دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۹
کد خبر: ۲۳۷۸۳
|
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۷
نايب رئيس کميسيون آموزش وتحقيقات مجلس:
نايب رئيس کميسيون آموزش وتحقيقات مجلس شوراي اسلامي دليل خالي ماندن بيش از 60 درصد ظرفيت دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي در سال 89 را بالا رفتن ظرفيت دانشگاه‌هاي آزاد و دولتي عنوان کرد و از وزارت علوم خواست مشکل دانشگاه‌هاي غير انتفاعي را حل کند.

به گزارش شهر، "غلامحسين مسعودي ريحان"  با اشاره به نامه اي که رئيس اتحاديه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي به رئيس مجلس نوشته و در آن از ورشکستگي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي ابراز نگراني کرده است گفت: به نظر مي‌رسد سه دليل را بتوان براي اين نگراني عنوان کرد که يکي از آنها بالا رفتن حقوق اساتيد در دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد است، اين باعث شده است که دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي از پس حقوق اساتيد برنيايند و در پرداخت حقوق اساتيد خودشان منطبق با ديگر دانشگاه‌ها به مشکل برخورند.


نماينده اهر و هريس دليل دوم را بالا رفتن ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي آزاد و دولتي عنوان کرد و گفت: گرايش دانشجويان به دانشگاه‌هاي آزاد و دولتي بيشتر است تا دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي؛ بنابراين اين نوع دانشگاه‌ها در سال جاري نتوانسته اند ظرفيت‌هاي خود را تکميل کنند.


وي دليل سوم را انقباضي عمل کردن وزارت علوم در دادن رشته هاي متنوع به دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي اعلام کرد.


مسعودي ريحان همچنين درباره راهکارهاي پيشنهادي رئيس اتحاديه دانشگاهها و موسسات عالي غيردولتي غيرانتفاعي به رئيس مجلس براي نجات از ورشکستگي اظهار داشت: مجلس هيچ‌گاه کاري نمي‌کند که به قشر دانشجو فشار بيايد.


رئيس اتحاديه دانشگاه‌ها و موسسات عالي غيردولتي غيرانتفاعي در نامه اي به علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن ابراز نگراني از خالي ماندن 62.5 درصد ظرفيت اين دانشگاه‌ها و خطر ورشکستگي آن ها گفته است: شهريه دانشجويان غيرانتفاعي در بسياري از سالها و از جمله سال جاري هيچ‌گونه افزايشي نداشته است، در حالي که افزايش حقوق اعضاي هيات علمي بر اساس مصوبات دولت در طول 8 سال گذشته حدود 500 درصد، افزايش حقوق کارکنان در همين مدت حدود 430 درصد بوده است. وي به رئيس مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد داده است: «به هر نحو که صلاح مي دانيد و با هماهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري شهريه هاي موسسات غيرانتفاعي با افزايش حداقل 30 درصدي به مبلغ واقعي نزديک تر شود.»


نظر شما