يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۵۹
کد خبر: ۲۴۳۸۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹
نمايشگاه «کنش، بيان، خلاقيت» ويژه جوانان 20 تا 30 ساله که از جمعه 16 مهر 89 در مؤسسه فرهنگي هنري «ماه مهر» در سه گالري «آريا، الهه، والي» برپا شده است در سه روز نخست 20 تابلو فروخته است.

به گزارش شهر، الهه جواهري مدير اجرايي اين نمايشگاه با اعلام خبر فوق گفت: اين نمايشگاه ماحصل يک سال برنامه‌ريزي مستمر است. فراخوان آن در ارديبهشت 89 انتشار يافت که بيش از 700 هنرمند با بيش از سه هزار اثر نقاشي در آن شرکت كردند. پس از دو مرحله داوري سخت‌گيرانه، سرانجام 92 هنرمند براي حضور در بخش نمايشگاهي انتخاب شدند که به جهت کمبود فضاي نمايشگاهي‌مان از هريک تنها يک اثر را به تماشاي عموم گذاشتيم.

جواهري افزود: بسته به ميزان فضاي هر گالري، آثار اين 92 هنرمند را بين سه گالري مزبور تقسيم کرديم که بديهي‌ست اين تقسيم‌بندي هيچ‌گونه اولويتي نسبت به هم ندارند. در گالري آريا 40 نقاشي، در گالري الهه 32 نقاشي و در گالري والي 20 نقاشي به معرض تماشاي عموم گذاشته شده است.

وي قيمت آثار به نمايش درآمده در نمايشگاه «کنش، بيان، خلاقيت» را از 300 هزار تومان تا يک ميليون و 500 هزار تومان اعلام کرد و گفت: در سه روز نخست اين نمايشگاه حدود 20 تابلو به فروش رسيده است.



مدير اجرايي نمايشگاه «کنش، بيان، خلاقيت» که يکي از اعضاي موسس موسسه فرهنگي هنري «ماه مهر» است، درباره اهداف اين نمايشگاه گفت: از سال 84 که ماه مهر آغاز به کار کرده است ما ثابت کرديم در انديشه ارتقاي سطح دانش بصري جوانان و شناسايي استعدادهاي ناب در اين زمينه هستيم و در همين راستا اين نمايشگاه را طراحي كرديم. اکنون جمعي از بهترين استعدادهاي جوانان نقاش ايران در اين نمايشگاه گردهم آمده‌اند.

عليرضا سميع‌آذر، مدرس برجسته تاريخ هنر معاصر نيز که از بخشي از آثار نمايشگاه «کنش، بيان، خلاقيت» ديدن كرده است، در ارزيابي درباره آثار نقاشان جوان ايراني گفت: ميزان پيشرفت جوانان نقاش ايران در سال‌هاي اخير بسيار خيرکننده است. به رغم اين‌که در جامعه دانشگاهي ما هنوز اقبال با تدريس هنر مدرنيستي‌ست، جوانان نقاش ما با فهم درست و قدرت تکنيکي بسيار بالا هنر مدرنيستي را پشت سر گذاشته و از هنر معاصر مي گويند. آن‌ها قواعد کهن هنري را آگاهانه پشت سر قرار داده و در مسيري آزادانه فارغ از هرگونه چارچوب و سنتي به نقاشي فضاي شخصي خود پرداخته‌اند.

وي افزود: در اين سال‌ها نقاش به جاي اين‌که يک حس عمومي انساني را انعکاس دهد، به طرح دغدغه‌هاي شخصي خود مي پردازد و به‌طور آشکاري به آثارش پس‌زمينه اجتماعي، سياسي، فرهنگي را مي‌افزايد. رويکرد اين آثار فيگوراتيو هستند و در آن‌ها نوعي گروتسک، عصيان، اغراق و دفرمه‌شدن که حکايت از نقد نسل جوان نسبت به نابساماني‌هاي پيراموني خود است به عيان پيداست. اين نسل، نقاشي خود را به يک رسانه براي بيان پارادوکس‌هايي که با آن مواجه است تبديل کرده است.

دکتر عليرضا سميع‌آذر با اشاره به نمايشگاه «کنش، بيان، خلاقيت» و اين نکته که اين نمايشگاه برگزيده‌اي معرفي نخواهد کرد گفت: در فضاي هنر معاصر ديگر معيارهاي واضحي براي قضاوت وجود ندارد تا با استناد به آن‌ها نفر برتر انتخاب شود. در اين آثار نقاش آگاهانه و قدرتمندانه همه قواعد شناخته شده و مرسوم نقاشي را به هم مي‌ريزد تا از درونيات خود بگويد و از ناهنجاري‌هايي که مي‌بيند پرده بردارد. نقاش فضاي نقاشي خود را نابسامان جلوه مي‌دهد و به هم مي‌ريزد تا ايده‌اش را القا كند. در چنين وضعيتي الماني نمي‌ماند تا شما بتوانيد بهترين‌ها را برگزينيد.

نمايشگاه «کنش، بيان، خلاقيت» تا 26 مهر 89 در گالري‌هاي والي، آريا و الهه داير خواهد بود و علاقه‌مندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن كنند.

گالري آريا در خيابان ولي‌عصر(عج)، بالاتر از خيابان بهشتي، کوچه زرين، شماره 11، گالري الهه در بلوار افريقا، خيابان گلفام، پلاک 47 و گالري والي در ميدان ونک، خيابان شهيد خدامي، پلاک 72 واقع است.

نظر شما