يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۹
کد خبر: ۲۳۲۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷
پايگاه اينترنتي روزنامه لوفيگارو در گزارشي به قلم پي ير پريه نوشت: تصميم روسيه براي راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر در بيست و يکم ماه اوت باعث تفرقه در گروه وين شده است.

دراين گزارش آمده است:مسکو بالاخره به وعده خود عمل کرد و روز جمعه تهران و مسکو اعلام کردند روز بيست و يکم اوت اولين نيروگاه هسته اي ايران راه اندازي خواهد شد. زماني که ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه در ماه مارس اعلام کرد نيروگاه هسته اي بوشهر در اين تاريخ عملياتي خواهد شد ، هيلاري کلينتون وزير امور خارجه امريکا آن را "زودهنگام" قلمداد کرده بود. در اين نيروگاه قرار است با سوخت هسته اي تامين شده از سوي روسيه برق توليد شود اما امريکا خواستار اين بود تا زماني که ايران به همه فعاليت هاي هسته اي اش پايان نداده است ، سوخت هسته اي به اين کشور تحويل داده نشود. تصميم روسيه باعث ايجاد اختلاف در گروه وين شده است که مسکو، واشنگتن و پاريس اعضاي آن هستند.

 

فرانسه هم از تصميم تهران-مسکو حمايت کرده است. پاريس روز جمعه اعلام کرد راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر دليلي ديگر براي تعليق فعاليت هاي هسته اي حساس تهران است. سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه ضمن يادآوري اين نکته که سازمان ملل متحد مجوز فعاليت نيروگاه بوشهر را صادر کرده است اظهار داشت ايران نمي تواند در اين نيروگاه از سوختي جز سوخت تامين شده از سوي روسيه استفاده کند

 

طرح ساخت نيروگاه اتمي بوشهر طرحي قديمي است که گروه آلماني زيمنس آن را قبل از انقلاب اسلامي سال هزار و نهصد و هفتاد و نه آغاز کرد اما پس از اينکه زيمنس ادامه اين طرح را رها کرد ، روسها در سال هزار و نهصد و نود و چهار ساخت اين نيروگاه را ادامه دادند. مقامات روسيه خاطر نشان کرده اند توسعه نيروگاه اتمي بوشهر تحت کنترل مسکو و آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت مي گيرد. به گفته علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران ، تهران از بازرسان آژانس خواسته است شاهد عمليات راه اندازي اين نيروگاه باشند. وي اعلام کرد سوختي که روسيه تحويل ايران داده است پلمپ شده است و بازرسان آژانس بايد براي برداشتن اين پلمپ ها حضور داشته باشند. آژانس هسته اي روسيه نيز روز جمعه خاطر نشان کرد راه اندازي کامل نيروگاه بوشهر احتمال دارد زمان بر باشد. به گفته مقامات مسکو ، فعاليت اين نيروگاه با حداکثر توان بين شش تا هفت ماه زمان نياز دارد.

.

.

خبرهاي بيشتر در خبرخوان شهر

نظر شما