الگوي مناسب خود در نظر بگيريم.


مرتضي طلايي رئيس کميسيون فرهنگي – اجتماعي عضو شوراي شهر تهران نيز از ديگر سخنرانان مراسم بود.



وي با تشکر از تمامي اصناف و بازاريان در برگزاري اين جشنواره گفت: از ابان ماه سال گذشته تصميم به برگزاري اين جشنواره گرفته  شد تا هر چه بيشتر بازاريان پيوند دهنده نسل امروز با نسل آينده باشند و به نقش آنها در فرآيند توليد و گردش اقتصاد توجه شود.


طلايي با بيان اينکه تاکنون آنگونه که شايسته است از بازاريان تقدير نشده گفت: در ابتدا شهرداري منطقه 12 ستاد مرکزي را با کمک بازاريان تشکيل داد و سپس کارگروه هايي متشکل از حوزه علميه، نمايندگان اصناف مختلف و پايگاه‌هاي بسيج تشکيل شد و با توجه به استقبال گسترده تصميم به برگزاري اين جشنواره شد.


عضو شوراي شهر تهران تصريح کرد که تقدير از بازاريان براساس شاخصه هاي تعيين شده کارگروه ها شامل مباحث ديني، مذهبي، انقلابي، دفاع مقدس، امور خيريه، بازار و خدمت به مردم، مباحث عام المنفعه و امور فرهنگي بود که از اين ميان 270 نفر براي تقدير و تجليل مشخص شدند که متاسفانه از اين تعداد 40 نفر در قيد حيات نيز نيستند اما نام و يادشان همواره در ذهن و خاطره ما باقي خواهد ماند.


طلايي عنوان کرد که تلاش شهرداري بايد به سمتي برود که اين نهاد به يک پايگاه اجتماعي فرهنگي براي مردم و با مردم تبديل شود و با کمک خود مردم پايتخت کشوري اسلامي را به سرزمين ام القرآن تبديل کنيم و شهري داشته باشيم که زيبنده و شايسته اين مردم باشد.


وي تصريح کرد: همزمان با جشنواره ماندگاران اصناف و بازاريان خانه فرهنگي در دل بازار ايجاد شده تا اين مکان جايي براي برنامه ريزي هاي فرهنگي اجتماعي براي بازار و چهره هاي ماندگار آن باشد و با دائمي کردن دبيرخانه بتوان که اين همايش را به همت خود بازاريان در سال هاي آينده نيز برگزار کرد.

نظر شما