دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۹
کد خبر: ۲۴۲۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۷
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي در ديدار مسئولان و کارگزاران حج تأکيد کردند: رفتار حجاج ايراني بايد مظهر همه ابعاد و تکاليف فردي – معنوي – عبادي – اجتماعي و سياسي «فريضه عظيم و افتخارانگيز حج» باشد.

به گزارش شهر، رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار که صبح روز گذشته انجام شد حج سالم و کامل را چشمه جوشاني براي بهره مندي امت اسلام و جامعه بشري خواندند و افزودند: با توجه به مشکلات و دردهاي دروني امت اسلام و واقعيات جامعه بين المللي، برگزاري کامل و صحيح حج، از هر زمان ديگري مهمتر و ضروري تر است.

ايشان با يادآوري تلاش مستمر دشمنان اسلام براي ايجاد احساس حقارت، انفعال و نااميدي دروني ملتهاي مسلمان، افزودند: حرکت عظيم، دستجمعي، صحيح و مسئولانه امت اسلامي در حج، مي تواند احساس عزت، اقتدار و اميد را به دنياي اسلامي باز گرداند.

حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به صف آرايي فرقه هاي مختلف «ضداسلامي و ضدحقيقت» در مقابل دين مبين اسلام افزودند: شرايط کنوني مانند جنگ احزاب است و تجلي وحدت و عظمت امت اسلامي در حج، مي تواند روحيه جبهه دشمنان اسلام را در هم بشکند.

رهبر انقلاب اسلامي، تلاش بي وقفه و برنامه ريزي شده سلطه گران را براي پيدا کردن نقاط ضعف و نفوذ در دنياي اسلام، خاطرنشان کردند و افزودند: آنها، به دقت به دنبال برجسته کردن نقاط اختلاف امت اسلامي هستند و «حج وحدت بخش مسلمانان»، اين تلاشها را ناکام خواهد گذاشت.

حضرت آيت الله خامنه اي، وحدت را نياز بسيار جدي دنياي اسلام برشمردند و افزودند: عوامل صهيونيستي و امريکايي، در کمين نشسته اند تا هرگاه مسلمانان به يکديگر نزديک شدند آنها را به بهانه هاي مختلفِ «مذهبي، قومي، تعصبات فرقه اي و بهانه هاي ديگر»، به جان يکديگر بياندازند.

رهبر انقلاب اسلامي، علني شدن دشمني دستگاه استکبار با اسلام را عاملي براي هوشياري دنياي اسلام خواندند و هشدار دادند: ملتها و دولتهاي اسلامي متوجه و مراقب شيطنت ها و توطئه ها تفرقه افکنانه دشمنان باشند چرا که در غير اين صورت، اسلام از دشمنان مستکبر ضربه خواهد خورد.

حضرت آيت الله خامنه اي، تقويت گرايشهاي انحرافي و افراطي نظير قرامطه گري و ناصبي گري را در ميان شيعه و سني، از جمله روشهاي دشمنان امت اسلامي براي ايجاد تفرقه و اختلاف دانستند و تأکيد کردند: ملتها و دولتهاي اسلامي با هوشياري، نياز عميق دنياي اسلام را به تفاهم، همدردي و همکاري دريابند و به لوازم «وحدت» پايبند و وفادار باشند.

حضرت آيت الله خامنه اي در تشريح ظرفيت عميق حج براي گفتگو و تفاهم درباره مسائل مهم دنياي اسلام از جمله مسئله فلسطين افزودند: صهيونيزم به عنوان يک حزب سياسي که حتي مورد تبري و نفرت يهوديان است، بيش از 60 سال است سرزمين اسلامي فلسطين و قبله اول مسلمانان را غصب کرده و هر روز جنايت مي آفريند اما اکثر دولتهاي اسلامي در قبال فرياد دادخواهي و کمک مسلمانان فلسطين ساکتند که حرکت عظيم حج مي تواند در ريشه يابي اين انفعال و اختلاف، و ايجاد حمايت يکپارچه مسلمانان از ملت فلسطين، کاملاً مؤثر باشد.

رهبر انقلاب اسلامي با انتقاد از فشارها و تضيقاتي که عده اي براي زيارت و عبادات زائران ايراني در مکه و مدينه ايجاد مي کنند افزودند: از اين طرف هم عده اي به صورت عکس العملي، کارهايي ناصحيح انجام مي دهند اما اين فشارها و اين عکس العملها، مخالف فلسفه و مصلحت حج است.

ايشان، حج زائران ايراني را در مقايسه با 30 سال قبل، بسيار غني و پربارتر خواندند و در عين حال افزودند: اين تحولات کافي نيست و بايد به گونه اي عمل کرد که رفتار هر حاجي ايراني، نشان دهنده رفتار صحيح «فردي – عبادي، اجتماعي و سياسي» حج - و مظهر همدلي و وحدت امت اسلامي باشد.

رهبر انقلاب اسلامي به عنوان يکي از ابعاد اجتماعي – سياسي حج، به ضرورت کمک مسلمانان جهان به سيل زدگان پاکستان پرداختند و افزودند: مردم و دولت ايران به همسايگان پاکستاني کمکهايي کرده اند که خداوند پاداش خير خواهد داد اما اين کمکها کافي نيست و زائران ايراني مي توانند با کاهش هزينه هاي غيرلازم حج، از برادران و خواهران سيل زده پاکستاني، غمگساري کنند و با حرف و عمل، حجاج ديگر کشورها را نيز به ياري اين مردم رنجديده دعوت کنند.

ايشان در بخش ديگري از سخنانشان برنامه ها و تدابير مسئولان بعثه و سازمان حج و زيارت را براي برگزاري صحيح و کامل حج، مفيد و بسيار ضروري دانستند و مسئولان و دست اندرکاران حج را به اهتمام کامل براي اجراي اين برنامه ها، جمع بندي دقيق نقاط قوت و ضعف و تقويت بيشتر برنامه ها و طرحها توصيه کردند.

در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني ضمن بيان گزارشي از طرحها و اقدامات انجام شده گفت: توجه جدي به آموزش زائران و کارگزاران، گسترش آموزش مجازي حج، تصويب رشته کارشناسي تبليغ حج، توسعه همکاريهاي بين المللي با ديگر کشورها، توجه جدي به امر پژوهش و تلاش براي تأليف دائره المعارف جامع حج از جمله طرحها و اقدامات صورت گرفته در بعثه است.

آقاي حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم اعلام کرد: خدمات برگزاري مراسم باشکوه حج به خوبي آماده شد، و دستگاههاي مسئول با هماهنگي و همکاري، آماده برپايي حج ابراهيمي هستند.

همچنين آقاي ليالي رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به هماهنگي کامل بعثه و سازمان حج و زيارت براي برگزاري کنگره عظيم حج گفت: تعامل با دستگاههاي مختلف، جلوگيري از اسراف، استفاده از محصولات داخلي براي تأمين تدارکات حجاج و استفاده از نظام پيشنهادات و ارزيابي مستمر عملکرد کارگزاران در دستور کار سازمان حج و زيارت قرار دارد.

نظر شما