شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۹
کد خبر: ۲۴۴۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۸
جايزه بوكر اين‌بار به يك نويسنده بريتانيايي رسيد كه رمان‌هاي طنز مي‌نويسد. هوارد جيکابسن براي رمان کمدي فلسفي «مسئله فلينکر» اين جايزه معتبر را از آن خود كرد.

به گزارش خبرنگار شهر، اسم اين نويسنده در حالي اعلام شد كه به اعتقاد كارشناسان چندين نويسنده از جمله پيتر کري استراليايي (برنده دو جايزه بوکر)، تام مک‌کارتي و اما دونو شايسته‌گي بيشتري براي كسب اين جايزه داشتند.


جيكابسن پيش از اين نيز دوبار نامزد دريافت اين جايزه شده بود. او در مراسمي كه براي اهدا بوكر برگزار شد، گفت: دو دهه است متن سخنراني پس از بردن جايزه را آماده کرده‌ام ، در نتيجه الان هيج نگراني‌اي ندارم. كمي لكنت گرفته‌ام! خوشبختانه متن سخنراني را قبلا آماده کرده بودم. سال 1983 نوشته شده، خيلي وقت بود منتظر بودم.


اين نويسنده 58 ساله که 15 رمان از او به چاپ رسيده به دليل طنز جاري در آثارش شهرت دارد. او موضوع رمان آخرش را غم و از دست دادن عزيزان خواند.


اندرو مورفي، داور جايزه بوکر کتاب را «کاملا شايسته اين جايزه بزرگ» توصيف کرد و گفت: رمان «مسئله فلينکر» کتابي معرکه است؛ البته بسيار بامزه است اما بسيار هوشمندانه، غم‌انگيز و باظرافت هم هست. همه اينها هست و خيلي بيشتر از اينها هم هست.

نظر شما