سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۴۰۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۱
وزير علوم، تحقيقات و فناوري آيين نامه ميهماني و انتقال دانشجويان دوره هاي کارداني و کارشناســي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي دولتي و غيردولتي را ابلاغ کرد.

 

به گزارش " شهر " به نقل از روابط عمومي وزارت علوم؛ متن کامل اين آئين نامه که مشتمل بر20 ماده شامل تعاريف ميهماني و انتقال دانشجويي، شيوه اجرا و نظارت آن؛ به اين شرح در پايگاه اينترنتي اين وزارتخانه به نشاني www.msrt.ir درج شده است:

 

الف- تعاريف ماده 1) ميهمان: در مواردي که دانشجو براي نيمسال تحصيلي مشخصي اقدام به تغيير محل تحصيل خـود مي نمايد به عنوان دانشجوي ميهمان براي همان نيمسال در دانشگاه مقصد شناخته ميشود.

ميهمان مبنا: ميهمان بر اساس نمره آزمون سازمان سنجش آموزش کشور ميهمان دائم: دانشجو، کليه واحدهاي خود را به صورت ميهمان مي گذراند و در پايان هر نيمسال تحصيلي ريزنمرات وي به دانشگاه مبدأ ارسال و در پايان تحصيلات، مدرک ايشان توسط دانشگاه مبدأ صادر ميگردد.

 

انتقال: تغيير محل تحصيل دانشجو از يک دانشگاه به دانشگاه ديگر در همان رشته، همان دوره و همان مقطع تحصيلي است.

 

دانشگاه: دانشگاه و موسسه آموزش عالي دولتي موسسه: دانشگاه و موسسه آموزش عالي غيردولتي- غيرانتفاعي پيام نور: مراکز و واحدهاي دانشگاه پيام نور گروه: تعدادي از دانشگاهها و موسسات که براساس فراواني تقاضاي ميهماني و انتقال دانشجويان در يک رديف قرار گرفته اند.

 

ماده 2) در اين آيين نامه، دانشگاه‌‌‌‌ها و موسسات به هشت گروه دسته بندي شده اند.

 

توضيح اينکه اين دسته بندي صرفاً بر اساس فراواني تقاضاي ميهماني و انتقال دانشجويان بــوده و نشان دهنده اولويت يا برتري دانشگاه‌ها نميباشد.

 

تبصره: گروه بندي در دانشگاه پيام نور بر اساس نواحي يک تا پنج آن دانشگاه مي باشد. ب - ميهمان شدن ماده3) ميهمان مبنا: در صورتي که سکونت دائمي خانواده دانشجو در نزديکترين محل به دانشگاه مقصد باشد، دانشجو مي تواند پس از اعلام قبولي از طرف سازمان سنجش آموزش کشور و يا در حين تحصيل در دانشگاه مبدأ با احراز شرط زير ميهمان مبنا شود: براي هر يک از دانشگاههاي گروههاي 2 تا 6 ، کسب حداقل 85%، دانشگاههاي گروه 7 ، کسب حداقل 90% و براي دانشگاههاي گروه 8 ، کسب حداقل 95% نمره آزمون سراسري آخرين فرد پذيرفته شده در همان رشته در دانشگاه مقصد، ويا نظر کميته منتخب وزير علوم، تحقيقات وفناوري.

تبصره: اين ماده توسط سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس دستور العمل آن سازمان اجرا و داوطلب بايد مستقيما با آن سازمان مکاتبه كند.

 

ماده4) ميهمان : در صورتي که دانشجو حداقل يک نيمسال تحصيلي را در دانشگاه يا موسسه مبدأ با ميانگين کل حداقل 13 گذرانده باشد، مي تواند تقاضاي ميهمان شد كند.

 

تبصره 1: مدت ميهماني ميتواند تا سه نيمسال براي مقطع کارشناسي پيوسته و دو نيمسال تحصيلي براي مقاطع کارداني و کارشناسي ناپيوسته ادامه يابد.

 

پس از آن دانشجو بايد يا به دانشگاه مبدأ بازگردد و يا با احراز شرايط مندرج در اين آئين نامه تبديل به ميهمان دائم شده و يا به دانشگاه مقصد منتقل گردد.

 

تبصره2: دانشجويان دانشگاه پيام نور براي ميهمان شدن در مراکز و واحدهاي آن دانشگاه، نياز به کسب حداقل ميانگين را ندارند.

 

تبصره 3: ميهمان شدن در دانشگاههاي هم گروه و يا ساير گروه‌ها، بدون لحاظ گروه بندي، به شرط موافقت دانشگاههاي مبدأ و مقصد و يا نظر کميته منتخب وزير علوم، تحقيقات و فناوري امکانپذير است.

 

تبصره4: ميهمان شدن دانشجويان موسسات، بدون شرط گروهبندي، فقط در موسسات امکان پذير است.

 

تبصره5: در صورتي که سکونت دائمي خانواده دانشجو در نزديکترين محل به دانشگاه مقصد باشد، دانشگاه ها بايد درصورت احرازيکي از شرايط زير نيز با ميهمان شدن وي موافقت نمايند: 5-1- ازدواج دانشجوي دختر (در زمان دانشجويي) در صورتي که محل اشتغال دائم همسر دانشجو، قبل از ازدواج، در نزديک ترين محل به دانشگاه مقصد باشد.

 

5-2- فوت يا معلول شدن سرپرست خانواده، در زمان دانشجويي به طوري که وي به تشخيص مراجع قانوني به عنوان کفيل خانواده شناخته شود.

 

5-3- بيماري خاص دانشجو به تاييد مراجع ذيصلاح 5-4- معلوليت موثر دانشجو که در زمان دانشجويي صورت گرفته باشد.

 

ماده5) ميهمان دائم: دانشجوي ميهمان در صورت کسب ميانگين بالاتر از 13 در دو نيمسال متوالي در دانشگاه مقصد، ميتواند با موافقت دانشگاههاي مبدأ و مقصد و يا راي کميسيون مرکزي بررسي موارد خاص ميهمان دائم شود.

تبصره : در صورت ميهماني دائم، نيازي به مراجعه دانشجو در هر نيمسال به دانـشگاه مبدأ نميباشد و صرفاً در پايان هر نيمسال، کارنامه دانشجو به دانشگاه مبدأ ارسال و در پايان تحصيل، مدرک توسط دانشگاه مبدأ صادر خواهد شد.

 

ماده 6) انتخاب واحدهاي درسي دانشجوي ميهمان، چه به صورت تکدرس و چه به صورت نيمسال تحصيلي کامل، بايد با تأييد دانشگاه مبدأ و طبق شرايط دانشگاه مقصد باشد.

 

تبصره 1: دانشجويان دوره روزانه دانشگاه‌ها در دوران ميهماني، ملزم به پرداخت شهريه مطابق تعرفه دانشجويان نوبت دوم ميباشند.

 

تبصره 2: دانشجويان موسسات و دانشجويان نوبت دوم دانشگاه‌ها در طول دوره ميهماني، ملزم به پرداخت شهريه ثابت به موسسه يا دانشگاه مبدأ و کل شهريه ثابت و متغير به موسسه يا دانشگاه مقصد مي باشند.

 

ماده 7) واحدهايي را که دانشجوي ميهمان در يک دانشگاه مي گذراند عيناً در کارنامه او در دانشگاه مبدأ ثبت ميشود و نمرات آنها در محاسبات ميانگين نيمسال و ميانگين کل او منظور خواهد شد.

 

ماده 8) مدرک فراغت از تحصيل دانشجوي ميهمان، در هر صورت توسط دانشگاه مبدأ صـادر ميشود.

ماده 9) سقف پذيرش دانشجوي ميهمان در هر سال تحصيلي براي کليه دانشگاههاي گروههاي 7 و 8 ، 20% و براي گروههاي 2 تا 6 ، 25% تعداد پذيرش کل دانشجويان ورودي همان سال تحصيلي مي باشد.

 

تبصره: سقف پذيرش دانشجويان ميهمان براي موسسات در هر سال تحصيلي، 15% تعداد پذيرش کل دانشجويان ورودي همان سال تحصيلي ميباشد.

 

موسسات مبدا موظفند در صورت تطبيق درخواست ميهماني دانشجو با مفاد اين آئين نامه، تا سقف فوقالذکر با تقاضاها موافقت نمايند. ج- انتقال

ماده 10) انتقال دانشجو به دانشگاه ديگر، مشروط به کسب معدل بالاتر از ميانگين معدل دانشجويان ورودي‌هاي همان سال و همان رشته در دانشگاه مقصد، در مدت حداقل سه نيمسال متوالي ميهماني براي مقطع کارشناسي پيوسته و دو نيمسال متوالي براي مقاطع کارداني و کارشناسي ناپيوسته ميباشد.

 

تبصره1: انتقال به دانشگاههاي هم گروه و يا ساير گروها، بدون لحاظ گروهبندي به شرط موافقت دانشگاههاي مبدا و مقصد و يا نظر کميته منتخب وزير علوم، تحقيقات و فناوري امکانپذير است.

 

تبصره2: انتقال دانشجويان دانشگاه پيام نور بر اساس نواحي پنج گانه مي باشد و انتقال از ناحيه بالاتر به ناحيه هم تراز و پايين تر بلامانع است.

 

ماده 11) انتقال از دوره شبانه به روزانه دانشگاهها، از دانشگاه پيام نور به دورههاي روزانه و شبانه دانشگاهها و از موسسات به دانشگاهها ممنوع مي باشد ولي انتقال به عکس يا از دانشگاه پيام نور به موسسات با رعايت مفاد اين آيين نامه بلامانع است. د- شيوه اجرا ماده 12) دانشجوي متقاضي انتقال و يا ميهماني بايد درخواست خود را با ذکر مورد در ارديبهشت ماه هر سال براي نيمسال اول تحصيلي و آبان ماه هر سال براي نيمسال دوم تحصيلي به اداره آموزش دانشگاه مبدأ تسليم كند.

 

همچنين دانشجوي متقاضي ميهمان مبنا براساس ماده 3 ائين نامه و تبصره آن اقدام مي‌كند.

ماده 13) دانشگاه مبدأ موظف است بر اساس مفاد اين آيين نامه، درخواست دانشجو را بررسي نموده و در صورت داشتن شرايط در نيمه اول خرداد ماه براي نيمسال اول و نيمه اول آذر ماه براي نيمسال دوم ريز نمرات دانشجو را به دانشگاه مقصد ارسال كند.

 

دانشگاه مقصد مکلف است حداکثر تا 10 شهريور ماه براي نيمسال اول و تا 15 دي ماه براي نيمسال دوم نتيجه را به دانشگاه مبدا و دانشجو اعلام كند.

 

تبصره1: درصورت عدم موافقت با درخواست دانشجو از طرف دانشگاههاي مبداء و يا مقصد لازم است دانشگاه يا موسسه، دلايل عدم موافقت با درخواست دانشجو را، به وي اعلام كند.

 

تبصره2: درصورتي که دانشجو خود را واجد شرايط بداند، مدارک مربوطه را، به کميسيون بررسي موارد خاص استاني جهت رسيدگي ارائه مي نـمـايـد.

 

در صــورت عدم موافقت کميسيون مذکور، دانشجو مي تواند مدارک مربوطه را، به کميسيون مرکزي بررسي موارد خاص جهت رسيدگي نهايي ارائه نمايد .

 

در هر حال، آراي کميسيون بررسي موارد خاص استان و مرکز، بنا به مورد براي کليه دانشگاههـا و مـوسسـات و دانشجوي متقاضي لازم الاجرا مي باشد.

 

ماده 14) در صورت انتقال، واحدهاي گذرانده شده دانشجو در دانشگاه مبدأ که نمرات آنها 12 و يا بالاتر است پذيرفـتــه مي شود و پذيرفتن واحدهاي با نمره کمتر از 12، برعهده دانشگاه مقصد مي‌باشد.

 

تبصره: تمام نمرات درسي دانشجو (چه در دانشگاه مبدأ و يا مقصد) اعم از قبولي و يا ردي و سوابق آموزشي دانشجوي انتقالي، عيناً در کارنامه دانشجو ثبت و نمرات دروس پذيرفته شده در محاسبه ميانگين کل او محسوب ميشود.

 

ماده 15) مدرک فراغت از تحصيل دانشجوي انتقالي توسط دانشگاه مقصد صادر ميشود.

 

ماده 16) انتقال دانشجو در طول مدت تحصيل، در هر مقطع تحصيلي فقط يک بار مجاز است.

 

ماده 17) در تمامي موارد ميهماني مبنا، ميهماني، ميهماني دائم و انتقال و با شرايط مساوي اولويت با دانشجويــان دختر مي باشد. هـ - نظارت بر اجراي آئين نامه

ماده 18) بررسي تقاضاي ميهماني و انتقال دانشجوياني که مشمول يکي از بندهاي اين آئين نامه ميباشند، احتياجي به طرح در جلسات کميسيون بررسي موارد خاص و يا شوراي انتقال دانشگاهها نداشته و ايجاد تسهيل در امر انتقال يا ميهماني براساس بندهاي اين آئين نامه، براي کليه دانشگاهها و مؤسـســات لازم الاجرا مي باشد.

 

مسئوليت نظارت و حسن اجراي اين آئين نامه در هر دانشگاه، مؤسسه يا پيام نور به عهده رئيس آن دانشگاه، مؤسسـه يا رئيس پيام نور آن استان مي باشد.

 

ماده19) نظارت عالي بر اجراي اين آئين نامه به عهده معاونت دانشجويي وزارت ميباشد.

 

دانشگاهها و موسسات موظفند در شروع هر نيمسال اسامي، رشته، مقطع و دوره دانشجويان ميهمان و انتقالي را به همراه دليل موافقت به معاونت دانشجويي وزارت (اداره کل امور دانشجويان داخل) جهت تطبيق با مفـاد آئين نامه اعلام كند.

 

ماده 20) هرگونه تخلف از آئين نامه يا عدم اجراي مفاد آن تخلف اداري محسوب شده و وفق مقررات اقدام مي‌شود.

اين آئين نامه در 20 ماده و 16 تبصره در تاريخ 10ر7ر1389به تصويب وزير علوم، تحقيقات و فناوري رسيد و از مهر ماه سال 1389 به مدت دو سال لازم الاجراست.

 

کليه آئين نامه ها و بخشنامه هاي مغاير با اين آئين نامه کان لم يکن تلقي مي گردند.

 

 

نظر شما