سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۶
کد خبر: ۲۴۳۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۷
استانداردهاي اعتباربخشي بيمارستان‌هاي آموزشي با همکاري معاونت‌هاي آموزشي و درمان وزارت بهداشت تدوين مي‌شود.

به گزارش "شهر" به نقل از وبدا، دکتر محمدعلي محققي، معاون آموزشي وزارت بهداشت در مراسم افتتاحيه نخستين سمپوزيوم بيمارستان الکترونيکي و تله مديسين، با اعلام اين خبر گفت: يکي از شاخص‌هاي مهم اين استانداردها، استقرار سيستم اطلاع‌رساني الکترونيکي در اين بيمارستان‌ها است.

 

وي افزود: نظام اعتباربخشي به شکل جديد در آينده جايگزين نظام فعلي ارزشيابي مي شود.

 

محققي توسعه رشته‌هاي مجازي و اعتباربخشي مدارک اين رشته‌ها را از ديگر فعاليتهاي آموزشي وزارت بهداشت در اين حوزه دانست و افزود: با ايجاد پرونده الکترونيک سلامت، اين حوزه مي‌تواند به توسعه کاربردي فناوري اطلاعات در علوم پزشکي بينجامد.

 

معاون وزير بهداشت با اشاره به کاربرد فناوري اطلاعات در بيمارستانهاي آموزشي و درماني يادآور شد: استفاده صحيح از فناوري اطلاعات در علوم پزشکي موجب ارتقاي مراقبت از بيماران و کاهش خطاها مي‌شود و در نهايت به ارتقاي فعاليت‌هاي آموزشي در سيستم‌هاي نوين آموزشي مي‌انجامد.

 

وي اضافه کرد: استفاده جامع از ظرفيت‌ها و اطلاعات بيمارستاني براي آموزش علوم پزشکي از ديگر اهدافي است که در تله مديسين بايد به آن رسيد. با توجه به اين که در کشور ما نظام ارائه خدمات سلامتي و نظام آموزش علوم پزشکي به صورت، ادغام يافته وجود دارد، دانشگاههاي علوم پزشکي مي توانند با کاربرد وسيع از فناوري اطلاعات سطح دسترسي آموزشي و خدماتي را افزايش دهند.

 

محققي با تاکيد بر لزوم تجهيز بيمارستانهاي آموزشي به فناوري اطلاعات براي ارتقاي فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي گفت: بسياري از تجربياتي که در اين زمينه بدست مي‌آيد، بايد ثبت شود و در مطالعات مختلف از آن استفاده شود.

 

وي با اشاره به تجربياتي که در مورد ثبت اطلاعات بيماران در جهان سوم، کشورهاي صنعتي و ايران وجود دارد، گفت: بر اساس گزارش‌هايي که در مجلات مختلف چاپ شده، ثبت اطلاعات بيماران در آفريقا در حد صفر بوده و يا در صورت ثبت، تنها در مجلات محلي، نتايج آن به چاپ رسيده است. مطالعه‌اي نيز در آمريکا نشان مي‌دهد که تنها بخش کوچکي از بيمارستانهايي که در اين مطالعه شرکت داشته‌اند بطور کامل اطلاعات بيماران را بصورت الکترونيکي ثبت کرده‌اند.

 

معاون آموزشي وزارت بهداشت درباره تجربه ايران در ثبت اطلاعات الکترونيکي بيماران يادآور شد: اين کار اولين بار در دانشگاه علوم پزشکي مشهد در سال 69 انجام شد، اما در حال حاضر در کليه دانشگاه‌هاي علوم پزشکي در سطوح مختلف گسترش يافته است و برخي با شدت بيشتر و برخي با کندي اين کار را به انجام مي‌رسانند.

 

وي اضافه کرد: در سالهاي 75 تا 85 اولين بار در سطح شهر تهران سيستم الکترونيکي ثبت سرطان بر اساس بيمارستان و سيستم ثبت سرطان بر اساس جمعيت در گستره جمعيت 8 ميليون و 200 هزار نفري به ثبت رسيد و اين سيستم ثبت الکترونيکي هم اکنون نيز ادامه دارد.

نظر شما