شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۴
کد خبر: ۲۴۳۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيامي به نوزدهمين اجلاس سراسري نماز، با يادآوري جايگاه مهم اجتماعي «مسجد» و تاكيد بر اينكه «ميان مسجد و مراكز آموزشي در هر محل، همكاري و پيوند تعريف شده و شايسته‌ئي برقرار گردد»، افزودند: «زمزمه‌ي محبت متوليان و مديران و امناي مساجد، بايد دلهاي پاك جوانان را مجذوب و مشتاق كند».

به گزارش شهر، متن پيام رهبر انقلاب اسلامي به اين شرح است:

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

پديد آوردن هويتي به نام مسجد، نخست در قبا و سپس در مدينه، در شمار زيباترين و پرمغزترين ابتكارهاي اسلام در آغاز تشكيل جامعه‌ي اسلامي است: خانه‌ي خدا و خانه‌ي مردم؛ كانون ذكر و معراج معنوي و عرصه‌ي علم و جهاد و تدبير دنيوي؛ جايگاه عبادت و پايگاه سياست، دوگانه‌هاي به هم‌پيوسته‌ئي است كه تصوير مسجد اسلامي و فاصله‌ي آن با عبادتگاه‌هاي رائج اديان ديگر را نمايان ميسازد. در مسجد اسلامي، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگي پاك و خردمندانه و سالم، در هم مي‌آميزد و فرد و جامعه را به طراز اسلامي آن نزديك مي‌كند. مسجد، مظهر آميختگي دنيا و آخرت و پيوستگي فرد و جامعه در ديدگاه و انديشه‌ي مكتب اسلام است.

 

با اين نگاه، دل‌هاي ما براي مسجد مي‌تپد و از شوق و احساس مسئوليت، لبريز مي‌گردد. امروز در ميان مساجد ما كم نيستند آنهائي كه مي‌توانند نمائي از اين تصوير زيبا و شوق‌انگيز را به نمايش درآورند. حضور نسل جوان پاك‌نهاد ما و حضور روحانيون و معلمان آگاه و دلسوز، مسجدهائي را به درستي، كانون ذكر و عبادت و انديشه و معرفت ساخته و يادهاي عزيز و گرانبها را در دلهاي ما برانگيخته است. ليكن تا اين وظيفه به تمام و كمال گزارده نشود، هيچيك از ما نبايد و نمي‌توانيم خطري را كه از كمبود مسجد يا ضعف و نارسائي مساجد، جامعه و جوانان و خانواده‌ها و نسل‌هاي آينده را تهديد مي‌كند، غافل بمانيم و خود را از بركات عظيمي كه مسجدِ طراز اسلامي به كشور و نظام و مردم هديه ميكند، محروم سازيم.

 

نخستين مطلب مهم، بناي مسجد و حضور روحاني شايسته در آن است. هم اكنون با وجود دهها هزار مسجد در كشور، جاي هزاران مسجد ديگر در روستاها، شهرها، شهركها و مجتمع‌هاي مسكوني خالي است. دسترسي آسان به مسجد، نياز ضروري مؤمنان و جوانان و نوجوانان ما است. روحاني پرهيزگار، خردمند، كارشناس و دلسوز در مسجد، همچون پزشك و پرستار در بيمارستان، روح و مايه‌ي حيات مسجد است. امامان جماعت بايد آماده‌سازي خويش براي طبابت معنوي را وظيفه حتمي خود بدانند و مراكز رسيدگي به امور مساجد و حوزه‌هاي علميه در همه ‌جا آنان را ياري دهند. مساجد بايد مَدرَسِ تفسير و حديث و منبرِ معارف اجتماعي و سياسي و كانون موعظه و پرورش اخلاق باشد. زمزمه‌ي محبت متوليان و مديران و امناي مساجد، بايد دلهاي پاك جوانان را مجذوب و مشتاق كند. حضور جوانان و روحيه‌هاي بسيجي بايد محيط مسجد را زنده و پرنشاط و آينده‌پو و لبريز از اميد سازد. ميان مسجد و مراكز آموزشي در هر محل، همكاري و پيوند تعريف شده و شايسته‌‌اي برقرار گردد. چه نيكوست كه دانش آموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوي امام جماعت، تشويق شوند. مسجد بايد رابطه‌ي خود را با جواناني كه ازدواج ميكنند، با كساني كه به موفقيتهاي علمي و اجتماعي و هنري و ورزشي دست مي‌يابند، با صاحب همّتاني كه كمك به ديگران را وجهه‌ي همت ميسازند، با غمديدگاني كه غمگساري مي‌جويند، و حتي با نوزاداني كه متولد ميشوند، برقرار و مستحكم كند. مسجد بايد در هر منطقه و محل؛ مأمن و مايه‌ي خير و بركت باشد و به طريق اولي، وسيله‌ي زحمت و آزار مجاوران نگردد. پخش صداهاي آزاردهنده بويژه در شب و هنگام آسايش مردم، كاري ناروا و در مواردي خلاف شرع است. تنها صدائي كه بايد از مسجد در فضا طنين بيفكند بانگ اذان با صوت خوش و دلنواز است.

 

عمران مساجد و پرداختن به آرايه‌هاي معنوي و ظاهري آن، وظيفه‌ي همگان است و هر كسي به اندازه‌ي توان و همت بايد در آن سهيم گردد. مردم، شهرداريها و دستگاههاي دولتي هر يك در آن بايد سهمي ايفاء كنند و روحاني دانا و مسئوليت‌پذير و پرهيزگار ميتواند و ميبايد محور اين منظومه‌ي تلاش مقدس باشد.

از خداوند متعال توفيق همگان را مسألت ميكنم و براي روحاني مجاهد و خدمتگزار، جناب حجت‌السلام والمسلمين آقاي قرائتي دوام عمر و نشاط و توفيق روزافزون از خداوند ميطلبم.

والسلام عليكم و رحمه‌الله

سيدعلي خامنه‌اي

لازم به ذكر است كه نوزدهمين اجلاس سراسري نماز طي روزهاي ? ???و ???? مهرماه جاري در بيرجند خراسان جنوبي برگزار مي‌شود.

نظر شما