يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۷
کد خبر: ۲۴۰۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۲
سند بين‌المللي همكاري‌هاي منابع طبيعي تحت عنوان پروژه "مناريد " بين ايران و نماينده سازمان ملل متحد به امضاء رسيد.

با حضور خانم ويدال نماينده سازمان ملل متحد و دکترعلي سلاجقه رئيس سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخيزداري كشور سند همكاري بين‌المللي منابع طبيعي تحت عنوان پروژه "مناريد " امضاء شد.

به گزارش شهر دكتر علي سلاجقه رييس سازمان جنگل ها و مراتع در اين باره گفت: بر اساس اين سند همكاري قرار است در ايران و 6 كشور ديگر در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا پروژه مناريد كه در آن مديريت جامع و يكپارچگي منابع طبيعي دنبال مي‌شود به صورت پايلوت اجرايي شود.

وي افزود: اين همكاري به مدت 5 سال و با رقمي بالغ بر 20 ميليون دلار در 5 منطقه از كشور اجرايي خواهد شد كه حدود 4.4 ميليون دلار آن توسط صندوق جهاني تسهيلات محيط زيست پرداخت خواهد شد.

معاون وزير جهاد کشاورزي  افزود: اين پروژه از محل اعتبارات صندوق جهاني تسهيلات محيط زيست و با همكاري دفتر عمران ملل متحد با عنوان تقويت و انسجام سازماني براي مديريت يكپارچه منابع طبيعي در تاريخ 31 تير ماه به تصويب رسيد كه در آن سازمان جنگلداري به نمايندگي از دولت به عنوان مجري پروژه انتخاب شده است.

وي گفت: سازمان جهاني محيط زيست تصميم گرفته تا اين پروژه را به عنوان پروژه الگو در 7 منطقه خاورميانه و شمال آفريقا اجرايي كند و نتايج آن را به ساير كشورهاي مسلمان منطقه تعميم دهد. با توجه به اينكه اين كشورها همگي مسلمان هستند اين طرح مناريد (مناره مسجد) نامگذاري شده كه جنبه شاخصي براي مسلمانان دارد.

رئيس سازمان جنگل‌ها افزود: در اين پروژه در ارتباط با تخريب سرزمين، مديريت پايدار كشاورزي و مراتع، آب‌هاي بين‌المللي تغييرات اقليم و حفاظت از تنوع زيستي همكاري خواهد شد.

وي گفت: هدف اصلي اين پروژه شناسايي موانع و رفع خلاء‌ها و موانع قانوني و ساختاري موجود در مديريت يكپارچه منابع طبيعي و همچنين تمرين نحوه اجرايي شدن برنامه اقدام ملي، مقابله با بيابان‌زايي از طريق توسعه و تقويت سطح دانش و آگاهي كارشناسان است.

سلاجقه افزود: در گذشته تصور مي‌شد كه منابع طبيعي و جنگلداري بايد پاسخگوي نيازهاي بي‌حد و حصر بهره‌برداران شود اما منابع طبيعي به دليل اكوسيستم شكننده بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

وي افزود: منابع طبيعي بيشتر نيازمند توسعه پايدار است تا در پرتو آن پايداري در كشاورزي و صنعت هم به وجود آيد.

سلاجقه گفت: در دنياي كنوني توسعه بدون توجه به قانون حاكم بر طبيعت و منابع طبيعي عملي نيست و در حال حاضر بدي آب و هوا، گردش كره زمين و از بين رفتن پوشش گياهي وضعيت منابع طبيعي كشور را به مخاطره انداخته است.

وي افزود: با توجه به شرايط خاص منطقه كشور از بارش كمتري برخوردار است و 6 نوع پوشش گياهي وجود دارد و به تناسب آن خرده فرهنگ‌ها و دانش‌‌هاي بومي حاصل از اين دستاوردهاي طبيعي در كشور وجود دارد و نگاه دولت هم نگاه سرمايه‌اي به طبيعت است.

سلاجقه گفت: ايران مي‌تواند به عنوان طرح پايلوت مجامع جهاني در بخش ريزگردها، گردش كره زمين و شرايط آب و هوايي قرار بگيرد و نتايج آن به عنوان الگوي مناسب براي كشورهايي كه مشتركات جغرافيايي و مذهبي داريم ارائه شود.

در ادامه همچنين خانم ويدال نماينده ملل متحد افزود: بعد از اجراي پروژه ترسيب كربن اميدوارم پروژه مناريد هم با موفقيت در اين كشور نهايي شود.

وي افزود: فرسايش خاك يكي از چالش‌هاي منابع طبيعي دنياي امروز است كه ارتباط آن با بحث‌هاي اقتصادي در هم تنيده شده است.

نماينده مقيم دفتر برنامه و عمران ملل متحد گفت: اساس پروژه مناريد در مديريت يكپارچه منابع طبيعي، تقويت و انسجام سازماني است و تلاش امروز ما نشان مي‌دهد كه جوامع طبيعي با هم ارتباط نزديك دارند به طوري كه هر كدام از آنها را نمي‌توان به تنهايي مورد بررسي قرار داد.

نظر شما