يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۴۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۸
گزارش «شهر» از ترافيك تهران در روزهاي ابتداي مهر ماه؛
با گذشت نزديك به نيمي از مهر ماه هنوز به اذعان مردم تهران تر افيك پايتخت از بحران روزهاي آغاز سال تحصيلي خارج نشده و شهروندان هر روز مدت زيادي از وقت خود را در ترافيك مي گذرانند. و اين در حالي است كه مسئولان پايتخت با ارائه برخي آمار و ارقام ها ترافيك اول مهر امسال را كمتر از سال گذشته دانستند.
***مردم : ترافيك تهران سنگين تر شده است خبرنگار شهر براي بررسي اين اختلاف نظر بين پايتخت نشينان و اداره كنندگان آن ابتدا به سراغ مردم رفت و پس از شنيدن نقطه نظرات آنها از مسئولان خواست تا برخي اعتراضات و سئوالات بي جواب آنها پاسخ دهند. مصطفي ملايجودي راننده تاكسي خط مترو مصلي ورسالت است. او مي گويد:ترافيك تهران امسال نسبت به سال گذشته بدتر شد ودليل آن را توليد بيش ازحد اتومبيل،از رده خارج نكردن ماشين هاي فرسوده ،تردد بيش از اندازه خودروهاي تك سرنشين و رعايت نكردن قوانين توسط همشهريان مي داند. صاحب يك كفش فروشي در ميدان وليعصر(عج) معتقد است: ترافيك تهران نسبت به سال گذشته به دليل وجود اتوبوس هاي تندرو انقلاب – آزادي واتو بوس هاي خط ويژه كمي بهتر شده است . اما بيشترين مشكل مربوط به محل پارك خودرو است. او ادامه مي دهد: وقتي محل پارك نباشد عملا خودروها درسطح معابر توقف مي كنند وبه تبع آن ترافيك ايجاد مي شود. مازيار اكبري ،‌دانشجويي كه در يك عينك فروشي در ميدان انقلاب مشغول به كار است، تاكيد مي كند:ترافيك بدتر شد ه است. هر روز تعداد زيادي اتومبيل توليد مي شود و در اين باره هيچگونه فرهنگ سازي صورت نمي گيرد.تعداد ماموران راهنمايي و رانندگي نيز براي كنترل بهتر خيابانها كم است. ما هم بايد مانند عربستاني ها خيابان هايي را كه ترافيك سنگين دارند دوطبقه كنيم .البته گسترش بزرگراه ها و تشديد ترافيک نشان داد که نمي‌توان با ساخت اتوبان‌ها و بزرگراه‌هاي جديد بر مشکل ترافيک غلبه کرد. چرا که تعدد طرح‌هاي مذکور موجب تسهيل رفت و آمد و انگيزه براي سفرهاي درون شهري شد و به تبع آن افزايش ترافيک را به همراه مي شود. اما ماموران راهنمايي و رانندگي مسقر در سطح شهر و ظاهرا بيش از هر شهروند ديگري با ترافيك سرو كار دارند نيز نظراتي در اين باره دارند. سلمان ماموري است كه در ابتداي خيابان جام جم به عنوان افسر راهنمايي ورانندگي مستقر است. او مي گويد:هر روز در زماني كه سرويس هاي سازمان صدا وسيما مي خواهند از اين محل عبور كنند،به دليل وجود يك درخت امكان دور زدن براي آنها سخت مي شود وبعد هم ترافيكي ايجاد مي شود كه تا ونك ادامه دارد. اين افسر راهنمايي ورانندگي مهمترين دلايل ايجاد ترافيك را نامناسب بودن برخي معابرو رعايت نكردن قوانيين توسط رانندگان مخصوصا موتور سواران مي داند. سروان كيومرث قاسمي نيز كه در چهارراه وليعصر(عج) مستقر است، تصريح مي كند: خيابان هاي شهر تبديل به انباري از وسائل نقليه شده وبايد براي بهترشدن اين وضعيت بنزين گران شود، محدوده طرح هاي ترافيك و زوج وفرد بيشتر و وسايل نقليه عمومي افزايش پيدا كنند. ***كارشناس ترافيك: افزايش خودرو دليل ترافيك نيست اما در ارتباط با اين نظريات محمدحسن شهيدي كارشنا س ارشد حمل و نقل و ترافيک در گفت گو با خبرنگار«شهر» مي گويد:در حال حاضر سرعت افزايش تعداد خودرهاي با مالكيت شخصي نه فقط درايران بلكه درهمه جاي دنيا بيش از توسعه زير ساخت هاست ودليلي ندارد كه با افزايش حجم خودرو درشهر ، سرمايه هاي مردم را صرف ساختن راه كنيم. وي با اشاره به اين كه هم اكنون درصد زيادي از تهراني ها داراي خودروي شخصي هستند،ادامه مي دهد: نحوه نادرست استفاده افراد از خودرو از جمله دلايلي است كه ترافيك را افزايش مي دهد.شهروندان براي هر كار كوچكي با خودروهاي شخصي خود ازاين نقطه شهر به نقطه ديگر مي روند،درحالي كه هم اكنون با به وجود آمدن شهر الكترونيك مي توان بسياري از كار ها را بدون انجام اين سفرها انجام داد. در حال حاضر با راه اندازي دفاترخدمات الكترونيك شهروندان مي توانند تمام كار هاي مربوط به شهرداري را از طريق اين دفاتر انجام بدهند.اگر اين مسئوله در همه اداره ها گسترش يابد، باعث كمتر شدن تردد در داخل شهر مي شود. وي با بيان اين مطلب كه برخي عادت هاي بد شهروندان مانند گشت زدن هاي بي هدف درشهر نيز از ديگردلايل افزايش ترافيك است، تصريح مي كند: مساله ديگري كه دراين زمينه وجود دارد، وضعيت بد حمل ونقل عمومي درگذشته است كه باعث شده شهروندان علاقه چنداني به استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي نداشته باشند، اما هم اكنون با گسترش مترو وخطوط BRT وافزايش ناوگان تاكسيراني اين وضعيت نسبت به سال هاي اخير بهتر شده است ومردم مي توانند به طورمثال به سرعت وبا هزينه كردن فقط 20 تومان با استفاده از خطوط BRT از شرق به غرب تهران سفر كنند. مشاوره معاون حمل ونقل وترافيك شهردار تهران خاطرنشان مي كند: البته براي استفاده از حمل و نقل عمومي توسط شهروندان بايد فرهنگ سازي شود، كه اين مساله زمانبر است. وي همچنين تصريح كرد: براساس تجربه هاي سال هاي گذشته در6ماهه دوم سال ترافيك شهر به دليل شروع بارندگي وافزايش سفرهاي تحصيلي بيشتر مي شود.درزمان بارندگي مردم به دليل اين كه مطمئن نيستند درخيابان تاكسي پيدا كنند علاقه بيشتري به استفاده ازخودروهاي شخصي خود دارند كه البته اين وضعيت نيز بيشتر مربوط گذشته بود و اكنون از آنجا كه تعداد تاكسي ها بيشتر شده ا ين اتفاق كمتر رخ مي دهد. البته اين روز ها معاونت حمل ونقل وترافيك شهرداري نيز با مطرح كردن طرح تغيير ساعات كاري ادارت و مدارس اميدوار است كه بتوان راه حل جديد براي كاهش ترافيك تهران پيدا كرد. **** نيروي انتظامي:طرح هاي راهنمايي و رانندگي در راستاي كنترل ترافيك است نه رفع معضل! از سوي ديگر افزايش بي رويه تعداد خودرو ،رانندگان وسفرهاي درون شهري به صورت روزانه،3 مولفه اي است كه به اعتقاد سرهنگ محسن مهرايي رييس پليس ترافيك شهري كشور موجب ايجاد ترافيك مي شود. وي در گفتگو با خبرنگار «شهر» مي گويد: اگر روند اين 3 مولفه منطقي شود ترافيك تهران نيز منطقي مي شود. مهرايي با اشاره به اين مساله كه هم اكنون اغلب خودروها در حال تردد در معابرتهران تك سرنشين هستند، ادامه مي دهد:زماني ترافيك تهران تعريف منطقي پيدا مي كند،كه مردم سفرهاي غير ضروري خود را كاهش بدهند. وي با تاكيد براينكه طرح هاي ترافيكي كه پليس راهنمايي ورانندگي اجرا مي كند درراستاي كنترل ترافيك است نه رفع معضل ترافيك ، مي افزايد:تا زماني كه مردم درحل اين مشكل مشاركت نكنند،اين گره كور ترافيكي تهران باز نمي شود. مهرايي همچنين معتقد است:علي رغم اين كه فعاليت هاي خوبي براي گسترش حمل ونقل عمومي انجام شده است،اما استقبال مردم ازحمل ونقل عمومي آنطور كه بايد باشد، پيش نمي رود وفرهنگ استفاده ازحمل ونقل عمومي دركشور ما نهادينه نشده است. وي خاطرنشان مي كند:شهرداري در حال حاضر نهايت تلاش خودرا براي ايجاد يك شبكه حمل ونقل عمومي مي كند و را ه اندازي خطوط BRT در اين زمنيه بسيار موثر بوده است واگر مترو نبود نمي توانستيم حتي از خانه هايمان خارج شويم. وي با اشاره به اين كه علت تمايل مردم به استفاده از خودروهاي شخصي پايين بودن هزينه است ، مي افزايد: درصورت تصويب قانون اخذ جرائم رانندگي، هزينه سوارشدن خودروهاي شخصي افزايش پيدا مي كند اما اجراي اين طرح ها زمان بر است. رييس پليس ترافيك شهري كشور با تاكيد براين مساله كه پليس در زمينه كنترل وكاهش ترافيك به وظايف عمل مي كنند، تصريح مي كند: در زمينه فرهنگ استفاده از خودرو نيز كه متولي اصلي آنها دستگاه هاي فرهنگي هستند،ما با برنامه هاي تلويزيوني فعال شده ايم و هم اكنون بيشترازاين دستگاه ها دراين زمينه فعاليت مي كنيم. وي ادامه مي دهد: ترافيك زماني بدتر مي شود كه ما فعاليت هاي خود را متوقف كنيم و هم اكنون با وضعيت موجود ترافيك خوب است،ولي مطلوب نيست كه دراين زمينه بايد مردم را تشويق كرد تا كمتر از وسيله شخصي استفاده كنند واز سفرهايي كه نياز به حضورفيزيكي خودشان نيست خودداري كنند. مهرايي همچنين در مورد ميزان ظرفيت خيابان هاي تهران مي گويد:هر خودرو نياز به 60 تا 50 متر مربع فضا دارد كه باتوجه به اين موضوع هم اكنون از 3برابر ظرفيت معابر موجود تهران استفاده مي شود. هاشمي رئيس پليس راهنمايى و رانندگى تهران بزرگ نيز در اين زمينه مي گويد:در حال حاضر در مقابل ?? ميليون متر مربع فضاى عبور ومرور در شهر تهران تنها ? ميليون متر مربع فضاى پاركينگ براى خودروها وجود دارد و پايتخت ايران با ?? ميليون متر مربع كمبود فضاى پارك روبه رو است و همين امرموجب ترافيك شديد در تهران شده است. رييس پليس ترافيك شهري كشور در اين گفتگو درباره ي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده نيز خاطرنشان كرد:خودروهاي فرسوده را تعويض پلاك نكرده ايم وبه شدت با اين خودروها برخود مي كنيم. نقاطي كه هم نواقص هندسي يا كمبود علائم داشته اند درتهران شناسايي كرده ايم وبا ذكر محل ونوع اقدام به شهرداري منعكس كرده ايم كه در كوتاه ترين زمان برطرف شده اند. وي درباره ي تجمع تاكسي ها درحاشيه خيابان هاي كم عرض كه گاه موجب ترافيك مي شوند ، گفت: درايستگاه هاي تاكسي حداكثر بايد بين 3 الي 5 دستگاه توقف داشته باشندو مابقي تاكسي ها بايد درطول مسير تردد كنند. عوامل مانيز اين مساله را كنترل مي كنند.
نظر شما