چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۹
کد خبر: ۲۳۳۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۷
مديرعامل انجمن نداي معلولان ايران با اشاره به مبحث اشتغال معلولان عنوان كرد اشتغال از جمله حقوق قانوني همه افراد در يك جامعه است و كسي حق ندارد مانع اشتغال به كار گروه يا عده اي از افراد جامعه كه از سلامت عقل، انديشه و تدبير برخوردارند، بشوند.

محمود كاري، مديرعامل انجمن نداي معلولان ايران درگفت‌وگو با خبرنگار " شهر " درخصوص اقدام اخير آموزش و پرورش در عدم جذب معلولان در آزمون استخدامي با اشاره به بخشي از بيانات بنيانگذار كبير جمهوري اسلامي ايران در ديدار با نمايندگان معلولان در اسفندسال 57 مدرسه علوي گفت: در اين ديدار امام خميني اظهار داشتند : "وقتي نفس ناطق انسان قوي باشد، باكي از اين نيست كه جسمش عليل باشد، انسان به روح انسان است، ما در نوابغ عالم داشتيم اشخاصي كه نابينا بودند ولي نابغه بودند، اشخاصي كه معلول بودند ولي از علماء و نوابغ بودند، از فلاسفه بودند. شما هيچ غم نداشته باشيد كه از يك پا يا يك دست يا يك چشم معلول هستيد".

 

محمود كاري افزود: به اعتقاد انجمن نداي معلولان ايران در ارتباط با اشتغال افراد داراي معلوليت و استفاده از توانمندي، پتانسيل و خلاقيت هاي اين افراد نبايد ترديدي وجود داشته باشد و يا تبعيضي بين معلولان با افراد ديگر جامعه وجود داشته باشد.

 

وي با اشاره به مبحث اشتغال معلولان عنوان كرد: اشتغال از جمله حقوق قانوني همه افراد در يك جامعه است و كسي حق ندارد مانع اشتغال بكار گروه يا عده اي از افراد جامعه كه از سلامت عقل، انديشه و تدبير برخوردارند، بشوند.

عضو هيات مديره انجمن نداي معلولان تصريح كرد: سخنان وزير و مسئولان محترم آموزش و پرورش كشور در ارتباط با عدم استخدام معلولان در وزارت آموزش و پرورش آنهم با ادبياتي كه در شأن افراد فرهنگي و فرهيخته كشور نيست مايه تأسف است.

 

وي ادامه داد: اين افراد علاوه بر ممانعت و بي‌توجهي به بزرگترين اقليت كشور كه حدود 10 درصد جمعيت را تشكيل مي‌دهند به نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي نيز توهين كرده‌اند، چرا كه وقتي يك قانوني از مجلس مي‌گذرد زواياي مختلف آن بررسي و بعد از كارهاي كارشناسي در كميسيون هاي تخصصي با نظر بالاي نمايندگان مردم به تصويب مي‌رسد.

 

كاري يادآور شد: اختصاص 3% از كل استخدام بخش هاي دولتي و كليه سازمان هايي كه از بودجه عمومي كشور استفاده مي‌كنند در سال 1367 تحت عنوان قانون 3% كل استخدام هاي دولت از معلولان به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و جهت اجراء ابلاغ شد.

 

وي افزود: مجددا در سال 1383 با توجه به ضرورت در ماده 7 قانون جامع حمايت از حقوق معلولان آمده كه به تصويب نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي نيز رسيد. در نتيجه حتما اين درك از توانايي‌هاي معلولان وجود داشته كه نمايندگان محترم استثناء در اين مورد قائل نشده‌اند و تاكيد مجدد كرده‌اند كه بايد 3% استخدام‌هاي بخش دولتي و عمومي به معلولان اختصاص داده شود.

 

عضو هيات مديره انجمن نداي معلولان تاكيد كرد: از گذشته تا كنون تعداد زيادي از معلولان در بخش هاي مختلف آموزش از ابتدائي تا دانشگاهها در حال تدريس هستند و بر خلاف نگاه منفي آقاياني كه در مورد استخدام معلولان در آموزش و پرورش اظهار نظر كرده اند ، معلولان مدرسان موفقي هستند كه به اثبات رسيده، از سوي ديگر وجود معلولان در قشر بازنشستگان آموزش و پرورش و آموزش عالي خود حكايت از استخدام آنها در قبل از انقلاب مي دهد كه شايد قانون جامعي هم وجود نداشته است.

 

 

كاري با اعلام اين نكته كه تكنولوژي نوين علمي امكانات ويدئو، كنفرانس و ديگر ابزارهاي ارتباطي را مهيا كرده است اعلام كرد: در زمانه اي زندگي مي كنيم كه آقاي استون هاوكينگ با معلوليت فلج كامل در حاليكه حتي قادر به برداشتن يك مداد نيست، با بهره گيري از لوازم توانبخشي و با كمك همين تكنولوژي‌هاي جديد در بزرگترين دانشگاه هاي جهان تدريس مي‌كند،‌ اما متاسفانه در ايران معلولان با توانايي بالا از انجام كار محروم مي شوند.

نظر شما