يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۳
کد خبر: ۲۴۴۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۹
عضوهيات مديره انجمن داروسازان ايران تاكيد كرد:
عضو هيات مديره انجمن داروسازان ايران اظهار كرد: عرضه واكسن آنفلوآنزاي فصلي با تجويز پزشك و زير نظر داروسازان در داروخانه‌هاي سراسر كشور مجاز است.

به گزارش "شهر"، دكتر شهاب‌الدين جنيدي جعفري با اعلام اين خبر گفت:‌ هموطنان از مصرف خودسرانه واكسن آنفلوآنزاي فصلي خودداري كنند.

 

وي با بيان اين كه سالانه حدود 1.5 ميليون دوز از اين واكسن از كشورهاي اروپايي از جمله سوئيس، آلمان و فرانسه وارد ايران مي‌شود، افزود: بيماران مبتلا به آسم و مشكلات ريوي، بيماران داراي نقص سيستم ايمني، سالخوردگان و اطفال، مبتلايان به بيماريهاي صعب‌العلاج در صورت توصيه پزشك معالج و همچنين افرادي كه به دلايل شغلي در معرض اين بيماري‌اند از جمله پرسنل درماني اصلي‌ترين مصرف كنندگان اين واكسن هستند.

 

دكتر جنيدي‌جعفري گفت:‌از آنجايي كه اين واكسن در محيط كشت با پايه تخم مرغ تهيه مي‌شود افرادي كه به اين ماده حساسيت داشته و يا به علل نامشخص داراي آلرژي هستند در صورتي كه جزو گروه‌هاي در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا نيستند از مصرف آن خودداري كرده و يا با پزشك مشورت كنند.

 

وي افزود: در حال حاضر حداكثر قيمت اين واكسن 11 هزار تومان اعلام شده است و در اكثر داروخانه‌هاي كشور و تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور عرضه مي‌شود.

 

دكتر جنيدي جعفري گفت: واكسن آنفلوآنزا حاوي آخرين سوش‌هاي آنفلوآنزاي H1N1 انواع خوكي و پرندگان و آنفلوآنزاي فصلي براي پاييز و زمستان 2010 - 2011 توليد شده و از شهريور تا اسفند امسال به تدريج و با تاييديه وزارت بهداشت ايران با در نظر گرفتن تمام استانداردهاي اروپا وارد كشور مي‌شود.

 

وي به آمار واردات 796/467/1 دوز واكسن آنفلوآنزا در سال 88 اشاره كرد و گفت:‌ مراكز تحقيقاتي سرم و واكسن سازي كشور در تلاشند تا به زودي نوع داخلي آن را فرموله كرده و توليد كنند.

 

عضو هيات مديره انجمن داروسازان ايران گفت: ميزان مصرف واكسن آنفلوآنزا در كشور در مقايسه با كشورهاي تركيه، مصر، عربستان و اردن كمتر است و توصيه مي‌شود از استفاده همزمان اين واكسن با واكسن‌هاي پايه ويروسي از جمله واكسن فلج اطفال خودداري كرده و با متخصصان عفوني مشورت شود.

نظر شما