دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۳۹۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۴
رئيس سازمان حج و زيارت اعلام کرد با وجود يک ميليون و 700 هزار فيش واريزي حج تمتع براي 17 سال زائر حج داريم و تا اطلاع ثانوي هيچ ثبت نامي براي حج تمتع انجام نمي‌شود.

به گزارش شهر ، علي ليالي صبح روز گذشته در نشست خبري از اولين پرواز حج در 29 مهرماه به سمت مدينه خبر داد و گفت: محدوده زماني 30 آبان ماه تا 18 آذرماه نيز زمان برگشت زائران پيش بيني شده است.

به گفته وي 30 درصد از زائران را افراد بالاي 65 سال تشکيل مي دهند گفت که تمامي اقدامات پزشکي و درماني براي سالمندان در مکه و مدينه پيش بيني شده است.

ليالي در ادامه تصريح کرد ايران تنها کشوري است که با استقرار دو آشپزخانه مرکزي در مدينه و دو آشپزخانه در مکه غذاي زائران خود را تامين مي کند. همچنين با توجه به حضور سالمنداني که سالهاي قبل به دليل شيوغ آنفلوآنزا نتوانستند در حج حضور يابند به سفارش آنها غذاي مورد نظرشان در آشپزخانه ها تهيه مي شود.

به گفته ليالي، سال گذشته 165 زائر به جرم حمل مواد مخدر در زندانهاي عربستان محبوس شدند که با پيگيري سازمان حج و زيارت، وزارت امور خارجه و سفارت ايران تعدادي از آنها آزاد شده اند.


وي با بيان اينکه هم اکنون تنها دو زائر ايراني در زندانهاي عربستان محبوس هستند گفت: «هر چند که اين دو زائر به جز حمل مواد مخدر تخلفات ديگري هم داشتند ولي تلاش مي کنيم تا پايان مهر ماه آنها را آزاد کنيم.»


وي در مورد مشکلات زائران از فرودگاه جده به شهر مدينه اظهار کرد به دليل اينکه پرواز مستقيم به مدينه نداريم مجبوريم مسافران را از فرودگاه جده به مدينه منتقل کنيم.


ليالي در مورد محدوديت اعزام دختران مجرد به حج تمتع گفت اين محدوديت در حج عمره اجرا مي شود ولي وزارت حج عربستان هيچ گونه محدوديتي براي اعزام زائران زن و مرد به حج تمتع لحاظ نکرده است.


رئيس سازمان حج و زيارت در پاسخ به اين سئوال که هنوز خريد و فروش فيش حج در سطح کشور وجود دارد تصريح کرد تا کنون هيچ گونه شکايتي براي خريد و فروش حج نداشته ايم و اين دلالي ها در چرخه سازمان حج وجود ندارد.

بنابر اين گزارش «در حج امسال 624 کاروان، 49 هزار و 550 زائر را در مدينه اول و 50 هزار و 660 زائر در مدينه دوم مديريت مي کنند.»



نظر شما