يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۱
کد خبر: ۲۳۵۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶
نشريه آمريكايي نيوزويك در تازه‌ترين گزارش خود به معرفي بهترين كشورهاي جهان از نظر شاخص‌هاي مختلف زندگي كردن پرداخت. در بين 100 كشور مورد مطالعه فنلاند به عنوان بهترين كشور جهان براي زندگي كردن انتخاب شده است.

به گزارش "شهر"، در اين رده‌بندي پس از فنلاند كشورهاي سوئيس، سوئد و استراليا در رده‌هاي دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.  همچنين پرجمعيت‌ترين كشورهاي جهان يعني چين و هند نيز به ترتيب در رده‌هاي 59 و 78 جاي گرفته‌اند. رتبه كشورهاي سنگاپور، مالزي و سري‌لانكا نيز به ترتيب 20، 37 و 66 اعلام شده است. همسايه شرقي ايران يعني پاكستان نيز كه اخيرا با سيل ويرانگري مواجه شده در رده‌اي بهتر از 89 قرار نگرفته است.

 

در قعر جدول رده‌بندي نيز نام كشورهايي مانند بوركينافاسو، نيجريه، كامرون، زامبيا، اوگاندا، موزامبيك، اتيوپي، تانزانيا، يمن، سنگال و ماداگاسكار مشاهده مي‌شود.

 

در رده‌بندي كشورهاي جهان از نظر شاخص زندگي كردن 55 پارامتر مختلف مورد ارزيابي قرار گرفته است.

 همچنين در بخش‌هاي مختلف در بخش آموزش فنلاند رتبه نخست را كسب كرده، در حالي كه در بخش‌هاي بهداشت، كيفيت زندگي، شرايط سياسي و پويايي اقتصادي به ترتيب كشورهاي ژاپن، نروژ، سوئد و سنگاپور اول شده‌اند.

 

*** ايران 79ام شد!

 

اما در اين رده‌بندي ايران در ميان 100 كشور جهان در رتبه 79 قرار گرفته است. در اين رده‌بندي ايران پايين‌تر از كشورهايي مانند كاستاريكا، امارات متحده عربي، كويت، جامائيكا، تركيه، اردن، آلباني، چين، عمان، قزاقستان، كلمبيا، فيليپين، تونس، آذربايجان، ونزوئلا، ال‌سالوادور، مصر، نيكاراگوئه، هندوراس و هند قرار گرفته است. همچنين رتبه ايران از كشورهايي مانند آفريقاي جنوبي، ويتنام، سوريه، پاكستان و كامرون بالاتر است.

 

در بخش‌هاي مختلف رتبه ايران به اين شرح اعلام شده است:

 

آموزش (55)، بهداشت (73)، كيفيت زندگي (59)، شرايط سياسي (97) و پويايي اقتصادي (80)

 

در زير با بهترين كشورهاي جهان از نظر شاخص زندگي كردن آشنا مي‌شويد:

 

1- فنلاند

 

اين كشور به عنوان بهترين كشور جهان براي زندگي انتخاب شده است. نمره مربوط به بخش‌هاي زيرساخت، محيط زيست و آموزش در اين كشور از ساير كشورهاي جهان بالاتر است.

 

نرخ سواد در اين كشور 100 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وري در اين كشور به 34 هزار و 900 دلار مي‌رسد. بخش خدمات حدود 65 درصد از توليد ناخالص داخلي فنلاند را تشكيل مي‌دهد، در حالي كه سهم صنايع توليدي به حدود 13 درصد مي‌رسد.

 

در اين كشور 16 روز طول مي‌كشد تا شما بتوانيد يك كار اقتصادي جديد را آغاز كنيد. نرخ بيكاري در فنلاند 8.5 درصد بوده و اميد زندگي در آن به 72 سال مي‌رسد.

 

2- سوئيس

 

به گزارش ايسنا، اين كشور اروپايي از نظر وضعيت بهداشت‌، آموزش و كيفيت زندگي شرايط ايده‌آلي دارد. نرخ سواد در اين كشور 99 درصد است. سرانه رشد بهره‌وري در سوئيس 41 هزار و 700 دلار محاسبه شده است.

 

بخش خدمات سهمي 71 درصدي در توليد ناخالص داخلي سوئيس داشته، در حالي كه سهم بخش صنايع توليدي به 16 درصد مي‌رسد.

 

در اين كشور 20 روز طول مي‌كشد تا بتوانيد يك فعاليت اقتصادي جديدي را آغاز كنيد. نرخ بيكاري و سن اميد به زندگي در سوئيس به ترتيب 4.4 درصد و 75 سال است.

 

3- سوئد

 

سوئد سومين كشور جهان از نظر شرايط مناسب براي زندگي است. اين كشور شايد واقعا از نظر شرايط اقتصادي رتبه نخست را نداشته باشد، اما مناسب‌ترين وضعيت را در زمينه‌هاي بهداشتي و آموزشي دارد. به طوري كه نرخ سواد و اميد به زندگي در آن به ترتيب 99 درصد و 72 سال مي‌رسد.

 

سرانه رشد بهره‌وري در سوئد 36 هزار و 800 دلار است. بخش خدمات در سوئد سهمي 71 درصدي از توليد ناخالص داخلي اين كشور دارد، در حالي كه سهم بخش صنايع توليدي از توليد ناخالص داخلي اين كشور به 11 درصد مي‌رسد.

 

در سوئد تنها 15 روز طول مي‌كشد تا شما بتوانيد يك فعاليت اقتصادي جديد را آغاز كنيد. نرخ بيكاري در اين كشور واقع در منطقه اسكانديناوي به 9.3 درصد مي‌رسد.

 

4- استراليا

 

استراليا با خدمات بهداشتي و آموزشي استانداردش در جهان شناخته شده؛ به طوري كه نرخ سواد در اين كشور تقريبا 100 درصد است.

 

سرانه رشد بهره‌وري در اين كشور 38 هزار و 800 دلار بوده و سهم بخش خدمات از توليد ناخالص داخلي به 68 درصد مي‌رسد، اين در حالي است كه سهم بخش صنايع توليدي 17 درصد است.

 

در استراليا فقط دو روز طول مي‌كشد تا شما بتوانيد يك فعاليت اقتصادي جديد را آغاز كنيد. اين رقم واقعا حيرت‌انگيز است!

 

نرخ بيكاري در استراليا تنها 5.3 درصد است.

 

5- لوكزامبورگ

 

پنجمين كشور جهان از نظر كيفيت زندگي داراي بالاترين درآمد سرانه در ميان كشورهاي جهان است. اين كشور همچنين از نظر وضعيت بهداشتي و كيفيت زندگي نمرات بالايي كسب كرده است.

 

نرخ سواد در اين كشور 100 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وري در لوكزامبورگ به بيش از 50 هزار و 300 دلار مي‌رسد.

 

در حالي كه سهم بخش خدمات از توليد ناخالص داخلي اين كشور اروپايي حدود 84 درصد است، سهم بخش صنايع توليدي حدود 14 درصد است.

 

در اين كشور 24 روز طول مي‌كشد تا بتوانيد يك شغل جديد را آغاز كنيد. نرخ بيكاري در اين كشور 6.8 درصد است.

 

6- نروژ

 

اين كشور واقع در منطقه اسكانديناوي از نظر شرايط اقتصادي، بهداشت و كيفيت زندگي رتبه بالايي دارد و نرخ سواد در آن تقريبا 100 درصد است.

 

سرانه رشد بهره‌وري در نروژ به 36 هزار و 800 دلار مي‌رسد و سهم بخش خدمات از توليد ناخالص داخلي 53 درصد است، در حالي كه سهم بخش صنايع توليدي حدود 13 درصد است.

 

در اين كشور تنها هفت روز طول مي‌كشد تا بتوانيد يك شغل جديد را تجربه كنيد. نرخ بيكاري در اين كشور رقم بسيار پايين 3.2 درصد است.

 

7- كانادا

 

بخش‌هاي آموزش، بهداشت،‌ درآمد سرانه و اقتصاد در كانادا مثال‌زدني هستند. نرخ سواد در اين كشور 99 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وري در كانادا به رقم 38 هزار و 400 دلار مي‌رسد.

 

از سوي ديگر سهم بخش خدمات از توليد ناخالص داخلي اين كشور حدود 66 درصد بوده و سهم بخش صنايع توليدي 11 درصد است.

 

در همسايه شمالي آمريكا تنها پنج روز طول مي‌كشد تا صاحب يك شغل جديد شويد. نرخ بيكاري كانادا رقم بسيار پايين 3.2 درصد است.

 

8- هلند

 

هلند به دليل كيفيت بالاي سيستم بهداشتي، ‌آموزشي، سواد‌آموزي و اقتصاد صنعتي‌اش در جهان شهرت دارد. نرخ سواد در اين كشور 99 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وري اين كشور به 39 هزار و 200 دلار مي‌رسد.

 

سهم بخش خدمات از توليد ناخالص داخلي هلند 73 درصد بوده و سهم بخش صنايع توليدي نيز از توليد ناخالص داخلي اين كشور تنها حدود سه درصد است.

 

در اين كشور اروپايي 10 روز طول مي‌كشد تا شما در صورت تمايل يك شغل جديد را تجربه كنيد. نرخ بيكاري در اين كشور تنها پنج درصد است.

 

9- ژاپن

 

ژاپن به عنوان يك غول اقتصادي در آسيا از نرخ 99 درصدي سواد خود لذت مي‌برد. سرانه رشد بهره‌وري در اين كشور رقم 32 هزار و 600 دلار بوده و سهم بخش خدمات از توليد ناخالص داخلي به 69.3 درصد مي‌رسد، در حالي كه سهم بخش صنايع توليدي حدود 21 درصد است.

 

در ژاپن 23 روز زمان نياز است تا بتوانيد يك فعاليت اقتصادي جديد را آغاز كنيد. نرخ بيكاري در اين كشور آسيايي فقط 5.6 درصد است.

 

10- دانمارك

 

دانمارك نيز همچون برخي ديگر از كشورهاي اروپايي از كيفيت بالاي زندگي، بهداشتي و آموزشي برخوردار است. نرخ سواد در اين كشور 99 درصد بوده و رشد توليد به ازاي هر نفر در آن به 36 هزار دلار مي‌رسد. سهم بخش خدمات در دانمارك از توليد ناخالص داخلي اين كشور 73 درصد بوده و سهم بخش صنايع توليدي نيز حدود 20 درصد است.

 

در اين كشور كمتر از يك هفته يعني شش روز طول مي‌كشد تا شما يك فعاليت اقتصادي جديد را آغاز كنيد. نرخ اميد به زندگي و بيكاري در اين كشور به ترتيب 72 سال و 4.3 درصد است.

 

11- آمريكا

 

آمريكا يازدهمين كشور از نظر شاخص خوب زندگي كردن بوده و شرايط پويايي اقتصادي، بهداشتي و آموزشي آن مناسب است. نرخ سواد در اين كشور 99 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وري در آمريكا به 46 هزار و 400 دلار مي‌رسد.

 

بخش خدمات سهم 77 درصدي در توليد ناخالص داخلي ‌آمريكا دارد، در حالي كه سهم بخش صنايع توليدي 18.46 درصد است.

 

در اين كشور شش روز طول مي‌كشد تا شما بتوانيد يك فعاليت اقتصادي جديد را آغاز كنيد. نرخ بيكاري در آمريكا به رقم 4.3 درصد نيز رسيده بود، اما بحران مالي جهاني و تعديل نيروهاي گسترده در شركت‌هاي آمريكايي طي ماه‌هاي اخير باعث افزايش شديد اين نرخ شده است. اميد زندگي در اين كشور حدود 70 سال است.

 

59- چين

 

اين كشور از نظر اقتصادي، بهداشتي و آموزشي شرايط نسبتا مناسبي دارد. نرخ سواد در اين كشور 91 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وري در آن به شش هزار و 600 دلار مي‌رسد. بخش خدمات سهم 40 درصدي از توليد ناخالص داخلي اين كشور دارد، در حالي كه سهم بخش صنايع توليدي از توليد ناخالص داخلي چين بالغ بر 26 درصد است.

 

در چين 37 روز طول مي‌كشد تا بتوانيد يك شغل جديد را آغاز كنيد. نرخ بيكاري در اين كشور 4.3 درصد بوده و اميد زندگي در آن 66 سال است.

 

89- پاكستان

 

در ميان 100 كشور مورد مطالعه پاكستان از نظر شاخص كيفيت زندگي در رده 89 قرار گرفته است. نرخ سواد در اين كشور 50 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وري به دو هزار و 600 دلار مي رسد.

 

سهم بخش خدمات از توليد ناخالص داخلي اين كشور 53 درصد و سهم بخش صنايع توليدي 34 درصد است.

 

در اين كشور 20 روز طول مي‌كشد تا يك فعاليت اقتصادي جديد را آغاز كنيد. همسايه غربي هند داراي يكي از بالاترين نرخ‌هاي بيكاري در جهان است. نرخ بيكاري و اميد به زندگي در اين كشور به ترتيب 15.2 درصد و 55 سال مي‌رسد.

نظر شما