چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۹
کد خبر: ۲۳۷۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳
بر اساس اظهارات مسوولان سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني، ريزش چاه در بافت هاي فرسوده يکي از حوادثي است که همواره در سطح پايتخت اتفاق مي افتد که اين مساله نگراني هايي را در چند سال اخير ايجاد کرده است.

 به گزارش شهر ريزش چاه معلول وضعيت ساخت ‌و ساز در چند دهه گذشته بوده و بافت فرسوده شهر را در معرض خطر قرار داده است. به گونه‌اي که گاه بر اثر مجاورت‌ با چاه‌ها چندين خانه هم زمان در يک محله دچار حادثه مي‌شوند.


براساس اظهارات مسولان سازمان آتش نشاني، در فصل بهار و پاييز با افزايش بارندگي‌ها، چاه‌هاي جذبي زيادي در گوشه و کنار شهر فرو مي‌ريزند که اين موضوع گاه به مرگ شهروندان مي انجامد.‌ آنها علت اين حادثه را اصولي و ايمن نبودن چاه‌هاي قديمي مي‌دانند که براساس ضابطه و اصول خساخته نشده اند.


يکي از کارشناسان آتش نشاني در اين ارتباط مي گويد: برخي پيمانکاران پس از حفر چاه‌ها، روي آنها را با وسيله‌اي دم‌دستي و نامطمئن مي‌پوشانند و ساکنان محل به ‌ويژه کودکان که از موضوع اطلاعي ندارند در چاه سقوط مي‌کنند که بيش از 80 درصد اين حوادث به فوت فرد حادثه ديده منجر مي‌شود.


علي صرافت، مدير پروژه طرح تفصيلي منطقه‌9 ، در گفت و گو با شهرنوشت، با اشاره به وضعيت آب‌هاي زيرزميني در اين منطقه و همچنين منطقه10، مي‌گويد: معمولاً سطح آب‌هاي زيرزميني در مناطق 9، 10 و جنوب تهران بالا بوده و اين در حالي است که بافت ساخت‌ و ساز در اين مناطق نيز فشرده است و زمين آن مقاومت کمتري دارد؛ بنابراين به علت وجود چاه‌هاي جذبي متعدد و مقاومت پايين خاک، چاه‌ها به ‌ويژه در فصول پرباران درهم فرو مي‌روند و زماني که ديواره داخلي چاه‌ها تخريب مي‌شود، ساختمان را نيز در خود فرو‌مي‌کشد.


سعيد سادات‌نيا، نايب‌ رييس انجمن صنفي مهندسان معمار و شهرساز، نيز معتقد است: ريزش چاه به سيستم فاضلاب شهري باز مي‌گردد؛ چرا که تهران تنها کلانشهر دنيا است که سيستم فاضلاب شهري ندارد.


او، مي‌گويد: مديران شهري در آن دوران به اين موضوع توجه نکرده‌اند و امروز شاهد حفاري‌هاي کم‌عمق تحت عنوان چاه‌هاي جذبي هستيم که هر روز در گوشه‌اي از شهر فرو‌مي‌ريزند و هرچه منطقه‌اي محروم‌تر باشد، حوادث ريزش چاه در آن مناطق بيشتر اتفاق مي‌افتد؛ چرا که در اين مناطق شهروندان به علت مسايل مالي چاه عميق نمي‌کنند و با پرشدن آن در فاصله نزديک اقدام به حفر چاه ديگري مي‌کنند و اين موضوع با توجه به ماسه‌اي بودن زمين‌هاي اين مناطق موجب مي‌شود اين چاه‌ها ريزش کنند.


اين کارشناس شهري، مي‌افزايد: زير خيابان آزادي و فرودگاه مهرآباد رودخانه بوده و به اين علت بستر آن شني است و چاه‌ها روي اين بستر سست حفر شده‌اند؛ بنابراين ريزش چاه‌ها در مجاورت هم در اين مناطق دور از انتظار نيست.


جنس خاک عامل ديگر ريزش است


نازنين فضلعلي، کارشناس محيط زيست، معتقد است: باتوجه به اين که سطح آب‌هاي زيرزميني در مناطق جنوبي بالا بوده و همگي به هم متصل هستند، بايد توجه داشت که ريزش چاه‌ها به طور هم زمان در يک محل کاملاً طبيعي است و اين فرآيند به اين صورت اتفاق مي‌افتد که آب‌ها در قسمت جنوب به صورت قنات بالا مي‌آيند؛ چرا که شيب تهران از شمال به جنوب بوده و اين شيب در شمال سخت‌تر از جنوب است؛ به گونه‌اي که در مرکز به هسته رسي برخورد مي‌کند.


از ديدگاه او ماسه‌اي ‌بودن جنس خاک در اين مناطق مقاومت چاه‌هاي جذبي را در برابر نفوذ آب‌هاي زيرزميني کاسته و موجبات ريزش چاه را در ابعاد مختلف فراهم مي‌آورد؛ موضوعي که نگراني‌ هاي مسوولان را با نزديک شدن به فصل پاييز عميق تر مي کند.


نظر شما