دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۱
کد خبر: ۲۴۰۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
در مراسمي و با حضور معاون وزير آموزش و پرورش/
در آيين اختتامه ششمين جشنواره عكس رشد كه با حضور دكتر بهرام محمديان معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، محمد ناصري مدير كل دفتر انتشارات كمك آموزشي و... برگزار شد، برگزيدگان ششمين جشنواره عكس رشد معرفي شدند.

به گزارش شهر به نقل از ستاد خبري ششمين جشنواره عكس رشد، در گروه بزرگسال و با گرايش «آموزش و پرورش» محمد گلچين از استان گيلان، ابراهيم مطاعي از استان خراسان رضوي و بهزاد نعمتي از استان کردستان به ترتيب رتبه‌هاي اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

 

همچنين در گروه بزرگسال با گرايش «ايران؛ سرزمين پرگهر» مسعود سليماني از استان خراسان رضوي، مهران سبزقبايي از استان خوزستان و محمد محمدعلي‌پور از استان خوزستان به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.

 

بنابراين گزارش، در بخش «دانش آموزي» كه با موضوع «آزاد» برگزار شد، الهه صادقي زرنوشه از استان قم، فريد مداحي از استان اردبيل و ميلاد هراتي از استان خراسان رضوي نيز به ترتيب نفرات اول تا سوم شدند.

 

در اين مراسم دكتر بهرام محمديان معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در آيين اختتاميه و تجليل از برگزيدگان ششمين جشنواره عکس رشد گفت: عكاس شكارچي است كه شكارش را با سخاوتمندي در اختيار ديگران قرار مي‌دهد.

 

وي با اشاره به امکان راه‌اندازي رشته‌اي در عکاسي با عنوان «عکاسي آموزشي» ادامه داد: در عکاسي رشته‌هايي چون عکاسي خبري، عکاسي صنعتي و... داريم، ما بايد با برگزاري جشنواره عکس رشد، در نهايت به ايجاد فضاي جديدي در عکاسي بي‌انديشيم که همان عکاسي آموزشي است و در اين گونه از عکاسي، دانش آموزان بيشترين استفاده را خواهند برد.

 

معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در ادامه تاکيد کرد: انتشار 31 مجله و 950 عنوان كتاب، فضا و ظرفيت بزرگي براي تبليغات آموزشي است و بنابراين با ايجاد بخشي تحت عنوان عكاسي آموزشي مي‌توان به انتشار اين آثار اقدام کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمين محمديان در ادامه با اشاره به يکي از القاب خداوند که مصور است، گفت: در نگاه قرآن خداوند، صورت‌گري زيبا است و اين در خلقت انسان نيز نمود روشني دارد.

 

در بخش ديگري از اين مراسم محمد ناصري مدير کل دفتر انتشارات کمک آموزشي و مدير مسئول نشريات رشد بر روي سن آمد و گفت: در اين دفتر 31 عنوان مجله با شمارگان 35 ميليون نسخه در سال منتشر مي‌شود که با توجه به نياز مبرم اين نشريات به عکس و آثار گرفيکي، آثار رسيده به اين جشنواره مي‌تواند غناي بسيار خوبي به آرشيو عکس وزارت آموزش و پرورش ببخشد.

 

محبت الله همتي -دبير جشنواره نيز با آمدن بر روي سن، گزارشي از روند اجراي جشنواره به حاضران ارايه داد. وي گفت: پس از اعلام فراخوان، تعداد 696 عكاس در گروه سني بزرگسالان شركت كردند و در بخش «آموزش و پرورش» تعداد 2585 اثر و در بخش «ايران؛ سرزمين پرگهر» نيز تعداد 3365 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال كردند.

 

وي ادامه داد: در بخش دانش‌آموزي نيز 216 شركت‌كننده، تعداد 1654 عكس خود را در موضوع «آزاد» به دبيرخانه جشنواره ارسال كرده‌اند.

 

همتي در ادامه به تاريخچه‌اي از توجه به عکس و عکاسي در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در دهه 1360 نخستين قدم در عرصه عكاسي مستند توسط دفتر انتشارات كمك آموزشي برداشته شد، اما اين حركت در سال‌هاي بعد ادامه پيدا نكرد و با توجه به نيازمند شديد مجلات رشد به عكس‌هاي حرفه‌اي، در سال 1382 مسابقه «عكس مهر» برپا شد و اين جشنواره از سال 1383 با عنوان جشنواره عكس رشد در سه دوره به صورت دوسالانه برگزار شد و اكنون در اختتاميه ششمين جشنواره عكس رشد، شاهد افتخارآفريني هنرمندان زيادي هستيم.

 

همتي در ادامه گفت: عكاس دخالت بزرگي در رقم زدن تصوير نهايي دارد، گويي عكاس تجربه ديداري جديدي را برايمان ايجاد مي‌كند و از همين باب هنر عكاسي بسيار ارزشمند است و 223 عكس راه‌يافته به دور نهايي از اين ويژگي برخوردارند.

نظر شما