دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۴۴۶۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۱
غرفه كتابخانه كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان با نمايش کتاب‌هاي مرجع، دايره‌المعارف‌هاي كودكان و نوجوانان و کتاب‌هاي جديد حوزه کودک پذيراي دانش‌آموزان و والدين آن‌ها درجشنواره يك هفته با كانون است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، مرضيه منصوري مسوول غرفه کتابخانه کانون در اين باره گفت: آشنا کردن کودکان و اعضاي كانون با کتاب‌هاي مرجع و دايره‌المعارف‌ها، معرفي کتاب‌هاي جديد و مفيد، هدايت کودکان به سير مطالعاتي کتاب‌هاي متناسب با علايق‌شان، ايجاد انگيزه و ترغيب کودکان به مطالعه و عضويت در کتاب‌خانه‌هاي کانون از مهم‌ترين اهداف غرفه كتاب‌خواني جشنواره است.

 

وي افزود: در اين غرفه نمادي از همه کتاب‌هاي کتابخانه‌هاي کانون در معرض نمايش قرار گرفته است. همچنين کودکان را با نزديک‌ترين کتابخانه کانون به منزل‌شان آشنا مي‌کنيم و در باره فعاليت‌هاي کتاب‌خانه‌ها توضيح مي‌دهيم و نحوه عضويت آنها را در مراکز کانون آموزش مي‌دهيم. آموزش استفاده از کتاب‌هاي مرجع از ديگر فعاليت‌هاي ما در اين مرکز است.

 

مسوول غرفه كتابخانه كانون با اشاره به اين كه در اين غرفه، نمونه‌اي از کتاب‌هاي همه کتابخانه‌هاي کانون وجود دارد گفت: كتاب‌هاي موجود در اين غرفه بر اساس الگوي کتاب‌خانه‌هاي کانون تنظيم و چيده شده است. در اين غرفه شرايطي براي کتاب‌خواني کودکان هم وجود دارد و آن‌ها مي‌توانند کتاب‌هاي مورد علاقه‌شان را مطالعه کنند.

 

منصوري در ادامه با تاكيد بر اين كه بروشورهاي کاملي از انواع توليدات و فعاليت‌هاي کانون در عرصه کتاب به بازديدکنندگان ارايه مي‌شود اظهار داشت: در اين غرفه کتاب‌هاي جديد با روش‌هاي مکتوب، شفاهي و ترکيبي به کودکان معرفي مي‌شوند. در روش ترکيبي کتاب‌ها با تصاوير زيباي نقاشي مصور و بيان شفاهي به کودکان عرضه مي‌شود. نمونه‌هايي از اين روش معرفي کتاب، بر ديوارهاي غرفه نصب شده و در معرض ديد عموم قرار گرفته است. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که اين شيوه‌ها در علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌خواني بسيار موثر است

 

 

 

آشنايي کودکان با فعاليت‌هاي خاص اسلامي و داستان زندگي پيامبران

کودکان و نوجوانان با شيوه‌هاي جذابي مانند تئاتر، قصه‌نويسي، نمايش عروسکي در شانزدهمين جشنواره يک هفته با کانون با فعاليت‌هاي خاص اسلامي آشنا مي شوند.



خديجه مهدوي، مربي غرفه فعاليت‌هاي خاص اسلامي در شانزدهمين جشنواره يک هفته با کانون در اين باره گفت: در اين غرفه کودکان را از طريق بازي، نمايش و نمايش عروسکي با سوره‌هاي قرآني و احکام و احاديث اسلامي آشنا مي‌کنيم.

 

وي در باره نحوه آشنايي کودکان با مفاهيم قرآني گفت: کودک قبل از اين‌که بداند قرار است با مفاهيم قرآني آشنا شود؛ وارد فضاي بازي، قصه و نمايش مي‌شود و سپس همراه مربي، يک موضوع خاص اسلامي را دنبال مي‌کند. در پايان مربي با کارت‌هايي که روي آن نام آيه و سوره‌هاي قرآني نوشته شده کودک را با اين مفاهيم آشنا مي کند.

 

بخش ديگري از غرفه فعاليت‌هاي خاص اسلامي، به معرفي پيامبران ناشناخته براي کودکان اختصاص دارد. مهدوي در اين باره گفت: در طول تاريخ يکصد و بيست چهار هزار پيامبر فرستاده شده‌اند که نام بسياري از آن‌ها براي کودکان و نوجوانان مشخص نيست. در اين غرفه با شيوه‌هاي مختلف تلاش مي‌کنيم کودکان و نوجوانان را با شيوه زندگي پيامبران آشنا کنيم.

 

وي همچنين در باره بخش ديگري از فعاليت‌هاي اين غرفه بيان کرد: سفره‌اي با انواع غذاها تزيين کرده‌ايم و احاديث مربوط به آداب غذا خوردن،تبعات منفي پرخوري را به کودکان مي آموزيم.

 

مهدوي با بيان اين‌که مبناي فعاليت اين غرفه را نمايش و نمايش خلاق است، گفت: آشنايي کودکان با مفاهيم اسلامي از طريق قصه و نمايش، موجب گرايش کودکان به مفاهيم اسلامي مي‌شود.

 

 

 

شانزدهمين جشنواره يک هفته با کانون از نگاه مربيان

استاني شدن شانزدهمين جشنواره يک هفته با کانون موجب تمرکز و هدف‌مند شدن فعاليت‌هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و نيز معرفي بهتر فعاليت‌هاي آن شده است.

 

شانزدهمين جشنواره يک هفته با کانون که از 15 تا 22 مهر ماه در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در حال برگزاري است، امسال حال و هواي ديگري دارد. امسال براي اولين بار فعاليت‌هاي اين جشنواره به صورت استاني برگزار شد و مراکز کانون پرورش فکري 30 استان، فعاليت‌هاي توليدي خود را در استان خود در معرض نمايش گذاشتند.

 

بيشتر مربياني که در اين دوره از جشنواره در غرفه‌هاي‌شان در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري کانون حضور داشتند؛ از استاني شدن جشنواره اظهار رضايت کردند. آن‌ها همچنين با اشاره به برخي از نقاط ضعف اين موضوع، پيشنهادهايي براي بهتر شدن جشنواره يک هفته با کانون در سال‌هاي بعد ارايه كردند.

پروانه کيانيان، مربي غرفه نمايش فيلم در باره نقطه قوت شانزدهمين جشنواره يک هفته با کانون گفت: امسال از فعاليت‌هاي اين دوره از جشنواره رضايت بيشتري دارم. چرا که پراکندگي سال‌هاي گذشته را ندارد و فعاليت‌ها منسجم‌تر و تعريف شده‌تر به کودکان و نوجوانان معرفي شد.

وي افزود: هدف از برگزاري جشنواره يک هفته با کانون، معرفي فعاليت‌هاي کانون است و امسال به اين هدف نزديک‌تر شده‌ايم. به عنوان مثال کودکان با مراجعه به غرفه ما به تماشاي فيلم مي‌نشينند و پس از آن با هماهنگي‌هاي كه انجام شده است به غرفه انيميشن مي‌روند و ساخت يک انيميشن را از نزديک تجربه مي کنند.

 

پانته‌آ صادقي‌راد، مربي غرفه عکاسي در جشنواره يک هفته با کانون در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون از مهجور بودن غرفه عکاسي و نداشتن ابزار کافي براي عکاسي گلايه دارد.

 

او در اين باره گفت: غرفه عکاسي به خاطر مکان نامناسبي که به آن تعلق گرفته بود؛ گوشه‌گير و مهجور مانده است. همچنين تنها يک دوربين در اختيار ما قرار داده‌اند که کافي نيست. در عين حال به دليل نداشتن يک چاپ‌گر، عکس‌هاي گرفته شده توسط کودکان و نوجوانان به نمايش گذاشته نمي‌شود و در نتيجه اين موجب بي هدف ماندن تلاش‌هاي کودکان مي‌شود.

 

وي در ادامه گفت: "در اين دوره از جشنواره تعداد مراجعه کنندگان آزاد کم بود و بيشتر از مدارس براي بازديد مي‌آمدند. اين موضوع هم نقطه ضعف و هم نقطه قوت محسوب مي‌شود. از يک سو موجب هدف‌مندي فعاليت‌ها مي‌شود و از يک سو نشانگر ناکافي بودن تبليغات عمومي است و مردم از وجود چنين جشنواره‌اي کم اطلاع بوده‌اند.

 

 

 

آشنايي کودکان با شخصيت‌هاي برجسته ايران و وقايع مهم کشور

کودکان و نوجوانان تهراني در جشنواره يک هفته با کانون با شخصيت‌هاي برجسته و وقايع مهم ايران آشنا مي‌شوند.

مريم خاکسار تهراني مسوول غرفه‌‌ آشنايي با شخصيت‌ها، وقايع و سرزمين در اين باره گفت: اين غرفه با هدف آشنايي کودکان با شخصيت‌هاي برجسته و ايجاد زمينه براي تفکر و دقت و مطالعه در زندگي و سرنوشت آنان برپا شده است.

 

وي با اشاره به اين که آشنايي با شخصيت‌هاي مهم تاريخي، روحيه قدر شناسي و احترام به شخصيت‌ها را نيز در کودکان بارور مي کند گفت: آشنايي با شخصيت‌ها با روشي خلاق و به شکل نمايش عروسکي انجام مي‌گيرد. در اين بخش سعي مي‌شود گوشه‌هايي از خصوصيات شخصيت تاريخي که تاکنون کمتر به آن توجه شده به زبان ساده براي مخاطب توضيح داده شود.

 

خاکسارتهراني اظهار داشت: در اين غرفه همچنين کودکان با وقايع مهم روز آشنا مي‌شوند. آشنايي با روز جهاني کودک و حقوق کودکان به دليل همزماني برگزاري اين جشنواره با اين روز يکي از اهداف ما است.

 

وي تاکيد کرد: آشنايي با روزهاي مهم و ديگر روزهايي که در کشورمان اثرگذار بوده‌اند، يادآوري و عبرت‌آموزي از حوادث تلخ و شيرين گذشته است. براي آشنايي با اين روزها از همه فنون از جمله شيوه‌هاي شنيداري، شفاهي و مکتوب براي ارتباط با مخاطب استفاده مي‌شود.

 

مسوول غرفه‌‌ آشنايي با شخصيت‌ها، وقايع و سرزمين با اشاره به اين‌که آشنايي با مشاغل، يکي ديگر از اهداف اين بخش از نمايشگاه يک هفته با کانون است، اظهار داشت: از کودکان و والدين‌شان مي‌خواهيم که هريک شغلي را که به آن‌ها ارايه مي‌شود با نمايش به ديگر بازديدکنندگان معرفي کنند. تمام فعاليت‌هاي اين غرفه به صورت مسابقه است و در پايان شرکت کنندگان جوايزي دريافت مي‌کنند.

 

به گفته خاکسارتهراني، در معرفي سرزمين نيز کودکان مراجعه کننده به روش خلاق و استفاده از تصاوير، با دو استان کردستان و خراسان رضوي و جاذبه‌هاي گردشگري آن آشنا مي شوند.

 

جشنواره يک هفته با کانون از روز 15 مهر و همزمان با جشنواره روز جهاني کودک در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري کانون درتهران آغاز به کار کرد و تا 22 مهر در تمام مراکز کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در سراسر کشور ادامه مي‌يابد.

 

دسترسي به اين خبر به همراه تصوير و خبرهاي ديگر در پايگاه اطلاع‌رساني كانون با نشاني www.kanoonnews.ir امكان‎پذير است.

 

 

 

نظر شما