يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۶
کد خبر: ۲۳۶۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
كميته دوستي ايراني‌ها و آمريكا در نامه‌اي از باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا خواسته است در جريان سفر رييس جمهوري ايران به نيويورك ، باب گفت و گو را بگشايد.

در اين نامه آمده است كه ما امضاكنندگان اين نامه از شما مي‌خواهيم تا قدمي تاريخي ، شبيه به قدمي كه نيكسون در رابطه با چين برداشت، برداريد و در جريان سفر رييس جمهوري ايران به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي ، گفت و گوها را آغاز كنيد.


كميته دوستي ايراني‌ها و آمريكايي افزوده است: اين موجب پيدايش فرصت‌هاي اقتصادي گسترده‌اي براي آمريكا در ايران و كشورهاي مسلمان خواهد شد.


نامه اين گروه اشاره دارد انجمن‌هاي تجاري از قبيل انجمن ملي تجارت خارجي و يو اس‌اي اين گيج (كه موتلفه‌اي است از نزديك به ? ????كسب و كار بزرگ و كوچك، دستجات كشاورزي و انجمن‌هاي مبادلاتي كه در جستجوي جايگزين تازه‌اي براي سياست‌هاي خارجي پرخاشگرانه آمريكا هستند) بااين استدلال كه اين گونه تحريم‌ها به گونه‌اي برجسته اعتبار و منافع ملي آمريكا را به خطر خواهند انداخت، در مورد گسترش اخير تحريم‌هاي اقتصادي آمريكايي عليه ايران ابراز ياس و نااميدي كرده اند.


به نوشته اين گروه دوستدار روابط ايران و آمريكا ، در حالي كه منافع تجاري گسترده نهفته در صنايع غير نظامي از روابط حسنه ديپلماتيك و اقتصادي با ايران حمايت مي‌كند يك گروه كوچكتر خاص كه منافع آن ها متكي برصنايع نظامي و كسب و كارهاي مرتبط با آن است دوستدار نا امني ها و تنش‌هاي بين‌المللي هستند و متاسفانه تصميمات مربوط به سياست‌هاي خارجي ما به ويژه در خاور ميانه را به نظر مي‌رسدسود ناشي از جنگ هدايت مي‌كند و نه سود ناشي از صلح .


كميته دوستي ايراني‌ها و آمريكايي تصريح كرده اين منافع نيرومند كه به طور گسترده‌اي نيروهاي نظامي امنيتي ايپك نمايندگي آن را به عهده دارند به صلح و ثبات بين‌المللي به عنوان مانعي بر سر راه منافع ناهنجار و شر طلبانه خود نگاه مي‌كنند و در عوض اين طور به نظر مي‌رسد كه فضاي جنگ و توسعه طلبي‌هاي نظامي را براي توجيه سهم هنگفتي كه از پول عمومي و يا دلارهاي مالياتي به جيب مي‌زنند ترجيح مي‌دهند.


اين كميته در پايان نامه خود به رييس جمهوري آمريكا اشاركه كرده گفت و گو با ايران نه تنها به نفع ملت‌هاي ما خواهد بود بلكه نشان خواهد داد كه شما حقيقتا به آن چه كه مي‌گوييد اعتقاد داريد و سخنان گه گاه شما در مورد تمايل به گفتگو با ايران از درستي برخوردارند.

.

.

خبرهاي بيشتر در خبرخوان شهر

نظر شما